تولیت آستان قدس: استکبار به دنبال کمرنگ کردن جریان اربعین است

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به تشریح کارکردهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هیئت‌های مذهبی در مواجه با آسیب‌های اجتماعی، گره‌گشایی از مشکلات اقتصادی نیازمندان و ایستادگی در برابر نظام سلطه پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی در مراسم تعویض پرچم گنبد منور رضوی اظهار داشت: عاشورا برای انسان درس چگونه زیستن و چگونه مردن است، درسی است برای مقاومت و ایستادگی، درس برای دشمن شناسی و دشمن ستیزی است.پیام‌های عاشورا پیام‌های انسان‌ساز برای تمام بشریت است. حسین بن علی می‌فرمودند: نه فقط من حسین بن علی، بلکه همه انسان‌ها باید بدانند من مثالی هستم در یک دوره تاریخ، من حسین بن علی برای شما اسوه و الگو هستم، از من پیروی کنید. من می‌خواهم آنچه پاکی‌هاست در جامعه گسترش پیدا کند، آنچه زشتی‌ها و پلیدی‌ها است از جامعه رخت بندد.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: وجود حسین(ع)، پیامش، قیامش و عاشورای حسینی همواره در میان چامعه و در همه جوامع در قرون و اعصار زنده است، اینکه در بیانات وجود دارد عاشورا دین را زنده کرد به معنای دینی حقیقی و کتاب و سنت و وجود حقیقی دین است.


وی ادامه داد: باید دین در جامعه بشری اجرا بشود، ابی عبدالله در سخنش فرمودند: به حق عمل نمی‌شود، بیان حسین بن علی اجرای دین است، عمل به دین است، قراری که وجود مقدس حضرت رضا(ع) برای جامعه بشری و مدنیتی که بنام امام رضا(ع) رقم خورد و همچنان شعاعش، منطقه و جهانش را فرا می‌گیرد، عمل به دین است، پرچم اجرای دین در این کشور برافراشته شده است.


رئیسی بیان کرد: اگر به سوگ حسین (ع)نشستن فقط اشک ریختن باشد، کسی با آن مخالفتی ندارد، اما اگر قیام بر علیه مستکبرین باشد و کاخ آنها را به زیر بکشد، صف آرایی مستکبرین و ظالمان اتفاق می‌افتد،قبل از انقلاب اسلامی مردم روزه می‌گرفتند و نماز می‌خوانند، اما آنگاه که مردم تصمیم گرفتند نظامی برای دین برپا و نفی مستکبرین کنند، صف آرایی شروع شد.


تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه اما اینجا جنگ اراده‌هاست،گفت: تا روز قیامت، نبرد بین حق و باطل وجود دارد، مهم این است که این نبرد را باور کنیم، خود را در جبه حق بدانیم، مقایل باطل ستیز را فراموش نکنیم؛ عاشورا نقطه عطفی در تاریخ انسان بوده است؛ پیشینیان به عاشورا استناد کرده‌اند و تاکید کردند که مبادا عاشورا را از یاد ببرید.ائمه اطهار (ع) بعد از امام سجاد(ع) برای عاشورا در ایام عاشورا و برای زنده نگاه داشتن عاشورا تلاش کردند.


رئیسی با اشاره به اینکه عاشورا باید بماند و عاشورا هیچ وقت نباید از یادها برود خاطرنشان کرد: زمینه ساز همه گشایش‌ها است در عالم، با کربلا پیوند خورده است؛ عاشورا درس عبودیت و بندگی است، درس وفاداری است، درس صبر بردباری و مقاومت است، درس دشمن شناسی است، درس ایستادگی در راه هدف است،درس مقابله با ظلم و ظالمان و ستمگران است، درس مساوات، درس انصاف است،درس ایمان است، درس توکل است، درس رضا است، درس تسلیم در برابر حضرت حق است.


رئیسی با اشاره به اینکه مردم منطقه خوب فهمیده‌اند که انقلاب اسلامی پناهگاه مستضعفان عالم است تصریح کرد: امام راحل هم فرمودند هر چه داریم از عاشورا است؛ مستکبرین برای ایجاد تفرقه بسیار تلاش کردند، اما جلوه‌ایی در عالم واقع شد، این جلوه تمام مستکبرین را به لرزه درآورد،جریان اربعین جبهه متحد مقاومت در مقابل مستکبرین را رقم زد، تلاش کردند بین ملت‌های مسلمان اختلاف افکنی کنند، جریان داعش و القاعده را ایجاد کردند،تلاش کردند در امپراطوری رسانه‌ای ایجاد کنند، اما موفق نشدند،امروز هم می‌خواهند اربعین و این جلوه زیبایی که به نام حسین(ع) است را کمرنگ کنند و سعی می‌کنند بین دو ملتی که همدل و همراه هستند اختلاف ایجاد کنند.


وی اضافه کرد: امروز مشهدی‌ها و خراسانی‌ها و ملت ایران، توفیق میزبانی از میهمانان علی ابن موس الرضا(ع) را دارند و با جان و دل از میهمانان پذیرایی می‌کنند، این اذن عزا در کنار مرقد امام رضا(ع) ملاحظه جلوه و نمادی از همبستگی کشورهای منطقه است.


| شناسه مطلب: 90421




زیارت مشهد



مطالب مرتبط

نظرات کاربران