نهمین سوگواره شعر عاشورایی در قم برگزار شد + گزارش تصویری نهمین سوگواره شعر عاشورایی در قم برگزار شد + گزارش تصویری نهمین سوگواره شعر عاشورایی در قم برگزار شد + گزارش تصویری بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نهمین سوگواره شعر عاشورایی در قم برگزار شد + گزارش تصویری نهمین سوگواره شعر عاشورایی در قم برگزار شد + گزارش تصویری نهمین سوگواره شعر عاشورایی در قم برگزار شد + گزارش تصویری نهمین سوگواره شعر عاشورایی در قم برگزار شد + گزارش تصویری نهمین سوگواره شعر عاشورایی در قم برگزار شد + گزارش تصویری

نهمین سوگواره شعر عاشورایی در قم برگزار شد + گزارش تصویری

نهمین سوگواره شعر عاشورایی و گردهمایی بزرگ مداحان و شاعران آیینی استان قم با حضور مداحان و شاعران آیینی استان قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، نهمین سوگواره شعر عاشورایی و گردهمایی بزرگ مداحان و شاعران آیینی استان قم با حضور آیت الله فاضل لنکرانی و مداحان و شاعران آیینی استان قم و برخی استان های دیگر در سالن همایش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.


انتخابات کانون مداحان استان قم برگزار خواهد شد


بر اساس این گزارش، حجت الاسلام اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم در این جلسه مداحی و مرثیه خوانی را مدال افتخار دستگاه حسینی معرفی کرد و گفت: حقیقت این بوده است که جامعه مداحان امر تبلیغ و ترویج فرهنگ و معارف دینی را بر عهده دارند.


وی از از برگزاری انتخابات کانون مداحان خبرداد و اظهار داشت: با پایان یافتن دوره چهارساله گذشته انتخابات جدید برگزار خواهد شد و از مسؤولان قبلی تقدیر و تجلیل به عمل خواهد آمد.


به دنبال دانش افزایی مداحان هستیم


همچنین عباس حیدر زاده رییس کانون مداحان استان قم نیز در این همایش به ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده در این کانون پرداخت و بیان کرد: طی دیدارهایی که با مراجع تقلید داشتیم، بر مسأله آموزش مداحان تأکید داشتند، بنابراین ما نیز در این راستا کلاس های دانش افزایی برای مداحان برادر و خواهر پایه ریزی کردیم و توانسته ایم بسیاری از مداحان را آموزش دهیم.


شأن یک مداح امام حسین این نیست که خلوت و جلوت اش دو گونه باشد


در ادامه آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به این که در حق بودن عزاداری هیچ تردیدی وجود ندارد، مطرح کرد: تعجب می کنم از کسانی که می گویند سینه زنی نکنید؛ ما باید هرچه می توانیم عزاداری ها را باشکوه تر برگزار کنیم.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  با تأکید بر این که مداح و شاعر اهل بیت(ع) باید الگوی جامعه باشد، عنوان کرد: مداح و شاعر امام حسین(ع) باید مثالی از خود این حضرت(ع) باشد، یعنی یک مداح و یا شاعر باید نقش مروج، حامی، و پشتیبان دین اسلام را ایفا کند.


وی تأکید کرد: شأن یک مداح امام حسین(ع) این نیست که خلوت و جلوت اش دو گونه باشد.


آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: مداحی یک سرمایه است که امام حسین(ع) در اختیار ما قرار داده است، بر این اساس نباید آن را دستخوش جناح بازی های سیاسی کنیم؛ اگر مداحی در حال حاضر از انقلاب شعر نخواند به انقلاب جفا کرده است، زیرا انقلاب اسلامی ریشه در عاشورا دارد.


ضرورت افزایش دانش سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ادبی مداحان و شاعران آیینی


همچنین محمدعلی مجاهدی در این گردهمایی با بیان این که مداحان کنونی باید در معلومات خود خانه تکانی داشته باشند، گفت: اشعاری که در سال های گذشت خوانده می شد ممکن است در جامعه کنونی تأثیر بسزایی نداشته باشد، بر این اساس مداحان باید به سمت اشعار جدید و با محتوای امروزی حرکت کنند.


وی بر ضرورت افزایش دانش سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ادبی مداحان و شاعران آیینی تأکید کرد و اظهار داشت: امروزه ما موظف هستیم به مسائل روز جامعه توجه کرده و آن ها را تجزیه و تحلیل کنیم.


مجاهدی خاطرنشان کرد: یک مداح باید بیش از دیگران به مسائل جاری کشور توجه داشته باشد تا در هنگام بزنگاه ها و پیچ های تاریخی بتواد نقش هدایت گری جامعه را به خوبی بر عهده بگیرد و از انحراف مردم جلوگیری کند.


آشنایی با فرق و مذاهب به جذب حداکثری و دفع حداقلی می انجامد


حجت الاسلام معینی فرد نیز در این نشست خاطرنشان کرد: اگر در عرصه مداحی به ظرافت ها توجه نکنیم با یک عمل اشتباه هرچند هم که کوچک باشد، ممکن است وحدت اسلامی به خطر بیفتد.


رییس گروه وهابیت شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی به داستان مناظره علامه حلی(ره) با علمای چهار فرقه مالکی، شافعی، حنبلی و حنفی اشاره کرد و ابراز داشت: تسلط بر مذاهب مختلف اسلامی سبب می شود تا بتوانیم در همه جا پرچم سرافرازی شیعه را برافرازیم.


وی با اشاره به مزایای آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی عنوان کرد: همانطور که می دانیم رهبر معظم انقلاب بر مقوله جذب حداکثری و دفع حداقلی تأکید داشته اند، باید دانست که مسأله آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی به ما کمک می کند تا در راستای همین موضوع عمل کنیم و جذب حداکثری و دفع حداقلی داشته باشیم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران