چمدان‌های خالی حجاج راوی فرهنگسازی موفق چمدان‌های خالی حجاج راوی فرهنگسازی موفق چمدان‌های خالی حجاج راوی فرهنگسازی موفق بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چمدان‌های خالی حجاج راوی فرهنگسازی موفق چمدان‌های خالی حجاج راوی فرهنگسازی موفق چمدان‌های خالی حجاج راوی فرهنگسازی موفق چمدان‌های خالی حجاج راوی فرهنگسازی موفق چمدان‌های خالی حجاج راوی فرهنگسازی موفق

چمدان‌های خالی حجاج راوی فرهنگسازی موفق

مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه ولیمه‌های پرزرق و برق با روح حج سازگار نیست، گفت: می‌توان ولیمه‌های ساده در مراکز نگهداری از سالمندان، آسیب‌دیدگان، کودکان ‌بی‌سرپرست، معلولان و ... برگزار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام حمید احمدی، مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ به اثربخش بودن فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته در خصوص خرید سوغات زائران حج از عربستان اشاره و تصریح کرد: امسال میزان خرید حجاج ایرانی واقعاً کم شده است. این مهم از حجم کیف حجاج در فرودگاه‌ها نیز مشخص است و بیشتر حجاج با یک ساک شخصی به کشور بازگشته‌اند. در مکه و مدینه هم زائران ایرانی بسیار کمی مشغول خرید در بازار دیده می‌شدند.


وی یکی دیگر از مباحثی که باید بر روی آن کار فرهنگی قوی صورت گرفته و اشکالات آن اصلاح شود را ولیمه دادن حجاج عنوان و اظهار کرد: حجاجی که حج واقعی را تجربه کرده باشند این مسئله در عملکرد و رفتار آنها و البته در ولیمه دادن آنها باید مشهود باشد. ولیمه دادن از آداب و مستحبات سفر حج است؛ ما معتقد نیستیم که این مسئله باید حذف شود اما باید در خصوص آن فرهنگ‌سازی صحیحی صورت گیرد.


حجت‌الاسلام احمدی بر لزوم توجه حجاج به مسائل و شرایط اقتصادی کشور تأکید کرد و گفت: شرایط اقتصادی کشور و مردم اقتضا می‌کند که حجاج از اسراف و برگزاری مراسم‌های پر زرق و برق و کارهای غیر ضروری پرهیز کنند و ولیمه دادن را محدود و هزینه آن را به امور خیریه اختصاص دهند که قطعاً ثواب آن کمتر از ولیمه نیست.


وی به اقدامات خیری که همه ساله حجاج در زمینه مدرسه‌سازی، کمک به نیازمندان، تهیه جهیزیه برای زوج‌های جوان انجام می‌دهند نیز اشاره و بیان کرد: حجاج قبل از حج با هم قول و قرار گذاشته و اقدامات خیر زیادی انجام می‌دهند اما این مسئله ولیمه هم برای حجاج و هم برای خانواده‌های آنها معضلی شده و مردم نیز در شرایط کنونی ولیمه‌های پرزرق و برق را نمی‌پسندند.


مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری عنوان کرد: حجاج در بازگشت نیز باید به نیاز مردم و مراکزی مثل آسایشگاه‌ها، مراکز نگهداری از سالمندان، آسیب‌دیدگان، کودکان ‌بی‌سرپرست، معلولان و ...  نیز توجه داشته باشند.


وی ادامه داد: حجاج می‌توانند هزینه ولیمه خود را صرف مهمانی عروسی یک زوج نیازمند، احسان برای خویشاوندان نیازمندی که دارند و ... اختصاص دهند. روحانیان کاروان‌ها نیز این مسئله را مطرح ‌کرده‌اند. قدر مسلم برگزاری مراسم ولیمه آنچنانی با روح حج سازگار نیست. هر کسی می‌تواند در منزل خود برای نزدیکان که صله ارحام است و فقرای محل مهمانی ساده بدهد نه آنچیزی که در برخی موارد باب شده است که رستوران‌های آنچنانی با چندین نوع غذا و تشریفات غیر لازم انجام می‌شود. 


| شناسه مطلب: 90282




حج سوغات



نظرات کاربران