از نور اعیاد ماه ذیحجه با اخلاق خوش، بیشتر بهره ببریم از نور اعیاد ماه ذیحجه با اخلاق خوش، بیشتر بهره ببریم از نور اعیاد ماه ذیحجه با اخلاق خوش، بیشتر بهره ببریم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
از نور اعیاد ماه ذیحجه با اخلاق خوش، بیشتر بهره ببریم از نور اعیاد ماه ذیحجه با اخلاق خوش، بیشتر بهره ببریم از نور اعیاد ماه ذیحجه با اخلاق خوش، بیشتر بهره ببریم از نور اعیاد ماه ذیحجه با اخلاق خوش، بیشتر بهره ببریم از نور اعیاد ماه ذیحجه با اخلاق خوش، بیشتر بهره ببریم

از نور اعیاد ماه ذیحجه با اخلاق خوش، بیشتر بهره ببریم

یکی از بهترین ماه ها و اوقات سال ماه ذی‌الحجه است که ایام مخصوص و عالی و پرنوری را خداوند در آن قرار داده است، مهم ترین این ایام عید غدیر خم است که به تحقیق از عظیم ترین ایام قرار داده شده در سال است،

پایگاه اطلاع رسانی حج: توجه به ایام و اوقات و استفاده از خاصیت آنها یکی از کلیدهای موفقیت خوبان است. این فرهنگ در قرآن هم مورد توجه قرار گرفته است و در آیات متعددی از آن صحبت شده است. گاهی به یک مقطع خاص در یک روز بطور ویژه توجه داده می شود و خیرات بسیاری را خداوند در آن موقعیت زمانی قرار می دهد، در آن اوقات ابواب آسمان بازتر، نور الهی گسترده تر و امکان بهره برداری از محبت های الهی میسرتر است. یک مثال این اوقات در روز، بین الطلوعین است که به بهره برداری از آن در قرآن و حدیث بسیار توجه شده است.


توجه به ایام و اوقات، فقط در یک روز محدود نمی شود؛ بلکه ایام هفته هم  دارای اثرات و جایگاه خاصی است چنان که شب جمعه و روز جمعه را عید معرفی می کنند و شرایطی را برای آن مطرح می کنند که تعجب آور است و این شرایط از رحمت گسترده تر و وسیع تر خداوند در این روز حکایت دارد، متناسب با این رحمت و نورانیت، آداب و رفتارهایی برای بهره برداری از این روز مطرح شده است که خوبان به طور ویژه به آنها می پردازند و به استفاده از آن مقید هستند.


اما موضوع به این ها ختم نمی شود؛ در طول سال ماه هایی هست که آن قدر ارزش و جایگاه دارد که خداوند ماه های دیگر را مقدمه آنها قرار می دهد تا مردم آماده بهره برداری از آن ایام شوند، از آن جمله ماه رمضان و ماه ذی‌الحجه است. در ماه رمضان دو ماه رجب و شعبان که در بین ایام سال فضیلت خاصی دارند مقدمه رمضان می شوند و رمضان مقدمه شب قدر می شود. موضوع دوری از غفلت در استفاده از این ایام پرنور آن چنان اهمیتی در دستگاه الهی دارد که با موضوعات مختلف این ایام را بارز و مشخص می نماید که مبادا غفلتی باقی بماند و آداب بهره برداری از ایام و خاصیت های آنها از دست رود.


یکی از بهترین ماه ها و اوقات سال ماه ذی‌الحجه است که ایام مخصوص و عالی و پرنوری را خداوند در آن قرار داده است، مهم ترین این ایام عید غدیر خم است که به تحقیق از عظیم ترین ایام قرار داده شده در سال است، روز های قبل از این روز را خداوند با تدبیری ویژه قرار داده است، روزهایی مانند عرفه و قربان که دو موضوع معرفت و رهایی نفس از نفسانیات را در آنها پررنگ کرده تا مقدمه ای باشد برای بهره برداری از نور عید غدیر که همانا نور ولایت است. این ایام و لیالی را بسیار قدر بدانیم، متوجه آنها باشیم و اگر در حج هستیم بدانیم شرایط مان برای بهره برداری از این ایام، ویژه و خاص است مبادا موضوعات ضعیف مانع بهره برداری شود.


راه های بهره برداری


از مهم ترین راه های بهره برداری از خیرات ایام، خوش اخلاقی است، خلق نیکو، جلب رحمت خداوند می کند. اخلاق خوش یا حسن اخلاق را در واژه محسنین باید دنبال کرد، هر چند محسن بودن جوانب مختلفی دارد ولی یک معنای ساده آن خوش اخلاقی است.  محسنین را وقتی در قرآن دنبال می کنیم، می بینیم در 4 آیه از قرآن خداوند اعلام می دارد که محسنین را دوست دارد، در بیش از 10 آیه تأکید به پاداش دادن به محسنین است و در آیاتی مطرح شده که خداوند اجر محسنین را ضایع نخواهد کرد. بنابراین اهل اخلاق خوش باشیم و مطمئن باشیم اجر آن را در همین دنیا و در همین ایام با بهره از نور ایام خواهیم دید. امید که با اخلاق خوش مخصوصا با خانواده و همسفران از نور ایام ذی‌الحجه بخصوص قربان و غدیر بیشتر استفاده کنیم.




نظرات کاربران