چهار نکته مهم و اساسی در مورد واقعه غدیر خم چهار نکته مهم و اساسی در مورد واقعه غدیر خم چهار نکته مهم و اساسی در مورد واقعه غدیر خم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چهار نکته مهم و اساسی در مورد واقعه غدیر خم چهار نکته مهم و اساسی در مورد واقعه غدیر خم چهار نکته مهم و اساسی در مورد واقعه غدیر خم چهار نکته مهم و اساسی در مورد واقعه غدیر خم چهار نکته مهم و اساسی در مورد واقعه غدیر خم

چهار نکته مهم و اساسی در مورد واقعه غدیر خم

سخنران بعثه مقام معظم رهبری به بیان چهار نکته اساسی در مورد واقعه غدیر خم پرداخت و زوایای پیدا و پنهان آن را مورد کنکاش قرار داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج از کربلای معلا، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضایی آدریانی، خطیب بعثه مقام معظم رهبری در جمع زائرین ایرانی در حرم حضرت سیدالشهدا(ع) به بیان مطالب مهمی در مورد عید غدیر پرداخت که این بیانات در ادامه تقدیم می شود.


در مورد عید سعید غدیر خم چهارمطلب وجود دارد، مطلب اول:خداوند درقرآن دستوربیان احکام را به رسول خدا باچند تعبیر مطرح می کند:


گاهی می گوید: اقرا یعنی بخوان گاهی می فرماید: واتل علیهم یعنی برایشان تلاوت کن، گاهی می گوید: بنا هم یعنی به ایشان خبر بده وگاهی می فرماید:قل یعنی بگو که هرکدام درمورد خاص خود قابل دقت است.


مطلب دوم:تنها دریک موردمی فرماید «بلغ» آنهم درمورد ولایت امیرالمومنین(ع)که مفهوم فوق العاده عجیبی است؛ یعنی «برسان»، خیلی این تعبیر از بخوان وبگو تاثیر آن حساس تر است.


مطلب سوم:پیامبر اکرم (ص)برای تحقق این «بلغ» چه کردند؟باید کاری کنند که تاقیامت این مطلب به همه برسد وکسی نگوید به من نرسید یا ناقص رسید.


حضرت برای تحقق این امر پانزده کار بسیار عالی انجام دادند که قابل دقت است با توجه به اینکه این آیه درمسیر بازگشت از حجه الوداع نازل شد:


1-دستور توقف:همینطور درحال حرکت این رودخانه انسانی مطلب را مطرح نکردند که مبادا تحریف نشود


2-دستور تجمیع:فرمودند:بازگردند وبازماندگان برسند ودرنقطه ای جمع شوند


3-فضاسازی با تنظیف محل وساخت جایگاه اجرای مراسم ومنبری از جحاز شتران و...


4-ارتباط مستقیم برقرار کردن با قدرت اعجاز واستفاده نکردن از مکبرها برای رساندن سخن به مردم که دراین رابطه اقرار گیری هم فرمودند:آیاسخن مرا نمی شنوید؟ومردم می گفتند:بخوبی صدایت را می شنویم ونیازی به مکبرها نیست.


5-خطبه خوانی ومقدمه چینی علیرغم کوتاهی خطبه حضرت میان توحید ونبوت وضرورت استمرار رهبری الهی است


6-زمینه سازی مطلب برای درک بیشتر که کسی نگوید ولایت به معنی محبت است ، پیشاپیش فرمودند:چه کسی از مردم به آنها درتصرف مقدم است گفتند نمی دانیم حضرت فرمود:خدامولای من ومن مولای مومنانم...


7-تصویرگری واحضار حضرت امیر(ع) درکنار خود برای معرفی


8-تثبیت صحنه در ذهن مردم وسنن همه انحرافها وگرفتن دست حضرت علی (ع)وبالابردن دست ایشان


9-معرفی جایگاه حضرت در کوتاهترین، رساترین، شیرین ترین، ماندگارترین جمله که از ریتم خاصی برخوردار است ودر عین کوتاهی بسیار رساوگویا است:من کنت مولا فهذا علی مولاه


10-بکار نبردن کلمه من بعدی که بیان وجود ولایت مولا از همان لحظه اعلام است


11-بکاربردن یک واژه مشترک برای خود وبرای حضرت امیر.نمی فرمایند من کنت بنیه فعلی امیره گرچه درجایی دگر فرموده است ولی این جاروشن وواضح فرمود همان ولایت من درولایت حضرت علی (ع)استمرار می یابد همان واژه مولا را برای خود وبرای امیرالمونین بکار می برد


12-افزودن دعا پس از اعلام مطلب، اللهم وال من والاه ...ونصر من نصره


13-نفرین کردن پس از دعا اَلَّلهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَعادِ مَنْ عاداهُ (وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ


14-اقرار گیری از رسیدن مطلب به مردم ازهمگان پرسیدند آیا مطلب رارساندم؟همگان فریاد زدند اللهم بلی واین کار را یه بار تکرار فرمودند.


15-دستور تبلیغ دادند وفرمودند:غدیر را همگان به دیگران برسانید، هرکس شاهد غدیر شد آن را به دیگران برساند.درطول تاریخ این بیان حضرت زنده است.همه موظف اند غدیر را نسل به نسل به دیگران برسانید.


نکته مهم حضرت پس از ابلاغ ولایت عملیاتی کردند وسه روز برای بیعت گیری توقف کردند مردان مستقیم وزنان غیر مستقیم توسط ظرف آبی با حضرت بیعت کردند ومتن بیعت نامه هم مشخص بود، علی جان مبارک باد ولایت توکه امروز مولای من ومولای هرزن ومرد مومنی شدی.


مطلب چهارم: آیا پیامبر اکرم درتبلیغ موفق بودن؟


جواب آن که آری رسول خدا دراوج موفقیت این حرکت رسول خدا بلافاصله امضا نمود وآیه نازل شد:


اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً، امروز دین را کامل کردم ونعمت خود را برشما تمام نمودم وراضی شدم که اسلام دین شما باشد یعنی اسلام بدون ولایت نه کامل است ونه نعمت تمام وچنین دین مورد رضای الهی نیست.


در پایان مراسم مولودی خوانی زائران ایرانی با مداحی محمد اطهری نسب برگزار شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران