افتتاح صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف تا پایان مهرماه

رئیس ستاد بازسازی عتبات از افتتاح صحن حضرت زهرا (س) در نجف تا پایان مهرماه خبرداد و گفت: امسال این صحن ظرفیت اسکان ۲۰۰ هزار زائر اربعین را دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حسن پلارک در بازدید از صحن حضرت زهرا (ص) و انجام مراحل کنترل پروژه با حضور همه پیمانکاران پروژه با اعلام این خبر افزود: پیشرفت پرژه طبق برنامه انجام است اگرچه نقاط ضعفی وجود دارد که به دلیل مشکلات ویزا، مسائل مرزی و ورود کالا قابل اغماض است.


وی ادامه داد: اصرار ما بر این بود که تا پایان شهریور پروژه صحن حضرت زهرا (ص) به اتمام برسد اما علی رغم همه تلاشی که به طور فشرده در حال انجام است، این مساله شدنی نیست و فکر می‌کنم یک ماه فرصت بیشتر لازم است.


رئیس ستاد بازسازی عتبات تاکید کرد: شاید بتوانیم بخش زیارتی را در عید غدیر به اتمام برسانیم اما از آنجا که بخش شبستان‌های زیارتی را یکبار افتتاح کرده بودیم؛ قرار نیست مجدد بخش زیارتی را در مراسم خاصی افتتاح کنیم. به دنبال این هستیم که کل پروژه را به طور کامل افتتاح می کنیم و امیدواریم پروژه تا پایان مهرماه به اتمام برسد.


پلارک اضافه کرد: اقدامات داخلی انجام شده اما در بخش نما خرده کارهایی مانده است. این یک اثر بزرگ و ارزشمند است که از طرف مردم ایران به حرم امیرالمومنین (ع) اهدا شده و با نام همسر مبارک ایشان مزین شده است. این یک پروژه تاریخی و ماندگار است و حرم امیرالمونین تا ۵۰ سال آینده نیازی به توسعه نخواهد داشت. در طول تاریخ این حرم مطهر یکبار توسعه یافته و ۲ برابر شده است اما در توسعه فعلی حرم ۲۰ برابر می شود که در هیچ عتبه ای سابقه نداشته است.


وی گفت: این پروژه به نام ایرانیان در تاریخ به عنوان باقیات صالحات برای همه کسانی که در این پروژه کار کردند ثبت شود. این به یک معجزه شبیه بود و در مدت ۵ سال و با ظرافت‌های بسیار زیاد با این قیمت قابل انجام نبود. باید تشکر ویژه ای داشته باشیم از همه مردم ایران و کسانی که نذر خود را انجام دادند و در راس آن از مقام معظم رهبری که هموراه پشتیبان ستاد بودند و همچنین از پیمانکارانی که در این پروژه کار کردند. از مردم عراق و از آیت الله سیستانی هم تشکر می کنم که با نامگذاری صحن به نام حضرت زهرا (س) همواره تشویق و ترغیب کردند. باید از مردم نجف و کسبه اطراف که ما مزاحمتی برای آنها داشتیم و تحمل کردند هم تشکر کنم.


رئیس ستاد بازسازی عتبات ادامه داد: امیدواریم صحن عقیله بنی هاشم در کربلا هم در زمانبندی مشخص با استفاده از تجربیات فعلی به انجام برسد و زائران دعاگوی همه دست اندارکاران باشند.


پلارک با اشاره به نزدیک شدن به ایام محرم و اربعین حسینی (ع) گفت: یکی از خصوصیات پروژه صحن حضرت زهرا پوشش جمعیت‌های زیارتی بالا به شمار می رود که بزرگترین آن مراسم اربعین امام حسین (ع) است که میلیونها نفر از سراسر دنیا به این مراسم مشرف می شوند. این پروژه می تواند جوابگوی بخشی از جمعیت زائران اربعین باشد. در سال‌های گذشته هم از این صحن برای اقامت استفاده شد اما امسال امکانات بسیار بهتری در اختیار زائران قرار خواهد گرفت.


وی خاظرنشان کرد: ظرفیت استقرار جمعیتی ما در صحن حضرت زهرا امسال حداقل ۲ برابر خواهد شد و بیش از ۲۰۰ هزار زائر را در اسکان خواهیم داد. همچنین ساختمان‌های اداری را مفروش خواهیم کرد و زائران را اسکان خواهیم داد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران