آیت‌الله مروی: فلسفه اصلی عاشورا امتحان مردم بود

عضو هیات رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه فلسفه اصلی عاشورا امتحان مردم بود، گفت: مهمترین پیام عاشورا را سر امام حسین(ع) به مردم اعلام می‌کند. این سر بعد از قطع شدن داستانی دارد. پیام این سر مقدس به مردم این است که در هر زمانی مردم در امتحان الهی هستند و امروز هم مردم ما به صورتی امتحان می‌دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت‌الله جواد مروی در همایش طلایه‌داران هدایت در سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی عنوان کرد: اصل و ریشه رسالت پیامبران با توجه به آیات تبلیغ، دعوت، ارشاد و هدایت مردم است.


حقایق دین باید به دل های پاک برسد
وی با بیان اینکه هیچ روشی بهتر از روش الی‌الله نیست، تصریح کرد: حقایق دین باید به دل‌های پاک برسد. مقام معظم رهبری حکومت اسلامی را مقدمه‌ای می‌دانند تا حقایق دین به دل‌های پاک رسانده شود. حتی فقهای بزرگ شیعه که عمر خود را در راه فقه سپری کردند و خود فقه انتقال پیام دین به مردم است، وقتی با پیام رسانانی مواجه می‌شوند که مستقیم مفاهیم دینی را به مردم می‌رسانند، متحیر می‌شوند.


آیت‌الله مروی با تأکید بر اینکه اهمیت تبلیغ اهل بیت(ع) بالاست، اضافه کرد: در آستانه ماه محرم هستیم و آماده می‌شویم تا پیام مکتب اهل بیت(ع) را به دل‌های تشنه منتقل کنیم.اعتقاد من این است که مبحث امتحان الهی و آزمایش شدن مردم که پیام مهم حادثه عاشوراست، باید به زبان درست به مردم منتقل شود.


عضو هیات رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه فلسفه مهم عاشورا امتحان مردم بود، گفت: مهمترین پیام عاشورا را سر امام حسین(ع) به مردم اعلام می‌کند. این سر بعد از قطع شدن داستانی دارد. پیام این سر مقدس به مردم این است که در هر زمانی مردم در امتحان الهی هستند و امروز هم مردم ما به صورتی امتحان می‌دهند.


وی با بیان اینکه روحانیون باید مردم را به زیارت امام حسین(ع)، آداب زیارت و زیارات مشهوره آشنا کنند، گفت: ما مردم را رصد می‌کنیم؛ در گذشته وقتی مردم وارد فضاهای متبرکه می‌شدند، حال و هوای دیگری داشتند و به آداب توجه ویژه‌ای داشتند اما حال آداب زیارت و توجه به زیارت از بین مردم رخت بربسته است.


زیارت عاشورا دنیایی از اسرار است
آیت‌الله مروی ادامه داد: مبلغان باید سه زیارت مشهوره عاشورا، اربعین و وارث را برای مردم توضیح دهند و قلب مردم را با آنان همراه کنند تا عقل و قلب انسان‌ها با این زیارات باشد. زیارت عاشورا دنیایی از اسرار است.



آیت‌الله مروی با بیان اینکه ملت ایران اگر به زیارت اهل بیت(ع) بازگردند، امکان ندارد جواب نگیرند، عنوان کرد: نقش نهضت عاشورا در جهان معاصر مساله مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت. متأسفانه اختلافات ما باعث شده که عظمت هایی که ملت در سایه توجه به نهضت حسینی به دست آورده، از بین برود.


عضو هیات رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه از مشکلات اقتصادی رنج می بریم ولی نباید دست آوردهای بزرگی که در سایه نهضت حسینی به دست آمده است فراموش شود، تصریح کرد: امروزه کشورهای زیادی از ایرانیان منش و روش برای مبارزه با دشمنان فرا می‌گیرند.


| شناسه مطلب: 90402




امام حسین



مطالب مرتبط

نظرات کاربران