جزئیاتی از طرح توسعه حرم امام حسین(ع) جزئیاتی از طرح توسعه حرم امام حسین(ع) جزئیاتی از طرح توسعه حرم امام حسین(ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
جزئیاتی از طرح توسعه حرم امام حسین(ع) جزئیاتی از طرح توسعه حرم امام حسین(ع) جزئیاتی از طرح توسعه حرم امام حسین(ع) جزئیاتی از طرح توسعه حرم امام حسین(ع) جزئیاتی از طرح توسعه حرم امام حسین(ع)

جزئیاتی از طرح توسعه حرم امام حسین(ع)

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به طرح توسعه حرم مطهر امام حسین(ع) گفت: طرح پیچیده فنی مهندسی لاغرسازی ستون‌های اطراف ضریح با وجود تمامی محدودیت‌ها، ماه گذشته به اتمام رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حسن پلارک؛ رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی درباره جزئیات طرح توسعه حرم امام حضرت امام حسین(ع) و صحن عقیله بنی‌هاشم(س) در جوار حرم اباعبدالله الحسین(ع) اظهار کرد: صحن عقیله بنی‌هاشم یکی از پروژه‌های مهم این ستاد در کربلا در راستای طرح توسعه اعتاب مقدسه است و حکایت ساخت این صحن بنا توسط مردم ایران جذاب است.


وی علت واگذاری ساخت این طرح توسعه به ایرانیان گفت: موضوع احداث این صحن چند سال بین مسئولان عراق و تولیت آستان امام حسین (ع) و ستاد عتبات عالیات کشور ایران مورد بحث و بررسی بود و سرانجام مقرر شد که ایران انجام دهد.


رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در ادامه اشاره‌ای به طرح توسعه حرم امام حسین(ع) داشت و ابراز کرد: در روند ساخت بارگاه و ضریح حضرت روی دو موضوع تمرکز کردیم؛ یک توسعه صحن عقیله بنی‌هاشم(س) که گستردگی حرم را تا 14 برابر توسعه می‌دهد و به شکل طبقاتی کار شده است به گونه‌ای که اشراف بر گنبد نداشته باشد.


وی افزود: موضوع دوم هم طرح ترفیع گنبد حضرت سیدالشهدا(ع) و لاغرسازی ستون‌های اطراف ضریح بود که در واقع این دو مورد مکمل یکدیگر هستند؛ با توجه به اینکه حفظ گنبد قبلی که جزو آثار ایرانی‌ها است مورد تأکید مراجع و یونسکو بود، تصمیم گرفتیم گنبد جدید را 7.5 متر بالاتر با حفظ گنبد قبلی، ببریم.


پلارک با بیان اینکه گنبد قبلی هزار تن وزن داشت و با احتساب وزن هزار و 200 تنی گنبد جدید، مجموع وزن آنها به دو هزار و 200  تن می‌رسد که باید ستون‌ها را برای بقای آنها تقویت می‌کردیم، گفت: عراقی‌ها در همین حین گفتند که طرحی بدهید که منجر به لاغرسازی ستون‌ها شود و از فاصله‌شان تا ضریح بکاهد.


وی خاطر نشان کرد: این طرح پچیده فنی مهندسی را نهایتا با کمک دوستانمان در دانشگاه شیراز اجرایی کردیم؛ البته دو سه طرح دیگر هم برای اجرای این کار وجود داشت که نهایتا در مرحله پایلوت رد شدند.


پلارک تصریح کرد: با وجود پیچیدگی‌های فنی که وجود داشت طی چهار بازه زمانی سه ماهه، یک چهارم ضریح را بستیم و همچنین با احتساب تمامی محدودیت‌ها از جمله عبور و مرور زوار، بالا بودن سطح آب، عدم امکان پایین رفتن تا عمق بیش از هشت متر (به دلیل قبور شهداء) و... که وجود داشت اما لاغرسازی ستون‌ها یک ماه پیش به اتمام رسید و چهار ستون اطراف ضریح حضرت سیدالشهداء(ع) تقویت شد.


| شناسه مطلب: 90462




بازسازی عتبات



مطالب مرتبط

نظرات کاربران