از عرفات تا جمرات از عرفات تا جمرات از عرفات تا جمرات بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
از عرفات تا جمرات از عرفات تا جمرات از عرفات تا جمرات از عرفات تا جمرات از عرفات تا جمرات

از عرفات تا جمرات

نخستین بار به فضل خدای کعبه، توفیق تشرف به حج تمتع را پیداکردم و توانستم شبهای عرفات و مشعر و منا را درک کنم. شبهایی که شاید در تمام عمرم موفق شوم یکبار به صبح برسانم و نگاهی به گذشته خودم کنم و امیدی به فضل پروردگار برای افق پیش رو .

پایگاه اطلاع رسانی حج؛ سه روز پس از وقوف در سرزمین منا، ظهر اول شهریور بعد از اقامه نمازظهر و عصر این سرزمین را ترک کردیم. سرزمین پر رمز و رازی که پس امتحان الهی حضرت ابراهیم (ع) قدمگاه بسیاری از پیامبران وائمه اظهار و بزرگان دین بوده است.
در مدت سه روزی که در منا بودیم، با طی کردن مسافتی حدود 2/5 کیلومتر از محل چادرها تا جمرات سه گانه نماد شیطان را سنگباران کردیم. در سابقه تاریخی رمی جمرات آمده است: رمی جمرات یعنی زدن سنگریزه به سه محلی که نماد شیطان است و این عمل باید در روزهای عید قربان (دهم ذیحجه) و روز یازدهم و دوازدهم این ماه انجام شود. از سمت منا که وارد جمرات می شوی نخستین جمره به نام اولی، دومی وُسطی و سومی عقبی نام دارد. رجم شیطان در جمره عقبی دیروز و در روز عید قربان انجام شد و فردا 12 ذیحجه نیزحاجیان باردیگر سه جمره را رجم می کنند. به عبارت دیگر هرحاجی باید برای انجام حج تمتع در منا 49 سنگ جمع کرده باشد و در سه روز به سمت نماد شیطان که باید گفت حمله به شیطان درون است؛ پرتاب کند. فردا پس از رمی جمرات سه گانه و بعد از اذان ظهر حاجی باید سرزمین منا را ترک کند و به مکه بازگردد و ادامه اعمال را انجام بدهد.
کمی به عقب بازمیگردیم: اعمال تشریق از یکشنبه 28 مرداد با توقف اتوبوس های ویژه نقل ترددی مقابل هتل های مکه آغاز شد؛ اولین گروهها که کاروان های اهل سنت بودند، از بامداد یکشنبه برای اعمال ترویه به منا منتقل شدند. سایر زائران هم ابتدا خانمها از عصر و سپس آقایان بعد از اذان مغرب، گروه گروه سوار بر اتوبوسها راهی عرفات شدند. درعرفات چادرها از قبل آماده شده بود؛ چراغ ها روشن و کولرها درحال کار؛ اما یک اتفاق برنامه ریزی ها را بهم زد و با وقوع طوفانی که غروب یکشنبه مکه را در نوردید؛ برخی پست های برق درعرفات خسارت دید و خاموشی و گرما مهمان چادرهای زائران ایرانی شد. گرمای کلافه کننده ، زائران را مجبور به خروج ازچادرها کرده بود و دراین میان پشه ها هم دست به کار شده بودند. گویا می دانستند که اینجا بلد امن است و حاجی محرم به احرام تمتع، و کشتن حیوان و حشره جزو محرمات است و حاجی نباید از گل کمتر به این موجودات خون آشام بگوید. سرانجام بعد از سه ساعتی برق مجموعه چادرها با تلاش برو بچه های ستاد مکه برقرار شد و کمی هوای داخل چادرها تغییر کرد و قابل تحمل شد.
فردای آن شب یعنی صبح دهم نهم ذیحجه مراسم برائت از مشرکین در چادر بعثه مقام معظم رهبری باشکوه برگزارشد. بسیاری حجاج برای این مراسم خود را به چادر بعثه رساندند تا از شیطان بزرگ و اذنابش برائت بجویند. دراین مراسم امیرالحاج ایران درسخنانی برائت را برگزفته از قرآن و روایات و احادیث پیامبران دانست و گفت: این اعلام برائت از کافران و مشرکان نباید مختص زائران ایرانی باشد. قرائت پیام حج مقام معظم رهبری و قطعنامه پایانی بخش های بعدی این مراسم بود. پس از این مراسم اندکی استراحت و نمازظهر و عصر و ناهار بود. ساعت 15 دعای عرفه باسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی آغاز شد و حاج مرتضی طاهری ذاکر اهل بیت به همراه حاج مهدی سماواتی دعا را در فضایی روحانی و معنوی همراه با ضجه حجاج برگزارشد.
پس از نمازمغرب و عشا آماده شدیم برای رفتن به مزدلفه یا همان مشعرالحرام. مختصر شامی خوردیم و حدود ساعت 12 شب سوار بر اتوبوس راهی به مشعرالحرام یا صحرای مزدلفه شدیم. اینجا یک وقوف اضطراری برای زنان و افراد بیمار و ناتوان جسمی پیش بینی شده و بقیه تا طلوع آفتاب سه شنبه باید آنجا می ماندند. زایران خانم و کهنسالان(معذورین) که حدود 42 هزارنفرند در شامگاه نهم ذی الحجه پس از حضور درعرفات و بعد از توقف کوتاه در مشعر(مزدلفه) راهی منا می شوند. این افراد بعد از حضور درمنا و استراحت کوتاه، باید بین ساعت 20 تا 23:30 به سمت جمرات حرکت کنند و رمی جمره را انجام دهند. باقیمانده زایران که آقایان هستند پس از وقوف در عرفات در شب نهم به سمت مشعر(مزدلفه) رهسپار می شوند و بعد از توقف تا اذان صبح و استراحت، با طلوع آفتاب راهی سرزمین منا می شوند.

شب را در بیابان بسر بردیم. درچند ساعتی که آنجا بودیم برایم روزمحشر تداعی شد. در بیابان تاریک با دوتکه حوله احرام و برخی با تکه ای زیرانداز و بدون هیچ دستاری شاید به تنها چیزی که نمی شود فکر کرد دنیا است.
همچون شبهای عملیات دفاع مقدس بسیاری از حجاج تا صبح در این بیابان به راز و نیاز و عبادت مشغول بودند. جمع کردن سنگ برای جمرات هم بخشی از اعمال حاجی در این بیابان است.  کار انتقال تا یک بامداد ادامه داشت. پس از اقامه نمازصبح و با طلوع اولین شراره های خورشید حرکت 86 هزارحاجی ایرانی همراه با دستکم 3 میلیون زائر دیگر به سمت منا آغاز شد. سیل جمعیت حجاج به یکباره درمسیری مشخص به راه افتاد و حجاج همه کشورها با رنگ و نژاد و قوم متفاوت در کنارهم همچون رودی بزرگ به حرکت در آمدند، گویی قیامت برپاشده وهمه لبیک گویان درحال رفتن به سمت محل گرفتن کارنامه اعمال شان درحرکتند.

مسیر پنج کیلومتری مشعر تا منا بصورت فشرده و آرام در هوای صبحگاهی که با کمی نسیم همراه بود طی شد و با گذشتن از تنگه ای که مشعر را به منا وصل می کرد به این سرزمین پر از خاطره قدم گذاشتیم . حالا باید همراه حجاج دیگر کشورها تا قبل ازغروب آفتاب به جمرات می رفتیم و پس از رمی جمره عقبی دوباره به منا باز می گشتیم.

رودی بزرگ از سرچشمه منا بحرکت در آمد و این بار به قصد رجم شیطان. درمدت سه روزی که در منا بودیم سه بار برای رمی جمرات عازم این منطقه شدیم. 49 سنگ به سمت شیطان نمادین پرتاب کردیم و حالا در این اندیشه ام که شیطان درونم را با چند سنگ باید رجم کنم؟
در اولین روز حضور درمنا حدود ساعت 10/30 راهی جمرات شدیم و مسیر 5/2 کیلومتری محل چادر مان درخیابان 406 را تا جمرات طی کردیم و پس از پرتاب هفت سنگ به جمره اخری یا عقبی درمسیر برگشت به قربانگاه اعلام کردیم که ذابحان گوسفند را ذبح کنند تا هنگام رسیدن به چادر عمل حلق و تقصیر را انجام دهیم. این کار انجام شد و بعد از اقامه نماز ظهر با تراشیدن سر  از احرام خارج شدیم. حالا تقریبا بخش عمده حج انجام شده بود و همه به یکدیگر تبریک می گفتند. یکی تبریک عیدقربان و دیگری تبریک حاجی شدن. حالا تا پایان اعمال تمتع دو رمی جمره دیگر و اعمال طواف در مسجدالحرام باقیست.