خوشنویسی و کاشی‌کاری صحن آزادی حرم رضوی، یادگار قاجاریه + تصاویر

صحن آزادی یادگار دوران قاجاریه و معماری بی‌نظیر هنرمندان این دوره است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی حج از مشهد مقدس، در دوره قاجاریه ایوان غربی صحن آزادی به طلا آراسته و به ایوان ناصری معروف شد. کاشی‌کاری و تزئینات صحن و آیینه‌کاری، روضه صحن آزادی به دستور قائم‌مقام نوری انجام شد.


این صحن که پس از انقلاب صحن آزادی خوانده شد، به آن صحن نو نیز می‌گویند، در مقایسه با صحن عتیق است که قدمتش بین 200 تا 350 سال بیشتر است. درواقع قسمت‌های مختلف صحن عتیق بین 400 تا 550 سال عمر دارند، اما صحن نو حدوداً 200 ساله است.


ساختمان این صحن دلنواز و باشکوه که در جانب شرقی حرم قرار دارد، در سال 1323 هجری قمری، به روزگار سلطنت فتحعلی‌شان قاجار آغاز شد و تزئین و تکمیل آن در دوره نوادگان وی یعنی محمدشاه و فرزندش ناصرالدین‌شاه قاجار صورت پذیرفت.


هرکس که در صحن نو قدم می‌گذارد، پیش از هر چیز متوجه ایوان طلایی می‌شود که در جانب غربی صحن و متصل به رواق دارالسعاده ساخته‌شده است. این ایوان که 10.20 متر ارتفاع دارد، در دوره ناصرالدین‌شاه طلاکاری شده و ازاین‌رو به «ایوان ناصری» معروف است.


صحن نو همچنین دارای 56 حجره تحتانی و همین تعداد حجره فوقانی است که دورادور صحن را فراگرفته‌اند. در ایوان حجره‌هایی دورادور صحن نو کتیبه‌های تاریخی بسیاری به چشم می‌آیند که دربردارنده سوره‌هایی از قرآن، احادیثی از معصومین، برخی ادعیه و نام بانیان، معماران یا تزئین کنندگان حجره‌هاست.


برخی کتیبه‌ها نیز اشعاری مشتمل بر مدح امام هشتم (ع)، نام بانیان حجره و اختصاص آن به آرامگاه خانوادگی را دربردارند. در صحن نو کتیبه‌های تاریخی بسیار است و شاید اگر کسی بخواهد همه آن‌ها را بخواند، لازم باشد یک‌هفته‌ای را در این صحن سپری کند.


عکس‌ها از: سید حسین میرپور


| شناسه مطلب: 90371




حرم امام رضا



مطالب مرتبط

نظرات کاربران