امنیت و سلامت حجاج مهمترین دستور کار حج امسال . درصورت موافقت با درخواست های ایران سفر عمره از سرگرفته  خواهد شد امنیت و سلامت حجاج مهمترین دستور کار حج امسال . درصورت موافقت با درخواست های ایران سفر عمره از سرگرفته  خواهد شد امنیت و سلامت حجاج مهمترین دستور کار حج امسال . درصورت موافقت با درخواست های ایران سفر عمره از سرگرفته  خواهد شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
امنیت و سلامت حجاج مهمترین دستور کار حج امسال . درصورت موافقت با درخواست های ایران سفر عمره از سرگرفته  خواهد شد امنیت و سلامت حجاج مهمترین دستور کار حج امسال . درصورت موافقت با درخواست های ایران سفر عمره از سرگرفته  خواهد شد امنیت و سلامت حجاج مهمترین دستور کار حج امسال . درصورت موافقت با درخواست های ایران سفر عمره از سرگرفته  خواهد شد امنیت و سلامت حجاج مهمترین دستور کار حج امسال . درصورت موافقت با درخواست های ایران سفر عمره از سرگرفته  خواهد شد امنیت و سلامت حجاج مهمترین دستور کار حج امسال . درصورت موافقت با درخواست های ایران سفر عمره از سرگرفته  خواهد شد

امنیت و سلامت حجاج مهمترین دستور کار حج امسال . درصورت موافقت با درخواست های ایران سفر عمره از سرگرفته خواهد شد

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: 24 کارگروه تخصصی برای بررسی و پیگیری مشکلات تشکیل و کارها برای برنامه ریزی اصولی تر درهمه ابعاد حج آغاز شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری مشترک با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: عملیات انتقال حجاج خانه خدا به کشور از امشب آغاز می شود. 
حمید محمدی گفت: نخستین پرواز ساعت 30/21 دقیقه یکشنبه فرودگاه جده را به مقصد فرودگاه بین المللی امام خمینی ترک می کند. وی افزود: پروازها با برنامه ریزی انجام شده از فرودگاههای جده و مدینه انجام خواهد شد و تا 24 شهریور ادامه خواهد داشت. رئیس سازمان حج و زیارت از مستقبلین حجاج خواست از حضور و ازدحام در فرودگاه خودداری کنند.
رئیس سازمان حج و زیارت با تشریح فعالیتهای انجام شده درحج امسال از همه دست اندرکاران حج چه درسرزمین وحی که وظیفه خدمت رسانی به حجاج را برعهده داشتند و چه افرادی که درایران اسلامی زمینه حضور حجاج را فراهم کردند، قدردانی کرد. 
اقای محمدی امنیت و سلامت حجاج را مهمترین موضوع حج امسال دانست و گفت: بحث نظم در اولویت بعدی بود که هم به خدمتگزاران حجاج تاکید کرده بودیم رعایت کنند و هم حجاج همکاری خوبی دربرقراری نظم داشتند.
وی موضوع ایام تشریق و انتقال زائران از مکه به عرفات، مزدلفه و منا را دارای زمان بندی خوب و منظم عنوان کرد وگفت: نکته مهم، جدول زمانی مدیریت شده برای حضور زائران درجمرات بود که بخوبی و باهمکاری آنان صورت گرفت و این همکاری در تحقق حج موفق نقش مهمی داشت. 
رئیس سازمان حج و زیارت به تغییرات مثبت درحوزه تغذیه اشاره کرد و گفت: کیفیت و سلامت غدای زائران بسیار مورد تاکید بود و خوشبختانه خادمان زائران در آشپرخانه مرکزی درمکه بسیارخوب عمل کردند که رضایت حجاج را درپی داشت. 
محمدی مشکلات سرویس های حمل و نقل شهری درمکه را مطلوب تر از سالهای قبل دانست و گفت: حمل و نقل امسال بسیارخوب عمل کرد. 
وی با اشاره به موضوع آسیب شناسی حج 97 گفت: ازطریق نظرسنجی های هر روزه از زائران و استفاده از نرم افزارهای دراختیار مدیران کاروان و نیز نرم افزار زائریاب کار اسیب شناسی حج امسال ، برای برنامه ریزی حج 98 آغازشده و این کار در ایران نیز به شکل جدی تر ادامه می یابد. 
رئیس سازمان حج و زیارت درباره آمار مرکز پزشکی حج و زیارت هم گفت: خوشبختانه درمقایسه با مدت مشابه پارسال تا امروز تعداد مراجعه بیماران کمتربوده و تعداد فوتی ها نیز تا امروز 7 نفرگزارش شده که این رقم پارسال به 15 نفر رسید.
آقای محمدی درپاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره ازسرگیری حج عمره گفت: این موضوع را مقامات عربستان درگفتگوها مطرح کرده اند اما تا زمانیکه روابط دوجانبه برقرارنشود نسبت به برخی امور نگرانی هایی داریم. وی موضوع امنیت, عزت و کرامت زائران ایرانی را سه اصل مهم دربرقراری عمره دانست و افزود: مادامیکه نسبت به این مسائل و پیچیدگی های آن اطمینان حاصل نکنیم، برای ازسرگیری عمره اقدامی نخواهیم کرد.   
رئیس سازمان حج و زیارت درپاسخ به سوالی درباره اقدامات انجام شده درباره پیگیری دیه شهدای حادثه منا گفت: امسال نیز نمایندگان 11 شهید این حادثه که درعربستان مدفونند برای آزمایش دی ان ای به حج آمده اند و این آزمایش انجام شد و در انتظار نتیجه آن هستیم تا موضوع را تا زمان حضورمان درمکه نهایی کنیم.
آقای محمدی درباره امکان افزایش شمار حجاج تمتع گفت: دراین باره مشکلات جدی با کشور میزبان داریم که مانع افزایش شمار زائر است. وی افزود: محدودیت جا و امکانات درمنا وعرفات مهمترین معضل است که همین تعداد 86 هزار زائرهم متحمل سختی زیادی می شوند.


محمدی با بیان اینکه تلاش برای گرفتن سهمیه بیشتر برای اعزام به تمتع را داریم گفت: افرادی که درسال های 1385- 86 و 87  ثبت نام کرده اند باید ازمشکلات مطلع باشند و توجیه شوند ضمن اینکه این کمبودها درمدینه هم به علت تخریب بیش از حد هتل های اطراف مسجدالنبی و جایگزین نداشتن، به شدت ملموس است و تا وقتی این مشکلات هست امکان افزایش شمارحجاج وجود ندارد. وی جمعیت درنوبت حج را بیش از یک میلیون نفر اعلام کرد و گفت تا 15 سال آینده امکان نام نویسی وجود ندارد.
رئیس سازمان حج و زیارت درپاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای زائران سالهای اینده گفت: آسیب شناسی حین عملیات برای رفع نواقص درحال انجام است ضمن آنکه 24 کارگروه تخصصی هم برای بررسی و پیگیری مشکلات تشکیل و کارها برای برنامه ریزی اصولی تر درهمه ابعاد حج آغاز شده است.
خبرنگار برنامه روضه رضوان سیما هم درباره خدمات سازمان حج و زیارت به زائران ایرانی و مقایسه آن با زائران دیگر کشورها پرسید که آقای محمدی گفت: بحمدلله جمهوری اسلامی ایران درموضوع حج درنوع ارائه خدمات و کیفیت جزو بهترین هاست و همیشه در بین کشورهای حاضر درحج زبانزد بوده است. وی با تاکید براینکه کمتر کشوری است که این بسته ارائه شده به زائر را درموسم حج داشته باشد گفت: این ادعا از قول مقامات عربستانی نیز بارها تکرارشده است.
رئیس سازمان حج و زیارت درعین حال گفت: درنظرداریم با برنامه ریزی علمی از تجربه کشورهای دیگر دربکارگیری برخی امکانات و پیشرفتها نظیر استفاده از نرم افزارهای مختلف درجهت رفاه زائران استفاده کنیم.


 
 
 




نظرات کاربران