سومین همایش علمی از غدیر تا اربعین در مشهد برگزار شد

سومین همایش ملی از اربعین تا غدیر با موضوع آثار الهی تربیتی اربعین در موسسه آموزش عالی فردوس مشهد برگزار شد

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج از مشهد مقدس، حجت‌الاسلام ‌و المسلمین سعید اصفهانیان استاد حوزه و دانشگاه و دبیر علمی همایش طی سخنانی گفت: از زمان حضرت آدم تا امروز جامعه متدین و خوبان در پی کسب صواب بوده‌اند.


وی افزود: مسیحیان یهودیان و دیگران به دنبال انجام عملی بودند تا صوابی کسب کنند این منطق در کلام حضرت علی (ع) عبادت تجار نام‌برده می‌شود از گذشته رسولان الهی منطق دیگری در رفتار با خداوند داشتند اهل تجارت نبوده و خدا را برای خدا می‌خواستند حضرت از آنان با عنوان عبادت احرار یاد می‌کند.


 دبیر علمی همایش ملی از اربعین تا غدیر اظهار کرد: منطق السابقون السابقون یک منطق غیرعمومی در خلال 8 هزار و 500 تا 10 هزار سال بوده است بعدازاین سال‌ها منطق احرار به شکل منطق عمومی در اربعین دیده می‌شود آغاز این جریان گسترده به شکل بین‌المللی در سال‌های 91 تا 93 با منطق تجار نمود پیدا کرد.


وی یادآور شد: در این سال‌ها افرادی آمدند و گفتند آمده‌ایم یک‌چیزی بدهیم و چیز دیگری از امام حسین (ع) بگیریم این همان منطق تجار است اما الآن دانشجویان عراقی در مواکب می‌گویند آمده‌ایم همه‌چیز خود را به راه سیدالشهدا (ع) فدا کنیم و این همان منطق احرار و آزادگان است.


حجت‌الاسلام اصفهانیان در ادامه خاطرنشان کرد: این منطق بعد از 10 هزار سال گسترش ولایت در دنیاست درزمانی که جامعه سیر نزولی گرفته و رو به سقوط و انحطاط می‌رود جریان اربعین دارد صعود می‌کند ما در مقطع حساسی از تاریخ قرارگرفته‌ایم اندیشمندان باید این موضوع را رصد کرده و بر روی آن مطالعه و تحقیق کنند.


وی با اشاره به این‌که چهل سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد تصریح کرد: در طول این چهل سال مدیران مختلف و قرارگاه‌های فرهنگی زیادی دیده‌ایم. شیوه ما شیوه قرآنی نیست مکانیسمی که در فضای عملیاتی شکل‌گرفته الهی نیست ما کف زمین نشسته و زبان به روی هر چیزی باز می‌کنیم.


دبیر علمی همایش ملی از اربعین تا غدیر همچنین گفت: انسانی که بالای عرصه می‌نشیند از تمام حادثه عاشورا ما رایت الا جمیلا را می‌بیند این همان اوج روح انسانی است آیا سرزمین آسمانی خطبه غدیر سوره کوثر سوره قدر و دعای ندبه محل سکونت ماست؟


وی افزود: مشکل امروز جامعه ما این است که متفکر اول جامعه باید به فضای بالادست کوچ کند هنرمند جایگاه ویژه‌ای دارد هنرمند باید ساکن ارتفاعات باشد تا بتواند جامعه را به بالادست سوق دهد جایگاه‌های ما دچار اختلاف شده و باید جامعه را به فضای مرتفع دعوت کنیم.


حجت‌الاسلام اصفهانیان در ادامه خاطرنشان کرد: امروز هرکسی دارد کشتی را با خنجر سوراخ می‌کند هنرمندان اگر براین مجموعه مسلط شوند می‌توانند راه‌های آسمانی را به جامعه نشان دهند جریان اربعین نمونه کامل صفرتا صد این جریان است.


 


| شناسه مطلب: 90413




عتبات



نظرات کاربران