راوی بعثه : در جریان کربلا هیچ جبری در کار نبود

راوی بعثه مقام معظم رهبری در جمع زائرین دانشگاهی حرکت تاریخی امام حسین (ع) به سمت کوفه و کربلا را بررسی نمود و گفت: از سوی امام هیچ جبری در کار نبود، هر کس باید خود تصمیم می گرفت و آینده خود را رقم می زد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، کاروان های دانشگاهی استان های لرستان،تهران،آذربایجان غربی و مشهد به زیارت جناب حربن یزید ریاحی رفتند.این کاروان ها علاوه بر زیارت، پای کلام و روایتگری حجت الاسلام والمسلمین فلاح تهرانی راوی بعثه مقام معظم رهبری نشستند.


حجت الاسلام والمسلمین فلاح تهرانی حرکت تاریخی امام حسین (علیه السلام) به سمت کوفه و کربلا را بررسی نمود و گفت:از سوی امام هیچ جبری در کار نبود، هر کس باید خود تصمیم می گرفت و آینده خود را رقم می زد. امام دستور حرکت را صادر کرد، اما حر مانع حرکت امام شد. امام به او گفت : مادرت به عزایت بنشیند! چه می خواهی؟ حر گفت: به خدا قسم اگر کس دیگری این جمله را به من می گفت، از جوابش صرف نظر نمی کردم، ولی به خدا قسم درباره تو چاره ای ندارم جز اینکه مادرت را به نیکوترین وجه یاد کنم. سپس حر به امام(ع) گفت:من مأمور به جنگ با شما نیستم؛ ولی مأمورم از شما جدا نگردم تا شما را به کوفه ببرم، پس اگر شما از آمدن خودداری می‌کنید راهی را در پیش گیر که نه تو را به کوفه برساند و نه به مدینه؛ تا من نامه‌ای برای عبیدالله بنویسم؛ شما هم در صورت تمایل نامه‌ای به یزید بنویسید، تا شاید این امر به عافیت و صلح منتهی گردد؛ و در پیش من این کار بهتر است از آنکه به جنگ و ستیز با شما آلوده شوم.


از اولین لحظات مقابله امام کاملا واضح بود که امام حسین (علیه السلام) را می شناسد، حرمت حضرت را می داند و به مادر او بی احترامی نمی نماید. وقتی امام حسین (علیه السلام) در اولین برخورد خطبه ای برایشان خواندند و هنگام نماز ظهر به حرّ فرمودند که آیا تو با لشکرت نماز می خوانی؟ عرض کرد نه یابن رسول الله ما همه به امامت شما اقامه نماز می کنیم. بنابراین امام حسین (علیه السلام) را می شناخته و کاملا به عظمت حضرت واقف بوده است.


وی راجع به شناخت جناب حر از امام حسین(ع) گفت:هیچ شناخت جدیدی در طول این چند روز به طور جدی برای حرّ حاصل نشده است.اگرچه تا آن لحظه حرّ در سپاه و کاروان امام نبود اما قلبش آکنده از هیبت و عظمت امام بود و دلش در پی کاروان!




مطالب مرتبط

نظرات کاربران