آشنایی با زیارتگاه های کمتر شناخته شده نجف اشرف آشنایی با زیارتگاه های کمتر شناخته شده نجف اشرف آشنایی با زیارتگاه های کمتر شناخته شده نجف اشرف بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آشنایی با زیارتگاه های کمتر شناخته شده نجف اشرف آشنایی با زیارتگاه های کمتر شناخته شده نجف اشرف آشنایی با زیارتگاه های کمتر شناخته شده نجف اشرف آشنایی با زیارتگاه های کمتر شناخته شده نجف اشرف آشنایی با زیارتگاه های کمتر شناخته شده نجف اشرف

آشنایی با زیارتگاه های کمتر شناخته شده نجف اشرف

نجف یکى از شهرهاى زیارتى عراق است که در استانى به همین نام واقع شده و به سبب وجود مزار شریف نخستین پیشواى شیعیان جهان، حضرت امام علی(ع)، کعبه آمال و آرزوهاى بسیارى از مشتاقان و ارادتمندان اهل بیت(ع) است و به لحاظ موقعیت جغرافیایى، در حقیقت مرز بین شهر و صحرا است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، شهر نجف اشرف مساجد زیادی وجود دارد که که به محل عبادت مسلمانان تبدیل شده است این مساجد در محله های مختلف نجف واقع شده اند که به شرح زیر هستند:


محله «عماره» ۲۵ مسجد


محله «حُوَیش» ۲۱ مسجد


محله «بُراق» ۱۴ مسجد


محله «مشراق» ۱۸ مسجد


محله «جُدَیده» ۸ مسجد و در محلات دیگر نیز تعدادی مسجد وجود دارد.


قبل از این و در زمان مرحوم کاشف الغطاء، نماز جماعت در حرم مطهّر برگزار نمی گردید بلکه در مساجد برپا می شد. زیرا کاشف الغطاء عقیده داشت که اقامه نماز جماعت در حرم باعث آزار زائرین تور کربلا می گردد؛ همین مسأله موجب شد مساجد شهر نجف آبادتر شود.


مساجد مشهور در نجف اشرف


برخی از مساجد مشهور و مهم شهر نجف عبارتند از :


مسجد شیخ طوسی : در کنار مقبره ایشان واقع است و همچنان محل تدریس اساتید حوزه نجف می‌باشد.


مسجد شیخ انصاری : مشهور به مسجد ترک‌ها که امام خمینی (قدس سره) در آن به اقامه نماز جماعت و تدریس می‌پرداخت.


مسجد هندی : که از مساجد بزرگ و مشهور نجف و یکی از مراکز تدریس در حوزه علمیه نجف و در کنار آن کتابخانه‌ایه الله حکیم و آرامگاه او قرار دارد.


مسجد خضراء : از مساجد مشهور نجف است که سال‌ها محل تدریس در حوزه علمیه نجف بشمار می‌رفت.


مسجد جواهری: که به علت دفن مرحوم صاحب جواهر (رحمه‌الله) در آن، بدین نام مشهور است.


مسجد حنانه: هنگام انتقال سر مبارک امام حسین (ع) از کربلا به کوفه، آن  را در محلی که هم اکنون مسجد حنانه قرار دارد، بر زمین نهادند، لذا این مکان به موضع « رأس الحسین ع» نیز مشهور است.


مسجد عمران بن شاهین : از قدیمی ترین و مشهورترین مساجد نجف می باشد که عمران بن شاهین آن را در اواسط قرن چهارم بنا نهاده است.


مسجد شیخ جعفر شوشتری: در محله مشراق قرار دارد و واعظ مشهور، شیخ جعفر شوشتری، سال ها در آن به موعظه و ایراد سخن اشتغال داشت.


مسجد علامه میرزای شیرازی: از مساجدی است که در بیشتر اوقات مملو از نمازگزاران می باشد.


مسجد صفه الصّفا: از مساجد قدیمی نجف است که در محله «شیلان» قرار دارد و تاریخ بنای آن به قرن هشتم هجری می رسد.


مسجد شیخ طریحی: از مساجد بزرگ و مشهور نجف است که به محقق کرکی نسبت داده می شود. در سال ۱۳۷۶ ه ق. مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفت.


مسجد و مدرسه کاشف الغطاء: که مدفن مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطاء و عده ای از خاندانش نیز هست.


مکانهای زیارتی نجف اشرف


زیارت، یکى از سازنده ترین برنامه هاى تربیتى مکتبِ شیعه میباشد  زیارت مکانهای زیارتی عراق و نجف در تور کربلا  هم تقدیر و احترام به پاکیها و فضیلتها ومجاهدتهاست وهم الهام گرفتن از اولیاى دین و پاک ساختن روح و جان در حرم مطهّر معصومین می باشد. باشد که زیارت کربلا و نجف قسمت همه دوستاران ائمه معصومین گردد.


مقام حضرت زین العابدین(ع) در نجف


نزدیک «صافی صفا» در نجف اشرف مقام با عظمتی وجود دارد که از آن به نام مقام امام زین العابدین(ع) نجف یاد می‌شود. این مکان مقدس که مورد توجه و زیات مسافران تور کربلا هوایی می باشد یکی از مهمترین مکان های زیارتی نجف می باشد، این مقام به سید الساجدین(ع) منسوب شده است، چراکه ایشان در این مکان نماز را در هنگام زیارت جدشان امیر مؤمنان (ع)، بر پا کردند.


مقام امام سجاد(ع) در نجف در محله العماره یکی از چهار محله معروف شهر نجف که در بیرون از دیوار شهر قدیم و در مرکز مکانی که اهالی نجف آن را الثلمه می‌نامند، واقع است. از بعضی روایات استفاده می‌شود که امام زین العابدین(ع) برای زیارت جدشان حضرت علی(ع) به نجف می‌آمدند؛ در مکانی اقامت کرده و به نماز و عبادت مشغول می‌شدند.


مسجد حنانه در نجف


مسجد حَنّانه مسجدی در شهر نجف که طبق نقل‌های تاریخی، زمین آن، دو بار در عزای ائمه (ع) ناله کرده است؛ یک بار در زمان تشییع امیرالمؤمنین (ع) و یک بار نیز بعد از واقعه کربلا.


این مسجد که از مکانهای زیارتی نجف  بشمار میرود در محله حنانه، به فاصله ۲٫۵ کیلومتری از حرم امیرالمؤمنین، در جاده اصلی نجف و کوفه، سمت شمال نجف، و در نزدیکی مرقد کمیل بن زیاد نخعی واقع است.


آرامگاه کمیل بن زیاد


آرامگاه کمیل بن زیاد نخعى را نیز می توان یکی از اماکن زیارتی نجف دانست که در تور کربلا ونجف به زیارت مشرف می شوید، ‏این آرامگاه در میان بزرگراه نجف-کوفه قرار گرفته وداراى صحن وسیع و گنبد بزرگى است. او از اصحاب خاص و شیعیان راستین امیرمومنان و فرزندش امام حسن مجتبی بشمار می رود که دعای معروف کمیل را حضرت بر او انشاء فرموده است.


صافى صفا


مسجدى است که گفته مى شود امیر مؤمنان(ع) در آنجا نماز گزارده و در گوشه اى از آن مدفن یکى از یاران حضرت قرار دارد.


آرامگاه شیخ طوسی در نجف   


شیخ طوسى  که یکى از مشاهیر فقهاى امامیة و مؤسس حوزه علمیه نجف است، در سال ۴۶۰ ه.وفات یافت و در خانه خود مدفون گردید، آرامگاه شیخ طوسى  پس از مدتى تبدیل به مسجدى گردید که طى ده قرن گذشته یکى از مراکز تدریس حوزه نجف شمرده مى شود. مسافران و زائران در صورت امکان در تور عتبات عالیات  به زیارت خواهند رفت.امروزه این مسجد به نام «جامع الشیخ الطوسى» در شمال حرم مطهر و به فاصله کوتاهى از آن قرار دارد و یکی از زیارتگاهای نجف به شمار می رود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران