چگونه حضور مهمانان محرم را در مساجد دائمی کنیم؟ چگونه حضور مهمانان محرم را در مساجد دائمی کنیم؟ چگونه حضور مهمانان محرم را در مساجد دائمی کنیم؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چگونه حضور مهمانان محرم را در مساجد دائمی کنیم؟ چگونه حضور مهمانان محرم را در مساجد دائمی کنیم؟ چگونه حضور مهمانان محرم را در مساجد دائمی کنیم؟ چگونه حضور مهمانان محرم را در مساجد دائمی کنیم؟ چگونه حضور مهمانان محرم را در مساجد دائمی کنیم؟

چگونه حضور مهمانان محرم را در مساجد دائمی کنیم؟

ایام ماه های محرم و صفر به دلیل اقامه عزای امام حسین (ع) و دیگر معصومان و اهل بیت (ع) بهترین زمان برای طرح فریضه دینی امر به معروف و نهی از منکر در مساجد است چرا که این ایام زمان هایی تاثیرگذار هستند.

 



ایام عزاداری محرم را بهترین فرصت برای احیای فریضه دینی امر به معروف و نهی از منکر است چنانچه با تدبیر و برنامه ریزی خاص می توان حضورکسانی که فقط این ایام درمسجد حضور می یابند، را همیشگی کرد.

ایام ماه های محرم و صفر به دلیل اقامه عزای امام حسین (ع) و دیگر معصومان و اهل بیت (ع) بهترین زمان برای طرح فریضه دینی امر به معروف و نهی از منکر در مساجد است چرا که این ایام زمان هایی تاثیرگذار هستند بر این اساس لازم است سخنرانان محافل مذهبی، بهترین بهره برداری را از آن ها برای احیای این فریضه دینی داشته باشند.
 


مواردی که آمرین به معروف و ناهیان از منکر باید مورد توجه قرار دهند


انجام فریضه دینی امر به معروف و نهی از منکر باید همراه با شیوه و بیانی تاثیرگذار و حفظ مراتب اسلامی باشد. در روایتی در زمینه احیای این فریضه دینی آمده که اگر امتی نسبت به فریضه دینی امر به معروف و نهی از منکر سهل انگار باشند، خداوند اشرار را بر آن ها مسلط می کند، بنابراین با توجه به اهمیت این فریضه دینی، لازم است، آمرین به معروف و ناهیان از منکر چند موضوع را در مورد انجام آن مورد توجه قرار دهند:

اولین مورد این است، کسی که امر به معروف می کند، خودش آگاهی کافی در این زمینه داشته باشد و با شناختی که نسبت به دانش روان شناسی و شناخت روحیه افراد دارد، در این زمینه وارد شود، زیرا ورود بدون آگاهی در این زمینه موجب درگیری می شود و نتیجه بخش نخواهد بود و افراد مورد اعتماد مردم مانند ائمه جماعات مساجد در این زمینه می توانند، اقدام کنند و رفتاری تاثیر گذار داشته باشند.
 


فقط نباید برای نماز جوانان برنامه داشت


فقط نباید برای نماز جوانی که در مسجد حضور می یابد برنامه داشت، بلکه باید برای ارتباط با دیگران، رفتار، معنویت و خانواده او هم باید برنامه ریزی کرد و دیگر مشکلات او را هم حل کرد.

 فردی که در مسجد حضور می یابد، انتظاراتی از مسجد دارد که باید بر آورده شود، به نظرم در صورتی که نیازهای یک جوان در مسجد حل و فصل شود، او دیگر مسجد و اهالی آن را مرکز حل نیازهای اجتماعی خود می بیند و اگر اشکالاتی هم در رفتار و ظاهر خود داشت، در صورت تذکر از سوی اهالی مسجد سعی در برطرف کردن آن ها خواهد کرد.

 در ماه محرم همه، حتی آنهایی که در طول سال کمتر در مسجد حاضر می شوند، در مساجد و مجالس عزاداری حضور پیدا می کنند. در این شرایط امام مسجد می تواند با تدبیر و برنامه ربزی خاص در تقویت انس آن دسته از افراد با مسجد موثر عمل کند.

اگر برگزاری مراسم عزاداری در مسجد موجب ‌شود، جوانی جذب نماز، مسجد و برنامه های این فضای معنوی شود، حضورش در دیگر ایام سال هم در مسجد پررنگ تر می شود، اما برگزاری مراسم در غیر از مساجد، این فرصت را ایجاد نمی کند.
 


نقش امام جماعت مساجد در ارتقای آموزه‌های مردم


امام جماعت مسجد در طول سال با مردم و در میان مردم است و با دغدغه های مردم آشنا است و به مسائل سیاسی و روز جامعه اطلاع و اشراف دارد، بنابراین در ارتقای آموزه های مردم نقش مهمی می تواند، ایفا کند.


| شناسه مطلب: 90427




محرم



نظرات کاربران