آیت‌الله خاتمی: برخورد تاجرمآبانه و کاسب‌کارانه با مداحی نشود

برگزاری همایش پیر غلامان و خادمان حسینی شمال غرب کشور در شهر تبریز

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج،  آیت‌الله سیداحمد خاتمی در اولین همایش تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی شمال‌غرب کشور در سالن اجتماعات مصلای اعظم امام خمینی(ره) اظهار کرد: شرکت در مجلس مداحان اهل‌بیت(ع)، این هنرمندان آئینی و خادمان عزای حسینی مایه مباهات و افتخارات است.


وی با بیان اینکه نهضت سیدالشهدا(ع)  علم برافراشته اهل‌بیت(ع) بوده است، گفت: بعد از شهادت امام حسین(ع) از جمله سیاست‌هایی که امامان در هر شرایطی دنبال کردند، برافراشته نگهداشتن پرچم سالار شهیدان بود.


عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: این مجالس باشکوه حسینی ارادت ویژه به اهل‌بیت(ع) است به طوریکه همیشه بعد از ترک دنیا، مجلس عزا گرفته می‌شود ولی برای امام حسین(ع) که در دهم محرم به شهادت رسیده است از اول محرم عزاداری می‌کنند و بنیانگذار این کار امام رضا(ع) بودند.


وی تاکید کرد: روضه‌خوانی و خدمتگزاری در مجالس حسینی افتخار بزرگی است که به بوستان بهشتی تعبیر شده است، در دو روایت پیامبر اکرم(ص) فرمودند که اگر در دنیا گذرتان به بوستان بهشتی افتاد، از آن استفاده کنید.


امام جمعه تهران ادامه داد: پیامبراکرم(ص) ویژگی بوستان بهشت را مجالس یاد خدا و مجالس مومنان نامیده است که هر دو ویژگی در مجالس عزای امام حسین(ع) موجود است و باید در خدمتگزاری این مجالس بر خود افتخار کنیم.


وی با تاکید به اینکه خطابه در مجلس اباعبدالله(ع) مایه مباهات است، تصریح کرد: مداحی یا مرثیه‌خوانی در مجلس سالار شهیدان یک سرمایه نفیس است.


آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه بنده از سال ۱۳۵۴ افتخار نوکری در دستگاه امام حسین(ع) را دارم، تاکید کرد: این سرمایه را ارزان نفروشید و با خدا معامله کنید چراکه رُکن اساسی در این دستگاه خود سالار شهیدان است.


وی بیان کرد: شخصیت مداح از جمله ویژگی اصلی و به صراحت می‌توان گفت که مداحان اهل‌بیت(ع) هنرمندان اصلی هستند و افرادی که مقتل‌خوانی و مداحی درست می‌کنند را باید قدر دانست.


عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بنده شاهد مقتل‌خوانی و هنرمندی مداحان بزرگ کشور هستم، گفت: نسل جدیدی که به صحنه می‌آید، باید به آنها بالید چراکه در عرصه‌های مختلف از جمله مداحی آئینی خوش درخشیده‌اند.


وی در ادامه شخصیت مداح، محتوای مداحی و سبک مداحی را مورد اشاره قرار داد و متذکر شد: مداح به نوعی انتساب به اهل بیت(ع) دارد و این انتساب با اینکه افتخار است ولی مسوولیت نیز به دنبال دارد.


عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان ر هبری گفت: مداحی که خانواده‌اش مناسب با نام مداحی نیستند، باید اعلام برائت از خانواده خود کند و به مردم اعلام کند که من به خانواده‌ام تذکر دادم ولی قبول نکردند و کارهای آنها را پای من ننویسید.


امام جمعه تهران اذعان داشت: مداح اهل بیت(ع) باید خود، رفتار، پوشش، آرایشش به مداحی بخورد و در برخی مواقع مشاهده می‌شود جوانی که نوحه می‌خواند سنخیتی با مداحی ندارد.


وی افزود: نه تنها خود مداح بلکه خانواده و منسوبان مداح نیز باید به مداحی جور باشد، اینکه دختر و همسر مداح بی‌حجاب یا بدحجاب باشد، پسندیده نیست.


آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه امروزه مداحی بعد از خطابه مطرح می‌شود، گفت: برای اینکه این ویژگی را داشته باشید، باید خصیصه‌های مداحی در شما ایجاد شود و اگر در خانواده مداح رفتارها و آسیب‌هایی است، باید خود را از آن رفتار‌ها مبرا کند چراکه شخصیت و رفتار بسیار مهم است، از این رو تازه‌واردهای این عرصه به این مقوله توجه ویژه‌ای داشته باشند.


وی ابراز کرد: مداحان توجه کنند که رفتار خانواده مداح را به پای خود مداح می‌نویسند و این موضوع شامل مداحان خانم نیز می‌شود.


عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید به اینکه اگر خانم مداح بیش از زن معمولی زیورآلات داشته و لباس فاخر بپوشد، هر چند حلال باشد ولی باید دقت کرد و چنین ظاهری از خود نشان نداد، تصریح کرد: مداحان باید دلی کار کرده و از برخی چیزها بگذرند.


وی متذکر شد: سر و کار داشتن با دل نیاز به تاثیر معنوی دارد، صرف داشتن صدای خوب نمی‌تواند بر ای مداحی کافی باشد.



امام جمعه تهران با تاکید به اینکه مداح و خطیب آلوده نمی‌تواند بر دل‌ها اثر بگذارد، توضیح داد: در هیچ شرایطی نباید گناه کرد ولی گناه کردن در ماه محرم حرام در حرام است و برای نشستن در مداحی امام حسین(ع) نیاز به پاکی دل است.


وی با بیان اینکه جاری شدن اشک برای صفای دل نیازمند ارتباط معنوی با سیدالشهدا(ع) است، گفت: خواندن زیارت عاشورا و یافتن نکات ذوقی که تاثیر در دل‌ها دارد از جمله ویژگی برای یک مداح و خطیب است.


آیت‌الله خاتمی ادامه داد: اگر ارتباط با اهل بیت(ع) برقرار شود قطعاً عنایت از سوی آنها ایجاد می‌شود و نباید از ارتباط معنوی غافل شد.


وی اذعان داشت: خطبا و مداحان مخلص‌ آبروی این کار هستند و برخورد تاجرمآبانه و کاسب‌کارانه با مداحی ناسپاسی است، پس خدا را شکر کنید که در این راه اجازه ورود دارید و شکر این نعمت آن است که از این کالا به عنوان کالای دنیوی استفاده نشود.


عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر خواندن غزل اخلاقی در ابتدای هر مداحی گفت: ایشان فرمودند که دیوان صائب تبریزی غزل‌هایی دارد که تاثیر زیادی روی مردم دارد و باید مداحان از این ذوق برای تاثیر بر دل مخاطب بهره گیرند.


وی ادامه داد: بنده شخصاً شیفته روضه‌خوانی آذری‌ها هستم و شاید متوجه برخی واژه‌های آنها نباشم ولی تا آخر گوش می‌دهم و حتی امام راحل فرموده بودند که من دوست دارم ترکی را یاد بگیرم تا روضه آذری را متوجه شوم.



امام جمعه تهران خاطرنشان کرد: از چند روز مانده به محرم به استقبال محرم رفتن کار مردم آذربایجان است و می‌توان این خطه را دارالحسین(ع) نامید.


وی با تاکید به اینکه روضه باید مستند باشد، تصریح کرد: البته بی‌دلیل هم نباید سخت‌گیری کرد و تا روضه‌ای خوانده شد و برای ما نامأنوس بود، انگ دروغ به آن زد، این کار خطاست.


عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آنچنان که روضه دروغ گفتن نادرست است، اتهام به مداح نیز نادرست است، افزود: باید برای روضه فضا و زمینه فراهم شود، پس پرورش روضه دروغ نیست.


وی بیان کرد: زبان حال روضه از زبان شعرای خوش‌ ذوق مخصوصاً آذری‌ها یک ویژگی و ظرفیت است و باید هر روز از روز گذشته روضه حسین(ع) باشکوه‌تر باشد.


آیت‌الله خاتمی با تاکید به اینکه باید خطیب شأن خود را بداند، تصریح کرد: وقتی خطیب می‌بیند مداح است و روضه بهتری می‌خواند، پس کلام خود را کوتاه کند، این شامل مداحان نیز می‌شود که در اوج دلدادگی به یک باره به موضوع سیاست می‌پردازند.


وی خاطرنشان کرد: مداح و خطیب می‌خواهد بیان‌کننده نهضت حسینی(ع) باشد، مگر می‌شود در اردوگاه حسین(ع) نبود و از حسین(ع) حرف زد، اردوگاه سیدالشهدا(ع) همیشه وجود دارد و مختص سال ۶۲ هجری قمری نیست.


امام جمعه موقت تهران با تاکید به اینکه مداح باید بگوید که زیر این آسمان حق و باطل وجود دارد، تصریح کرد: اگر انقلاب اسلامی حق نباشد پس باید از یافتن حق در جهان مأیوس بود چراکه این نظام پرچمدار سیدالشهدا(ع) است.


وی بیان داشت: چرا باید مداح موضع ضدانقلاب داشته باشد و تا به او بگویند از شهدا نگویید، روی به سکولاریسم آورند.


آیت‌الله خاتمی افزود: ورود به سیاست نباید باندی و جناحی باشد، ما در این کشور حجت شرعییه بنام ولی‌فقیه داریم و انتظار می‌رود تا مداحان موضع انقلابی یا همان حمایت از ولی‌فقیه داشته باشند.


عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه دو ماه محرم و صفر خروجی علمی و عملی دارد، توضیح داد: مداحان در طول سال مطالعه داشته باشند تا مداحی پرمحتوا و تاثیرگذار ارائه کنند.


وی، سبک مداحی را مورد اشاره قرار داد و گفت: حتی قرآن را نیز با سبک آلوده قرائت نکنید زیرا این سبک‌های آلوده غربی‌ و لس‌آنجلسی در شأن مداحی نیست.


امام جمعه تهران ادامه داد: خدا را شاکریم که یک گرایشی به سمت سبک‌های فاخر ایجاد شده است و مداحان اهل‌بیت(ع) این استعداد را دارند تا از خود یک سبک بومی تولید کنند.


وی متذکر شد: رقص‌آور خواندن چه در مجالس عید و چه در مجالس عزاداری حرام است چراکه رقص از مصادیق لهو است.


آیت‌الله خاتمی ادامه داد: چرا باید به بهانه جشن عید غدیرخم حرکات موزون به خورد مردم بدهند که حرام است.


وی با تاکید به اینکه برخی فکر می‌کنند که حرکات جلف و سبک باعث می‌شود که مجلس گرم شود، تصریح کرد: بهترین سبک، سبکی است که مستمع با اشک و سوز دل سینه بزند و این بهترین و موفق‌ترین سبک است.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران