سفر عتبات، فرصت همنشینی روحانیون و جوانان است

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در نجف گفت:یکی از ضرورت هایی که امام (ره) اشاره کرده است ارتباط روحانیت با مردم، بویژه دانشگاهیان است. ارتباط در سفر شکل ویژه ای به خود می گیرد، بویژه اینکه این سفر فرصت همنشینی روحانیون و جوانان را ایجاد می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، بعثه مقام معظم رهبری همواره یکی از مجموعه های مهم و تاثیرگذار در فرآیند اعزام زائرین به شهرهای مقدس خارج از کشور می باشد. همکاری مستمر و دلسوزانه این مجموعه در کنار سایر بخشهای مرتبط با ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان طی سالهای گذشته توانسته تاثیر مهمی در ارائه خدمات مناسب به زائرین دانشگاهی عتبات عالیات ایجاد نماید.


بر همین اساس شما را دعوت به خواندن بخش دوم گفتگوی صمیمی با حضرت حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی، مسئول بعثه مقام معظم رهبری نجف اشرف می نماییم.


یکی از برنامه هایی که بعثه مقام معظم رهبری تاکید بر اجرای آن می نماید،حضور روحانیون در همه کاروانهای عتبات می باشد، اهمیت این حضور بویژه در کاروانهای دانشگاهی را به چه شکل می بینید؟


یکی از ضرورت هایی که امام (ره) اشاره کرده است ارتباط روحانیت با مردم، بویژه دانشگاهیان است. ارتباط در سفر شکل ویژه ای به خود می گیرد، بویژه اینکه این سفر فرصت همنشینی روحانیون و جوانان را ایجاد می کند.


در تمام کاروان ها با برنامه ریزی بعثه مقام معظم رهبری یک شخصیت روحانی به عنوان مسئول فرهنگی از ابتدا تا انتهای سفر همراه کاروان می باشد. برنامه هایی همچون سخنرانی، طرح مسابقات و گفتمان های گوناگون جزء برنامه های روحانیون است. ارتباط خیلی خوب ستاد و بعثه باعث شده با دقت خاصی روحانیون از نظر شخصیت، سن و نوع پاسخگویی با دانشجویان گزینش شوند. همچنین در کاروانهایی که بانوان حضور دارند یک خانم به عنوان معینه همراه کاروان است تا پاسخگوی سوالات و مسائل آنها باشد.


انس و ارتباط روحانیت و دانشجویان حتی پس از سفر باعث می شود در ادامه زندگی هم مثمرثمر باشد و این سفر هم یک فرصت خوب برای روحانیون ایجاد می کند هم زائرین علاقه دارند خارج از کلاس های درس با روحانیت آشنا شوند و این همان پیوندی است که امام خمینی (ره) به آن اشاره داشتند.


برنامه های آتی که بعثه مقام معظم رهبری در حال برنامه ریزی می باشد را بیان بفرمایید!


آماده سازی جامعه برای نزدیک شدن به جامعه مهدوی قبل از ظهور و بعد از آن، یکی از رسالت های ما می باشد. شکل این حرکت با نزدیکی ایام محرم و صفر، شکل معنوی تری به خود می گیرد. بویژه در اربعین که یک جوشش مردمی است و اعزام کاروان های عتبات در این ایام از سوی سازمان حج و زیارت قطع می شود. در اربعین سایر برنامه تعطیل می شود و حرکت، یک حرکت کاملا خودجوش و مردمی است.


در ایام اربعین مسئولیت کمیته فرهنگی اربعین در نجف اشرف به عهده این نمایندگی است. برنامه های ویژه این ایام، ایجاد مواکب در سراسر استان نجف تا مرز کربلا است. اعزام شخصیت هایی به عنوان نماز جماعت و پاسخگویی به سوالات دینی و برقراری محافل دینی بین زائرین جزء برنامه های ما می باشد. همچنین در بعضی مواکب بزرگ، مثل صحن حضرت فاطمه (س) جمعیت چشمگیر چند ده هزار نفری نزدیک صحن مدیریت می شوند. در محل های دیگر مثل چادرها و خیمه های بزرگ اطراف حرم شریف و مرقد آیت الله حکیم ، صافی صفای یمانی ، مسجد حنانه، کوفه و مسجد سهله، اجتماعات بزرگ و متمرکز برنامه ریزی می شود که در این اجتماعات شخصیتهای بزرگ سخنرانی و مداحی می کنند.


از جمله برنامه های دیگر ،برگزاری برنامه های تجسمی و برگزاری نمایشگاه های گوناگون می باشد.یکی دیگر از برنامه های مهم و اثرگذار، ایجاد نشستها و اجتماعات سمینارگونه در دانشگاههای نجف و کربلا در طول مسیر است. در این اجتماعات بزرگ، دانشگاههای ایرانی و عراقی و سایر شخصتهای کشورهای دیگر نشست هایی را برگزار می کنند.


ارزیابی شما از عملکرد ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان به چه نحو می باشد؟


از آنجایی که برنامه های فرهنگی، مخاطب ویژه می طلبد ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان بهترین مخاطب و بازوی برگزاری محافل بعثه بوده است. در اجرای برنامه ها و مناسبتهایی همچون چهلمین سالگرد شهادت حاج سید مصطفی خمینی، 22 بهمن، آغاز هفته دفاع مقدس، دسته جات سینه زنی کاروان های دانشجویی بازوی اجرایی ستاد بودند و هیچ خواسته ای وجود نداشته که ستاد توان اجرای آن را نداشته باشد یا نخواهد اجرا کند. ارتباط بین بعثه و ستاد همیشه وجود داشته و هر دو مجموعه برنامه ریزی دقیقی در اجرای برنامه ها دارند.


ستاد حضور خوبی در همه برنامه های دانشگاهی دارد. از همان بدو ورود کاروان با اجرای برنامه سلام اول تا پایان سفر آنها که برنامه وداع می باشد برنامه ریزی منظمی دارد و حضور مداح و عکاس اثرات خوبی را میان این قشر داشته است و همین عوامل و سایر برنامه ریزی ها باعث موفقیت ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان شده است.


در پایان ضمن تشکر مجدد برای فرصتی که در اختیار بنده قرار دادید اگر موضوع و مطلبی را نیاز می دانید به آن اشاره نمایید.


مجموعه بعثه مقام معظم رهبری علاوه بر این فعالیتها، کتاب های غنی زیادی را برای پاسخ به شبهات تهیه نموده. همچنین بعثه یک نقش نظارتی را بر فعالیت عملکرد سازمان حج و زیارت و شرکت شمسا ایفا می نماید و همواره تلاش نموده جهت رفع مشکلات احتمالی، در برنامه اعمال نظر نماید. هرگونه موضوعی که به عنوان نابسامانی باشد بعثه ورود پیدا می کند و کمک حال مجموعه می شود.


 


منبع: لبیک


 


 


 

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران