افرادی که بعد از امام حسین در روز عاشورا شهید شدند افرادی که بعد از امام حسین در روز عاشورا شهید شدند افرادی که بعد از امام حسین در روز عاشورا شهید شدند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
افرادی که بعد از امام حسین در روز عاشورا شهید شدند افرادی که بعد از امام حسین در روز عاشورا شهید شدند افرادی که بعد از امام حسین در روز عاشورا شهید شدند افرادی که بعد از امام حسین در روز عاشورا شهید شدند افرادی که بعد از امام حسین در روز عاشورا شهید شدند

افرادی که بعد از امام حسین در روز عاشورا شهید شدند

سخنران بعثه مقام معظم رهبری به تشریح جزئیات شهادت چهار نفر که بعد از امام حسین به شهادت رسیدند پرداخت و گفت: برخی از این افراد در لحظات آخر متحول شدند و در نتیجه با شهادت خود در راه خدا عاقبت به خیر شدند.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج از کربلای معلا، حجت الاسلام و المسلمین محسن اویسی سخنران بعثه مقام معظم رهبری در جمع زائرین ایرانی در حرم حضرت سید الشهدا(ع)، با اشاره به ویژگی های دشمنان اسلام، حمله ناجوانمردانه دشمنان امام حسین(ع) به خیمه ها پس از به شهادت رساندن ایشان را نشانه پستی و رذالت بسیار زیاد دانست و این رذالت را دلیل لعن شدن شدید آنان در زیارت عاشورا عنوان کرد.


وی در ادامه با بیان این که شناخت اصحاب امام و بازخوانی ویژگی های آنان عاشورا را از یک حادثه به یک جریان تبدیل می کند که می توان از آن درس های بی شماری گرفت، افزود: درباره اصحاب و یاران امام حسین(ع) کتاب های زیادی وجود ندارد، بنابراین لازم است در این زمینه مطالعات وسیعی انجام شود.


این پژوهشگر حوزوی به توضیحی در مورد چهار تن از یاران امام حسین(ع) که بعد از شهادت آن حضرت به شهادت رسیدند، پرداخت و گفت: این چهار نفر «سعد بن الحرث» و برادرش «ابو الحتوف»، «سوید بن ابى مطاع» (که مجروح بود) و «محمد بن ابى سعید بن عقیل» بودند.


سخنران بعثه مقام معظم رهبری در کربلا اضافه کرد: ابوالحتوف و سعد بن الحارث (حرث) بن سلمة انصاری عجلانی، اهل کوفه و از تیره بنی عجلان و از خوارج کوفه و از قبیله خزرج انصار مدینه بودند، این دو برادر هر چند سابقه خوبی نداشتند ولی عاقبت به خیر شدند؛ سعد و ابوالحتوف تا قبل از شهادت از خوارج و از لشکر عمر بن سعد بودند، وقتی که در روز عاشورا اصحاب امام حسین(ع) به شهادت رسیدند و به نقل تاریخ، به جز 2 نفر باقی نمانده بود و امام(ع) تنها مانده و ندای هل من ناصر فرموده و اهل حرم گریه می کردند، به سعادت روی آوردند.


وی تأکید کرد:  ابوالحتوف، با شنیدن هل من ناصر، وجدانش بیدار شد و عمیقاً متحول گشت و با برادر خود گفت که مگر نه این که ما می گوییم: لاحکم الا لله ولا طاعة لمن عصی الله (این شعار خوارج بود) این حسین مگر فرزند پیامبر ما نیست و مگر ما روز قیامت امید شفاعت جد او را نداریم؟ چگونه ما وارد جنگ با او شده و او در میان دشمن بی یار و یاور مانده است. پس به همراه برادرش (سعد) به یاری حسین(ع) آمدند و در نهایت نیز به شهادت رسیدند.


حجت الاسلام اویسی در پایان خاطرنشان کرد: سوید بن ابی مطاع آخرین کشته میدان کربلاست، او مجروحى افتاده در میدان، میان زخمیان بود و رمقى در بدن داشت و در آن حال، چون شنید که کوفیان شادى‌کنان مى گویند «حسین کشته شد»، به هوش آمد و با چاقو و شمشیرى که داشت، با همان حالت به جنگ پرداخت و شهید شد؛ محمد بن ابی سعید بن عقیل نیز هفت سال داشت، وقتی امام(ع) به زمین افتاد و دشمن به خیمه ها حمله ور شد، محمد بن ابی سعید وحشت زده از خیمه بیرون آمده بود که بدست لقیظ بن ایاس جهنی به شهادت رسید.


در ادامه، مراسم عزاداری و سینه زنی زائران ایرانی با مداحی حاج علی فراهانی برگزار شد.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران