تاکید بربهره گیری از نظرات اندیشمندان برای افزایش کارایی حج تاکید بربهره گیری از نظرات اندیشمندان برای افزایش کارایی حج تاکید بربهره گیری از نظرات اندیشمندان برای افزایش کارایی حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تاکید بربهره گیری از نظرات اندیشمندان برای افزایش کارایی حج تاکید بربهره گیری از نظرات اندیشمندان برای افزایش کارایی حج تاکید بربهره گیری از نظرات اندیشمندان برای افزایش کارایی حج تاکید بربهره گیری از نظرات اندیشمندان برای افزایش کارایی حج تاکید بربهره گیری از نظرات اندیشمندان برای افزایش کارایی حج

تاکید بربهره گیری از نظرات اندیشمندان برای افزایش کارایی حج

نماینده ولی فقیه درامور حج وزیارت در جمع روحانیون اهل سنت تاکید کرد : بهره گیری از نظرات اندیشمندان و فرهیختگان می تواند به افزایش کارایی حج در جامعه اسلامی منجر شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر  درهم اندیشی علمی علما و نخبگان اهل سنت درمکه مکرمه هدف از برگزاری این همایش را استفاده از نظرات، انتقادات و پیشنهادات حاضران برای بهبود شرایط حج عنوان کرد و گفت: در اسلام موضوع مشورت و استفاده از دیدگاه دیگران بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.
نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت افزود: با وجودی که رسول مکرم اسلام عقل کل است و از همه بهتر مطالب را درک می کند اما بازهم خداوند به ایشان خطاب می کند: " وَشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ " ای پیامبر با مردم مشورت کن و بعد تصمیم بگیر.
وی اضافه کرد: نتیجه این مشورت احترام به شخصیت مردم است و هر اتفاقی در آینده رخ دهد آنها که طرف مشورت قرار گرفته اند براین باور خواهند بود که دراین تصمیم گیری سهیم بوده اند و آن را تخطئه نخواهند کرد.
وی با استناد به روایات تاکید کرد: ما عقل کامل نداریم وعقل کل پیامبراست لذا وقتی مشورت صورت می گیرد عقل و تجربه دیگران را به عقل و تجربه خود ضمیمه می کنند تا بهتر تصمیم گیری نمایند.
سرپرست حجاج ایرانی در ادامه آثار و برکات فریضه الهی حج را یادآور شد و با اشاره به اهمیت فوق العاده این فریضه الهی ، تاکید کرد: بهره گیری از نظرات اندیشمندان و فرهیختگان می تواند کارایی حج را در جامعه اسلامی بیشتر کند.
وی یکی از ظرفیت های حج را تحول روحی و اخلاقی دانست و گفت: انسان ها درحج متحول می شوند و می توانند منشاء تحول برای دیگران باشند.
نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با بیان اینکه حج می تواند اقتدار مسلمانان را در عرصه بین المللی نشان دهد، افزود: اجتماع میلیونها نفر دریک زمان و مکان خاص می تواند همه ساله این اقتدار را به رخ جهانیان بکشاند و نشان دهد مسلمانان از چه قدرت عظیم مردمی برخوردارند.
وی اتحاد ، وحدت ، برادری و برابری را سومین ظرفیت حج برشمرد و اضافه کرد:  وقتی همه مذاهب اسلامی درحج گردهم می آیند؛ به طرف یک قبله نمازمی خوانند، به یک امام جماعت اقتدا می کنند و با وجود تنوع نژاد ، رنگ  و مذهب کنارهم مناسک حج را با وحدت و همدلی انجام می دهند.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکربا اشاره به اینکه درحج امت اسلامی از یکدیگر شناخت پیدا     می کنند ، اظهار داشت: حج فرصتی است که استعدادهای برتر جوامع اسلامی کنارهم قرارگیرند و از امکاناتی که در کشورهای اسلامی وجود دارد مطلع شوند  و بتوانند از آنها در جایی که مورد نیاز است استفاده کننند.
وی تصریح کرد: ازفرصت حج می توان  برای ارتقای سطح معلومات و بینش مردم در حوزه مسایل دینی و اسلامی و تقویت بنیه های ایمانی شان استفاده کرد و دستورالعمل های اخلاقی را به اطلاع مردم رساند.
وی افزود: حج می تواند زمینه سازیک تشکل بین المللی باشد و فرهیختگان جهان اسلام از طرق مختلف درحوزه های دینی ، علمی ، اخلاقی و فرهنگی  با هم در ارتباط باشند.
امیرالحاج زائران کشورمان با اشاره به اینکه مقابله با طرز فکربا زور و اسلحه امکان پذیر نیست ، تصریح کرد: ما نمی توانیم فکر را با اسلحه خاموش کنیم بلکه باید از اندیشمندان جهان اسلام کمک بگیریم و راهکارهای طرد این طرز تفکر از جامعه اسلامی را نشان دهیم.
وی گفت: می توان جوانان های منحرف شده در مسیر افراط گرایی را هدایت کرد تا به جای کشتار ، خونریزی و تخریب اموال عمومی  بدنبال تحصیل بروند و قله های فکری و علمی جهان را تسخیر کنند و این از ظرفیت های است که در حج وجود دارد.
سرپرست حجاج ایرانی در بخش دیگری از سخنان خود تعامل شیعه و سنی در ایران را مثبت ارزیابی و تاکید کرد: در حج تبعیضی بین شیعه و سنی وجود ندارد ؛ از روز اول که با کاروان حرکت می کنید تا آخرین روزی که با هم هستید مشکلات، آسیب ها و موفقیت ها برای شما ملموس است و از شما انتظار  داریم موفقیت ها و آسیب ها را منعکس کنید.
وی با اشاره به آیه " فَبَشِّرْ عِبٰادِ* الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ " افزود: ما باید از میان پیشنهادها بهترین ها را انتخاب و عملیاتی کنیم تا در سالهای آینده آسیب ها کم وکمتر شد.
نماینده ولی فقیه همچنین موفقیت های کشورمان را مرهون حضور مردم در صحنه و فعالیت های بسیجی و مردمی دانست و با اشاره به نقش مردم درپیروزی انقلاب اسلامی ، جنگ تحمیلی و خنثی کردن غائله هایی که در نقاط مختلف کشور معاندان جمهوری اسلامی ایجاد کردند ، گفت: شما دیدید در سوریه ، عراق ، افغانستان ، پاکستان و لیبی چه بر سر مردم آوردند ولی در جمهوری اسلامی چون مردم حضور دارند و همراه اند ما از این اسییب ها مصون مانده ایم.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر درادامه با اشاره به اینکه اشتباهات فاحش تاریخی درخصوص برخی اماکن تاریخی مکه با تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته اصلاح شده است ، افزود: درمکه ، تاریخ اسلام ، انبیاء و قضایای حضرت ابراهیم و در مدینه صحنه های درخشان تاریخ اسلام رقم خورده است و دهها موضوع برای تحقیق و پژوهش وجود دارد.
وی لزوم تحقیق و پژوهش دقیق در خصوص موارد تاریخی از جمله تاریخچه حج و خروج زمین خانه خدا از داخل آب بعنوان اولین نقطه خشکی جهان و... را یادآور شد و تصریح کرد: با وجود کارهای پژوهشی فراوانی که صورت گرفته است ولی بازهم بنده راضی نیستم و معتقدم باید درباره تاریخچه اماکن مکه ومدینه کارجدی تری انجام شود.
نماینده ولی فقیه از حاضران خواست که از فرصت حج برای رفع مسایل و پاسخگویی به سوالات زائران کاروان های اهل سنت استفاده کنند و با اشاره به استفاده از نظام پیشنهادها درغرب ، گفت: دراین نظام پیشنها دها جمع آوری و پالایش می شود و سپس عیب ها شناسایی و برطرف می گردد.
وی با اشاره به اینکه اسلام نسخه بهتری به ما ارائه داده است ، افزود: در خصوص چگونگی برگزاری حج می توانیم مشورت کنیم و به راهکارهای مناسب دست یابیم.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تاکید کرد: اگراز صدردرصد ظرفیت حج استفاده شود دنیا نمی تواند به ما زور بگوید و صهیونیست ها نمی توانند مرتب غزه را بمباران کنند و فلسطینی ها را به شهادت برسانند و مسلمانان فقط نظاره گرباشند.
وی افزود: اگر از ظرفیت حج بدرستی استفاده شود دیگر آمریکا جرأت نخواهد کرد که مجالس عروسی اهل سنت را در پاکستان و افغانستان بمباران و به عزا تبدیل کند.
وی با تاکید براینکه مسلمان ها باید از تمام استعداد های خود استفاده کنند و فتنه ها را از سر راه بردارند، اظهار داشت: ما همه پیرو خدائیم و به سوی یک قبله نماز می خوانیم ، قرآن و پیامبرمان یکی است و بسیاری از دستورات اسلامی مان مشترک است .
نماینده ولی فقیه حج را رمز وحدت دانست و ابراز امیدواری کرد با استفاده از افکار و پیشنهادات حاضران به گونه ای برنامه ریزی شود که سال آینده حج مان نسبت به امسال بهتر شود.   
برپایه این گزارش ، درآغازاین همایش حجت الاسلام فرجام رابط علمای اهل سنت از فراخوان گردآوری مقالات با موضوع تحول روحی و اخلاقی و حفظ عزت و کرامت مسلمانان در سایه حج گزارشی ارائه کرد و مولوی قهستانی ، حاج آخوند محمد بازیار و مولوی عبدالستار حسین زهی مقالات برگزیده را قرائت کردند.
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز دیگر سخنران این همایش بود و در پایان به صاحبان مقالات برتر جوایزی اهداء شد.


 




نظرات کاربران