اعزام دانش آموزان به عمره مفرده را جدی بگیریم اعزام دانش آموزان به عمره مفرده را جدی بگیریم اعزام دانش آموزان به عمره مفرده را جدی بگیریم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اعزام دانش آموزان به عمره مفرده را جدی بگیریم اعزام دانش آموزان به عمره مفرده را جدی بگیریم اعزام دانش آموزان به عمره مفرده را جدی بگیریم اعزام دانش آموزان به عمره مفرده را جدی بگیریم اعزام دانش آموزان به عمره مفرده را جدی بگیریم

اعزام دانش آموزان به عمره مفرده را جدی بگیریم

اعزام جوانان و نوجوان به سفرهای زیارتی مثل عمره مفرده از حیث فرهنگی و تربیتی و اجتماعی تاثیراتی در اجتماع دارد که شاید نتوان با ماه ها یا سالها کار آموزشی و فرهنگی، نتایج آن را به دست آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بعثه مقام معظم رهبری، سفر معنوی و روحانی مدینه منوره، زیارت حرم پیغمبر و قبرستان بقیع و مکه مکرمه و به جای آوردن مناسک عمره مفرده شاید به حدی در روحیه و جان نوجوانان تأثیر کند که کمتر کار یا برنامه فرهنگی بتواند در مدتی کمی مانند عمره مفرده که حدود 10 تا 12 روز است، چنین تاثیری از خود بر جای نهد.

image_20113271157262811.jpg


در حالی که ساختار شخصیتی نوجوانان از سن بلوغ به بعد کامل و تقریبا ثابت میشود، چه خوب است که ساختار شخصیتی نوجوانان خود را با سفرهایی مانند سفر به خانه خدا از پایه، محکم و استوار و دارای اعتقادات راسخ شکل بدهیم تا آثار و برکات این سفر در طول عمر همراه فرد باشد.
زمانیکه تعدادی از دانش آموزان یک مدرسه به سفر معنوی عمره اعزام میشوند، به دلیل تاثیرپذیری بالای نوجوان، اثرات شگفت عمره در روح وی بیش از فردی می نشیند که در سن میان سالی یا بالاتر مشرف به سفر مکه و مدینه میشود. این نوجوان پس از بازگشت، اثرات دریافت شده را با همان قوتی که گرفته است، ولی به اشکال مختلف به اطرافیان خود منتقل خواهد کرد.
شاید اگر پژوهشی پایه ای در خصوص وضعیت قبل و بعد اعزام دانش آموزان یک دبیرستان به مکه و مدینه و همچنین بازتاب و تاثیر آن بر محیط زندگی و تحصیل این دانش آموزان انجام شود ما را به اهمیت اعزام نوجوانان و جوانان به عمره مفرده بیش از پیش واقف کند.
در موسم عمره امسال بیش از دو هزار دانش آموز به عمره مفرده اعزام شده اند که اگر تصور کنیم هر دانش آموز پس از بازگشت به میهن اسلامی، تاثیرات عمره را فقط به پنج دوست خود منتقل کند، در مدت زمانی حدودا 10 روزه بیش از 10 هزار دانش آموز از تاثیرات معنوی و فرهنگی سفر عمره بهره مند میشوند؛ یعنی به ازای هر روز هزار نفر و این حداقل امر است که با برنامه ریزی دقیق میتوان آن را افزایش داد.
نکته مهم در این امر، مقطع سنی است که شخصیت این دانش آموزان در آن در حال تکمیل شدن است بنابراین اگر اعزام نوجوانان و جوانان را بیش از پیش جدی بگیریم شاید در وقت و هزینه هزاران کار فرهنگی صرفه جویی کرده و به نتایجی به مراتب بیشتر دست یابیم.
 
مهمتر اینکه این نتایج عمیق و ماندگارتر از تاثیرات مشابه است و میتواند اثرات خود را یک عمر در جان افراد باقی بگذارد حال آنکه مدت سفری مانند عمره به دو هفته هم نمی رسد.

پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری ، آمادگی دارد با انتقال دیدگاه های صاحب نظران، پژوهشگران و آشنایان با این قبیل مسائل نقاط قوت، ضعف و آسیب شناسی عمره دانش آموزی را منعکس نماید. 


| شناسه مطلب: 9003







نظرات کاربران