حج چگونه توطئه‏‌هاى دشمنان‏ را خنثی می‌کند حج چگونه توطئه‏‌هاى دشمنان‏ را خنثی می‌کند حج چگونه توطئه‏‌هاى دشمنان‏ را خنثی می‌کند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج چگونه توطئه‏‌هاى دشمنان‏ را خنثی می‌کند حج چگونه توطئه‏‌هاى دشمنان‏ را خنثی می‌کند حج چگونه توطئه‏‌هاى دشمنان‏ را خنثی می‌کند حج چگونه توطئه‏‌هاى دشمنان‏ را خنثی می‌کند حج چگونه توطئه‏‌هاى دشمنان‏ را خنثی می‌کند

حج چگونه توطئه‏‌هاى دشمنان‏ را خنثی می‌کند

اگر مراسم حج نبود، این توطئه‏‌هایى که ضد همبستگى مسلمانان شده است، آن پیوندهاى وحدت‏‌آور را از بین مى‏‌برد؛ وحدتى که پیامبر اکرم(ص) و مسلمانان صدر اسلام، با خون جگر و بذل جان و مال ایجاد کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حج، سلوکى جمعى و جهانى است که منطقه یا ناحیه جغرافیایى خاصى را در برنمى‏‌گیرد. این سلوک جمعى را که مسلمانان جهان با توجه به تفاوت‏‌هاى نژادى، قومى و زبانى هرساله به‏ جا مى‏‌آورند، از بالاترین درجه تعامل اجتماعى برخوردار است؛ زیرا مسلمانان جهان که در قاره‏‌هاى مختلف زندگى مى‏‌کنند، در یک میقات زمانى و مکانى خاص دور هم جمع مى‏‌شوند. همه یک خدا، یک پیامبر، یک کتاب و یک هدف را دنبال مى‏‌کنند و همه به انجام‏ دادن اعمالى مى‏‌پردازند که همانند هم است.


همچنین، این اعمال به گونه‏‌اى است که‏ اگر با دقت به آن نگریسته شود، انسان مى‏‌تواند درس‏‌هاى با هم زیستن و درک متقابل را بیاموزد. از مهم‏ترین آثارى که حج در سطح بین‏‌الملل مى‏‌تواند داشته باشد، خنثى‏‌ کردن توطئه‏‌هاى دشمنان‏ است.


یکى از اثرات اجتماع سالانه حج، خنثى‏‌سازى توطئه‏‌هاى تفرقه‏‌افکنانه دشمنان اسلام است. در چند دهه اخیر دشمنان اسلام براى از بین بردن همبستگى مسلمانان از راه‏‌هاى گوناگون وارد شده‏‌اند. آنان کوشیده‏‌اند با پاشیدن بذر نفاق، به‏ ویژه میان دو گروه اصلى اسلام، یعنى شیعه و سنى، آنها را از یکدیگر دور کنند؛ در این راستا کوشیده‏‌اند مذهب شیعه را در جهان منزوى کنند؛ زیرا خط مشى شیعه در طول تاریخ، تکیه بر مکتب اهل‏‌بیت(ع) و همکارى نکردن با دستگاه‏‌هاى جور و ستم بوده است و غرامت این‏ ستم‏‌ستیزى و آزادگى را یا در زندان‏‌هاى ترسناک اسارت یا بر چوبه‏‌هاى دار و شهادت پرداخته‏‌اند.


متأسفانه پیروان برخى از فرقه‏‌هاى مذهبى هم یا از روى نادانى یا غرض‏ ورزى هم‏سو با موجى که دشمن ایجاد کرده است، در حرکت‏‌اند. ولى واقعیت این است که مسلمانان از نظر اختلافات مذهبى به گونه‏‌اى نیستند که نتوانند وحدت داشته باشند، نتوانند با یکدیگر برادر و مصداق‏ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ (حجرات: ۱۰) باشند؛ زیرا خدایى که همه پرستش مى‏‌کنند، یکى است. همه «لا إله إلّاالله» مى‏‌گویند. همه به رسالت محمد(ص) ایمان دارند و نبوت او را پایان‏ یافته مى‏‌دانند. دین او را خاتم ادیان مى‏‌شناسند. همه قرآن را کتاب مقدس آسمانى و قانون اساسى خود مى‏‌دانند و آن را تلاوت مى‏‌کنند. همگى به‏‌سوى یک قبله نماز مى‏‌خوانند. با بانگ اذان، مشغول اقامه نماز مى‏‌شوند. در یک ماه معین از سال که ماه رمضان است، روزه مى‏‌گیرند و روز عید فطر و قربان را عید خود مى‏‌شمارند. مراسم حج را مانند هم انجام مى‏‌دهند. در حرم خدا اجتماع مى‏‌کنند. حتى خاندان نبوت را دوست دارند و به آنان احترام مى‏‌کنند. همه اینها کافى است که دل‏‌هاى آنها را به یکدیگر پیوند دهد و احساسات برادرى و اخوت اسلامى آنها را برانگیزد.


البته اجتماع سالانه حج مى‏‌تواند بیش از موارد دیگر در خنثى‏‌سازى توطئه‏‌هاى دشمنان مؤثر باشد. درست است که تبلیغات شوم مغرضان میان شیعه و سنى اثر خود را کرده است، ولى باید دانست که سالى یک‏بار چند صد هزار شیعه و سنى دور هم جمع مى‏‌شوند که با اندکى توجه و دقت مى‏‌توانند به آسانى بفهمند که تحت تأثیر تبلیغات مغرضانه دشمن بوده‏‌اند.


وقتى یک مسلمان شیعى که در مغز او صدها تبلیغ ضد سنى کرده‏‌اند، به حج مى‏‌رود، سنى‏‌هایى را مى‏‌بیند که به على(ع) و فاطمه(س) محبت دارند. صدها سنى را مى‏‌بیند که حتى به ائمه بقیع اداى احترام مى‏‌کنند. همچنین سنى‏‌هایى که به حج مى‏‌روند مشاهده مى‏‌کنند همان شیعه‏‌اى که در گوش او خوانده بودند، اصلا دین دیگرى، قبله دیگرى یا نماز دیگرى دارد، مى‏‌آید در کنار او همان نمازى را مى‏‌خواند که او مى‏‌خواند. رو به همان قبله‏‌اى مى‏‌ایستد که او مى‏‌ایستد. همان اعمال حجى را انجام مى‏‌دهد که او انجام مى‏‌دهد. وقتى این مناظر وحدت‏‌بخش را برادران شیعه و سنى در موسم حج از یکدیگر مشاهده مى‏‌کنند، کمتر تبلیغات مسموم دشمن مى‏‌تواند در ذهن آنها اثر کند؛ به عبارت دیگر، موسم حج، فرصت دروغ‏‌آزمایى دشمنان اسلام است.


در حقیقت اگر مراسم حج نبود، این توطئه‏‌هایى که ضد همبستگى مسلمانان شده است، آن پیوندهاى وحدت‏‌آور را از بین مى‏‌برد؛ وحدتى که پیامبر اکرم(ص) و مسلمانان صدر اسلام، با خون جگر و بذل جان و مال ایجاد کردند. وحدتى که حضرت على(ع) با ۳۰ سال حکومت و زندگى همراه با خون دل، امام مجتبى(ع) با پذیرفتن صلح، و ائمه(ع) از امام سجاد(ع) تا امام‏‌ عسکرى(ع) با تحمل رنج‏‌ها آن را حمایت و حفاظت کردند.


گفتنى است امروزه حتى استکبار جهانى به این حقیقت حج؛ «لا یَزالُ الدّینُ قائماً ما قامَتِ الْکَعبةُ؛ مادامى که خانه کعبه پابرجاست (و به دور آن طواف مى‏‌کنند) پیوسته دین برقرار است» پى برده است که مى‏‌تواند در ابعاد مختلف اجتماعى تحول بنیادین در روابط داخلى و صحنه جهانى به‏ وجود آورد.


بنابراین حج، وحدت‏‌بخش بین مسلمانان جهان است و اختلاف فتوا در چند موضوع، نمى‏‌تواند موجب اختلاف و دل‏سردى میان شیعه و سنى شود. چه بسا اهل تسنن یا تشیع نیز میان خودشان اختلاف فتوا دارند که براى رفع این اختلافات هم مى‏‌توان گفت‏‌وگو کرد و نیازى به دخالت بیگانگان نیست.


ایکنا




مطالب مرتبط

نظرات کاربران