کوه ثور کوهی مشهور در شهر مکه 

کوه ثور کوهی مشهور در شهر مکه وشهرت آن به سبب وجود غاری است که رسول گرامی اسلام (ص) در آغاز هجرت به مدینه برای رهایی از دست مشرکان در لیلة المبیت به آنجا پناه برد. مشرکان تا دم غار آمدند ولی با امداد غیبی خداوند به پیامبر دست نیافتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، کوه ثور در جنوب مکه و مسجدالحرام قرار دارد. در قدیم از دو راه کوهستانی به کوه ثور می‌رفتند که یکی دشوار ولی کوتاه  و دیگری آسان ولی طولانی‌تر بود. فاصله کوه ثورتا مکه بسته به راهی بود که انتخاب می‌شد؛ در مسیرهای امروزه، فاصله کوه ثور تا مسجدالحرام سه تا چهار کیلومتر است.
غارث ثور درقله کوه قراردارد، برکوه‌های اطراف مسلط و به صورت صخره یا سنگی توخالی و شبیه قایقی وارونه است. ارتفاع آن از زمین کمی بیش از ۵۰۰ متر و صعود به غار بسیار دشوار و مستلزم تلاش فراوان است.
غار ثور دارای دو ورودی یا شکاف است؛ یکی غربی که بسیار تنگ است و تقریباً به کف غار چسبیده و ورود از آن خیلی دشوار است، دومی شرقی که تا حدودی پهن است. ارتفاع داخل غار به‌اندازه قد یک انسان و مساحتش دو و نیم مترمربع است.
پس از آن که خداوند پیامبراکرم (ص) را از توطئه مشرکان برای قتل شان آگاه کرد، قرار شد حضرت علی(ع) در بستر پیامبربخوابد و رسول اکرم شبانه مکه را به سمت یثرب ترک کند. پیامبربرای فرار از دست مشرکان قریش که در جست وجوی او بودند درغارثور پنهان شد و سه شبانه روز در آنجا بود. قرآن نیز به داستان توطئه مشرکان و خروج پیامبر اکرم (ص) از منزل خویش در مکه و پناه بردن به این غار در جبل ثور اشاره کرده است.
در این غار، به برکت اقامت پیامبر اکرم (ص) در آن، معجزات متعددی روی داد، همچون تنیده شدن تارعنکبوت جلو ورودی آن و لانه کردن دو کبوتر و به روایتی روییدن درختی فرا روی پیامبر(ص).


مشرکان در جستجوی پیامبر(ص) تا درغار ثورهم آمدند اما خداوند آنان را از ورود به غار بازداشت. بدین ترتیب که قریش با دیدن تار عنکبوت و تخم کبوتر، به این نتیجه رسیدند که غار متروک است و کسی وارد آن نشده است و گرنه تار عنکبوت پاره می‌شد و تخم کبوتر می‌شکست و کبوتر نمی‌نشست.
کوه ثور از زمان اقامت سه روزه پیامبر(ص) در آن نزد مسلمانان مبارک شمرده می‌شود و همواره محل زیارت حاجیان بوده است.


| شناسه مطلب: 90399




کوه ثور حج97 مکه



نظرات کاربران (1)