دانشجویان مزار حر را در کربلا زیارت کردند دانشجویان مزار حر را در کربلا زیارت کردند دانشجویان مزار حر را در کربلا زیارت کردند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دانشجویان مزار حر را در کربلا زیارت کردند دانشجویان مزار حر را در کربلا زیارت کردند دانشجویان مزار حر را در کربلا زیارت کردند دانشجویان مزار حر را در کربلا زیارت کردند دانشجویان مزار حر را در کربلا زیارت کردند

دانشجویان مزار حر را در کربلا زیارت کردند

جمعی از دانشجویان عتبات عالیات با حضور بر سر مزار حر بن یزید ریاحی در کربلای معلا، مرقد مطهر این یار با وفای امام حسین(ع) را زیارت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، کاروان های دانشگاهی به زیارت حرم حر مشرف شدند و در این برنامه حجت الاسلام والمسلمین فلاح تهرانی به روایتگری پرداخت.


فلاح تهرانی ضمن بیان نکاتی راجع به حرّ بن یزید ریاحی راجع به سرگذشت او گفت:حرّ بن یزید ریاحی ،یکی از مشهورترین جنگاوران کوفه بود. او توسط عبیدالله بن زیاد به فرماندهی بخشی از سپاه اعزامی برای مواجهه با امام حسین(ع) منصوب شد و پایبند به اجرای دقیق فرمان‌های حکومتی بود،حکم ماموریت را به دست گرفت و راهی و رهسپار بیابان های اطراف کوفه شد.


از حر روایت کرده‌اند که هنگامی که از قصر ابن زیاد در کوفه خارج شدم تا به سمت حسین بن علی(ع) حرکت کنم، سه بار ندایی را پشت سرم شنیدم که می‌گفت: «ای حرّ! تو را به بهشت بشارت باد». او می‌گوید که به پشت سر نگریستم و کسی را ندیدم؛ با خود گفتم: «به خدا قسم، این بشارت نیست؛ چگونه بشارت باشد در حالی که من راهی جنگ با حسین بن علی(ع) هستم».


اما همه تعجب حرّ در این بین این بوده که چرا شخصیتی همچون من، که قصدم مقابله با امام حسین(ع) است؛ به بهشت بشارت داده می شوم.


مقابله حر با امام حسین(ع)/در زیارت نامه حر چنین می خوانیم: سلام بر تو که پیمان و بیعت با یزید را نقض کردی و خود را فدای راه امام حسین نمودی! این معنای عاقبت به خیری است.


حجت الاسلام والمسلمین فلاح تهرانی مهمترین عامل عنایت امام حسین (علیه السلام) به حر بن یزید ریاحی را ادب وی نسبت به حضرت زهرا و امام (علیهم السلام) دانست و گفت:حر ابن یزید ریاحی اولین کسی بود که با لشکرش در مقابل امام حسین (علیه السلام) صف آرایی نموده و مانع حرکت ایشان به طرف کوفه و مانع بازگشت حضرت به طرف مدینه شد و حضرت را در کربلا وادار به توقف نمود. امام حسین علیه السلام به او فرمودند:« ثَکِلَتْکَ أُمُّک[1]» حر به امام حسین عرض کرد اگر کسی جز شما بود همین گونه از مادرش یاد می کردم، ولی مادر شما شخصیتی است که جز به بهترین وجه نمی توانم از او نامی به زبان بیاورم. به خاطر همین ادب حر بود که امام حسین علیه السلام به وی عنایت ویژه ای نمودند.


بالاخره دستگیره محکم محبت و مودت به اهلبیت دست حرّ را گرفت و او را از بی ادبی به امام بر حذر داشت. انتخابی که می توانست در جهت معکوس باشد و نتیجه عکس بدهد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران