دیدار اعضای مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم و نجف + تصاویر دیدار اعضای مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم و نجف + تصاویر دیدار اعضای مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم و نجف + تصاویر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دیدار اعضای مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم و نجف + تصاویر دیدار اعضای مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم و نجف + تصاویر دیدار اعضای مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم و نجف + تصاویر دیدار اعضای مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم و نجف + تصاویر دیدار اعضای مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم و نجف + تصاویر

دیدار اعضای مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم و نجف + تصاویر

اعضای مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم و نجف در دیداری صمیمانه به بحث پیرامون شیوه تفسیر صحیح از قرآن پرداختند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت الله سید مجتبی حسینی نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در عراق و نماینده مجلس خبرگان رهبری در رأس هیأت مجمع عالی تفسیر حوزه نجف به قم سفر کردند.


ایشان در این سفر با حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی میر کتولی رییس مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌وگو کردند.


حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی در این دیدار با اشاره به لزوم تعاملات بیشتر حوزه قم و نجف به ویژه در امور علمی خواستار افزایش سطح تعاملات در جنبه های علوم قرآنی و تفسیری بین حوزه قم و نجف شد.


آیت الله حسینی نیز با اشاره به اهمیت بحث تفسیر در جهان اسلام اظهار داشت: شکی در این مسأله نیست که تفسیر بسیار ضروری و مفید بوده و اساس درس و علم ما کتاب و سنت است.


نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در عراق ادامه داد: کتاب قرآن ثِقْل اکبر است، به این معنا که کلام خداوند متعال است و هیچ شک و شبهه‌ای در آن راه ندارد، بنابراین عمل و کار حوزه علمیه به عنوان متولی امور دینی، بایستی مبتنی بر قرآن باشد.


وی با اشاره به روایت «کل ما خالف قول ربنا لم نقله» بیان کرد: ائمه معصومین فرموده‌اند، ما آنچه که مخالف قول پروردگار باشد را نگفته‌ایم، یعنی چنین گفته‌هایی، دروغ‌هایی است که به این بزرگواران نسبت داده‌اند، از این رو مهمترین میزان در حقانیت و ارزش علم ما قرآن است، به همین دلیل تفسیر اهمیت بسیار بالایی دارد.


آیت الله حسینی با بیان این‌که دروس تفسیر از زمان‌های قدیم برقرار بوده است و علمای بسیاری درس تفسیر داشته‌اند، گفت: طبق آمار برخی از محققان، بیش از 2هزار و پانصد تفسیر از مفسرین شیعه از صدر اسلام تاکنون داشته‌ایم، اما بازهم لازم است که اهتمام ویژه‌ای در زمینه تفسیر صورت گیرد.


وی مطرح کرد: در قم علما و اساتید تفسیر در مجمع، اهتمام ویژه‌ای نسبت به درس تفسیر در جهت تشویق و پشتیبانی از این درس داشته‌اند، طبق آمارهای موجود بیش از 500 درس تفسیر در قم برگزار می‌شود.


نماینده مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: طبعا قم در سراسر ایران، برای حوزه‌های شهرستان‌ها الگویی مناسب محسوب می‌شود که بایستی بیش از گذشته گسترش پیدا کند.


وی ادامه داد: در نجف اشرف نیز همه علما و اساتید با درس تفسیر موافق هستند و اساسا نمی‌توان با تفسیر قرآن مخالفت کرد، چراکه حتی در فقه نیز اولین دلیلی که برای هر مسأله بیان می‌شود، آیات قرآنی است که دال بر آن موضوع است و پس از آن با جمع بین روایات و آیات و مداخله عقل در این قضیه حکم استخراج می‌شود.


آیت الله حسینی خاطرنشان کرد: در زمان حکومت رژیم بعث عراق، تمام فکر و تلاش صدام بر جمع‌آوری کلی حوزه علمیه عراق بود که نتیجه آن کوچک شدن محدوده حوزه علمیه نجف شد و بعد از سقوط صدام هم دشمنان قصد انهدام حوزه‌های علمیه نجف را داشتند.


وی افزود: در حال حاضر حوزه علمیه نجف روز به روز در حال گسترش کمی و کیفی است، به طوری که بیش از 12 هزار طلبه در حوزه‌های نجف مشغول تحصیل هستند و تعداد بیشتری روحانی در شهرهای مختلف عراق به امر تبلیغ مشغول هستند.


نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در عراق بیان کرد: غیر از نجف، در کربلا و سایر شهرهای عراق نیز حوزه‌ها و مدارسی تشکیل شده است و همچنین برخی از اساتید حاضر در نجف نسبت به برگزاری دروس تفسیر اهتمام داشته و به صورت روزانه و هفتگی درس تفسیر ارائه می‌دهند.


وی با بیان این‌که خود علمای نجف به کافی نبودن دروس تفسیر موجود در این شهر اقرار دارند، گفت: دروس تفسیر موجود در این شهر برای حوزه علمیه نجفی که در کنار مضجع نورانی امیرالمؤمنین(ع) به عنوان مفسر حقیقی قرآن قرار دارد، کافی نیست.


آیت الله حسینی ابراز داشت: جای امیدواری است که سرعت گسترش دروس تفسیر در حوزه‌های نجف افزایش یافته و تمام سعی و تلاش ما این است که از مفسرین و علمایی که کرسی‌های درس تفسیری دارند، حمایت و پشتیبانی کرده و بتوانیم ضمن تشویق آنها، امتیازاتی نیز برای آنها قائل شویم.


وی ادامه داد: چنانچه برای طلاب حافظ قرآن، شهریه ویژه‌ای قرار داده می‌شود، طبعا اولی است که مفسرین و اساتید تفسیر قرآن هم از جهت مادی نیز تشویق شوند تا برای آنها نیز دلگرمی حاصل شود.


نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر ضرورت گسترش دروس تفسیری در نجف بیان کرد: مراجع نجف پشتوانه این قضیه هستند و ما هم به نمایندگی از رهبر معظم‌ انقلاب در همین مسیر، حوزه‌ نجف را حمایت کرده و امکانات خوبی را در جهت گسترش و کثرت عددی دروس تفسیری برای آنها فراهم می‌کنیم.


وی در پایان با اشاره به خطبه 152 نهج‌البلاغه تأکید کرد: بایستی هرچه بیشتر از افراد فاضل و متعمق در علم، آیات قرآن را مطالعه کنند، چراکه هرچه بیشتر در قرآن غور شود، نوآوری‌هایی در قرآن مشاهده می‌شود که تاکنون کشف نشده بود، یعنی قرآن پایان ناپذیر است.




نظرات کاربران