درحج امسال بیش از دو میلیون و سیصد هزار حاجی شرکت کردند درحج امسال بیش از دو میلیون و سیصد هزار حاجی شرکت کردند درحج امسال بیش از دو میلیون و سیصد هزار حاجی شرکت کردند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
درحج امسال بیش از دو میلیون و سیصد هزار حاجی شرکت کردند درحج امسال بیش از دو میلیون و سیصد هزار حاجی شرکت کردند درحج امسال بیش از دو میلیون و سیصد هزار حاجی شرکت کردند درحج امسال بیش از دو میلیون و سیصد هزار حاجی شرکت کردند درحج امسال بیش از دو میلیون و سیصد هزار حاجی شرکت کردند

درحج امسال بیش از دو میلیون و سیصد هزار حاجی شرکت کردند

 بیش از دو میلیون و سیصد هزار حاجی از کشورهای خارجی و عربستان در مراسم حج 1439 هجری قمری شرکت کردند.

بر اساس گزارش هیئت آمارعربستان سعودی تعداد حجاج مراسم حج 1439 هجری قمری  از مرز 2.300.000 نفر فراتر رفت.
بر اساس این گزارش ، در مراسم حج امسال  ۲.۳۷۱.۶۷۵ حاجی از کشورهای مختلف حاضرشدند که ۱.۷۵۸.۷۲۲ از آنها را حجاج خارجی تشکیل دادند که حدود 94 درصد هوایی ، 5 درصد زمینی و 1 درصد از طریق دریا وارد عربستان شدند.
بر پایه این گزارش، از این تعداد  بیش از 612 هزارحاجی نیز از داخل عربستان در مراسم حج شرکت کردند.  
دراین گزارش آمده است  قاره آسیا با ۱.۰۴۹.۴۹۶ زائر معادل ( ۵۹.7%) بیشترین و قاره های آمریکای شمالی و جنوبی و استرالیا با  ۲۴.۹۹۲ زائر معادل (۱.۴%) کمترین میزان حاجی را درمراسم حج امسال داشتند. همچنین از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس  ۳۴.۱۴۰ معادل (۱.۹%) ، ازکشورهای عربی ۳۹۵.۴۱۰ نفرمعادل (۲۲.۵%) ، از کشورهای آفریقایی (به استثنای کشورهای عربی) ۱۶۶.۰۸۳ نفر معادل ( ۹.4%) و از قاره‌ی اروپا ۸۸.۶۰۱  نفر معادل  (۵.۰%) در این مراسم شرکت کردند.
پیش ازاین حاتم بن حسن قاضی مشاور وزیر حج و عمره عربستان سعودی تعداد احتمالی حجاج امسال را حدود دو میلیون زائر از سراسر جهان اعلام کرده بود. 
آمارهای موجود از وضعیت تعداد حجاج در مراسم حج بین سال های 1387 لغایت 1397 ، نشاندهنده روند کلی نزولی تعداد حجاج است .
بر اساس نمودار زیر در حالیکه در سال 1387 قریب 2/5 میلیون حاجی در مراسم حج شرکت کردند روند حضور حجاج در سال های بعد فراز و نشیب زیادی داشته و سال 1391 با تعداد بیش از 3 میلیون نفر رکوردار بیشترین تعداد حاجی در مراسم حج بود و سال 1395 با 1800000 نفر کمترین تعداد حاجیان را در مراسم حج به خود اختصاص داد که یکی از دلایل کاهش حاجیان را می توان وقوع فاجعه منا در سال قبل از آن ذکر کرد.


همچنین با وجود تاکید مقام های سعودی مبنی بر رعایت سهمیه مصوب در نشست کشورهای اسلامی، برخی کشورها بیشتراز سقف مصوب، سهمیه دریافت کردند مانند برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که متحد عربستان هستند.
 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران