بغض‌هایی که در سوگ شهدای منا سر باز کرد بغض‌هایی که در سوگ شهدای منا سر باز کرد بغض‌هایی که در سوگ شهدای منا سر باز کرد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بغض‌هایی که در سوگ شهدای منا سر باز کرد بغض‌هایی که در سوگ شهدای منا سر باز کرد بغض‌هایی که در سوگ شهدای منا سر باز کرد بغض‌هایی که در سوگ شهدای منا سر باز کرد بغض‌هایی که در سوگ شهدای منا سر باز کرد

بغض‌هایی که در سوگ شهدای منا سر باز کرد

خانواده‌های شهدای منا به مناسبت سومین سالگرد فاجعه منا در برنامه تمنای وصل که با حضور مسئولان سازمان حج و زیارت برگزار شد، از دلتنگی‌ها و مشکلات‌شان گفتند.

 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از ایکنا، مراسم تمنای وصل که به مناسبت‌های مختلف در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود، عصر امروز اول مهرماه به مناسبت سومین سالگرد شهدای فاجعه منا با حضور مسئولان حج و زیارت و جمعی از خانواده‌های شهدای فاجعه منا برگزار شد.
مراسم با پخش قرائت ضبط شده‌ای از محسن حاجی‌حسنی، شهید فاجعه منا آغاز شد. پس از آن دقایقی از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان حج در سال ۹۵ پخش شد.
نزدیک یک ساعت از آغاز برنامه گذشته بود که سعید اوحدی، رئیس وقت سازمان حج و زیارت و رئیس فعلی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران دقایقی به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه یاد و خاطره شهدای منا همواره باید زنده نگه داشته شود، گفت: ما اعتقاد داریم که با برگزاری چنین مراسمی می‌توانیم یاد و خاطره شهدا را زنده نگهداریم، اما این پرسش مطرح می‌شود که چرا باید خاطره این شهیدان را زنده نگهداریم؟ در پاسخ باید گفت که به خاطر دل خودمان و احساس دینی که می‌کنیم، دوست داریم درکنار شما یاد و خاطره شهدا را زنده نگهداریم، شمایی که شهیدان‌تان وارد بهشت نمی‌شوند، مگرآنکه شفیع شما و خانواده‌های‌شان هستند.


 


بغض‌هایی که در سوگ شهدای منا سر باز کرد/ چرا یاد این فاجعه را زنده می‌‌داریم؟


 


وی افزود: فاجعه منا روز پنجشنبه دوم مهرماه سال ۹۴ رخ داد و ما روز چهارشنبه هشتم مهرماه ساعت یازده صبح با سعودی‌ها برای بازگشت پیکرهای شهدا جلسه داشتیم. آنها همچنان متکبرانه حرف خود را می‌زدند تا اینکه وسط جلسه فرمایشات مقام معظم رهبری در نوشهر توسط خبرگزاری‌ها منتشر و پیام آن به گوشی‌هایمان رسید. وسط جلسه بودیم و نمی‌توانستیم درمورد پیام معظم‌له صحبت کنیم. وسط جلسه کاغذی به دست‌شان رسید و حدس‌مان درست بود، آنها از فرمایشات رهبری ترسیده بودند و این ترس را کاملا حس می‌کردیم. در آن جلسه وزیر بهداشت سعودی‌ها حاضر نشد اما پس از فرمایشات مقام معظم رهبری، به ما گفتند که وزیربهداشت‌شان خود را به ما خواهد رساند و جلسه‌ای با ما خواهد داشت. در آن جلسه عنوان شد که پنج هواپیمای اختصاصی برای بازگشت پیکرها به ما خواهند داد و تنها پیکرهای ایرانی به وطن بازگشت.
اوحدی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سخنرانی‌شان در نوشهر فرمودند که اگر سعودی‌ها کوچکترین بی‌احترامی را به پیکرهای مطهر کنند، برخورد خواهیم کرد. همین فرمایشات ایشان سبب شد که سعودی‌ها بترسند و پیکرها را به ما تحویل دهند. در آن دوره تنها پیکرهای ایرانی‌ها به کشور تحویل داده شد.


 


بغض‌هایی که در سوگ شهدای منا سر باز کرد/ چرا یاد این فاجعه را زنده می‌‌داریم؟


 


در ادامه این مراسم، مجری برنامه از شهید آقازاده‌ای به نام عمار میرانصاری نام برد. عمار فرزند سردار محسن میرانصاری است که در زمان وقوع فاجعه منا، قائم‌مقام رئیس بنیاد شهید بود.
سردار انصاری با اشاره به خاطراتی از پسرش عمار گفت: امروز یک هزار و صد روز از فاجعه منا می‌گذرد و شاهد زحمات بسیاری از سوی حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر، اوحدی، محمدی و آزاد هستیم. روزی که این اتفاق رخ داد، مسئولیت قائم مقام رئیس بنیاد شهید را برعهده داشتم. آقای شهیدی برای دفن شهدا در گلزار شهدا با بنده صحبت کردند. عمار تا هشتاد روز مفقود بود.
وی در ادامه دل‌نوشته‌ای که برای پسرش نوشته بود را با چشمان اشک‌آلود خواند و در ادامه گفت: فاجعه منا فراموش نشود و امروز که به این مراسم دعوت شدم، فراموش نشده است، اما لطفا از پیگیری فاجعه منا خسته نشوید.


 


بغض‌هایی که در سوگ شهدای منا سر باز کرد/ چرا یاد این فاجعه را زنده می‌‌داریم؟


 


سردار انصاری در ادامه صحبت‌هایش درخواستی از حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر کرد و گفت: خانواده‌های شهدای منا تحت پوشش بنیاد شهید هستند، اما پیشنهاد می‌کنم کمیته دائمی ویژه خانواده‌ها تشکیل دهند تا اتاقی و فردی برای پیگیری وضعیت خانواده‌های شهدای منا در سازمان حج و زیارت باشد. 
وی بیان کرد: هفتاد و چند روز بود که از فاجعه منا می‌گذشت و پیکر عمار پیدا نشده بود. یک روز آن قدر ناامید و خسته شده بودم که به عمار پیغام دادم عمارجان کجایی؟ بیا و تکلیف ما را روشن کن. ظهر همان روز آقای اوحدی تماس گرفت و گفت که باید به همراه خانواده رکن‌آبادی به مکه برای آزمایش دی ان ای برویم. به مکه رفتیم و شناسایی عمار انجام شد.
سردار انصاری تصریح کرد: دوم مهرماه فاجعه منا رخ داد. دهم مهرماه مصادف با عید غدیر بود که شوهرخواهرم به منزل ما آمد. او عمار را در خواب دیده بود که پیغامی برای من داشت و شماره‌ای به او داده بود تا به من بدهد. شماره را مخابرات بردیم، یک شماره قدیمی قم بود. شماره را زمانی که به مختصات جغرافیایی تبدیل کردیم، دقیقا به گلزار شهدا و نقطه‌ای که شهدای منا دفن شده بودند، رسید. عمار جای خود را به ما در خواب گفته بود.
در ادامه فاطمه زهرا، دختر شهید محمد جمهور و سپس افشاریان، دختر شهید مدافع حرم به شعرخوانی پرداختند.
در ادامه مراسم، گروهی در حال دمام‌زنی از انتهای سالن وارد مراسم شد و دقایقی روی صحنه به اجرای برنامه پرداختند. سپس امیر عباسی به مداحی پرداخت.


 


بغض‌هایی که در سوگ شهدای منا سر باز کرد/ چرا یاد این فاجعه را زنده می‌‌داریم؟


 


در ادامه مراسم، رحیمیان، دختر شهید فاجعه منا که در همان حج به همراه پدرومادرش زائر بیت‌الله‌الحرام بود، دقایقی به عنوان جامانده کاروان شهدای منا به ایراد سخنرانی پرداخت.
رحیمیان با اشاره به خاطره‌ای از پدرش گفت: شب شهادت امام محمد باقر(ع) در لابی هتل به عزاداری پرداختیم. یکی از زائران جویا شد که چرا پدرم مبلغی را به مداح داده است. پس از مراسم علت را از پدر جویا شدم. پدرم آن قدر گریه کرده بود که چشمانش کاسه خون شده بود. پدرم گفت که این آقا دلم را برای امام حسین(ع) رقیق کرده است. پدرم یک خیر در استان لرستان بود و کارهای بسیار نیکی را از او شاهد بودیم. آنهایی که در فاجعه منا شهید شدند، مسیرشان الی‌الله بود که شهادت نصیب‌شان شد.
وی افزود: قرار نبود سفره‌ای که برای حاجی‌مان تدارک دیده بودیم، سفره عزا شود. قرارنبود پرچم خوشامدهای حاجیان، پرچم عزای‌شان باشد. دختران بدون پدر، زن‌ها بدون همسران به ایران برگشتند و بسیاری نمی‌خواستند برگردند چون نمی‌دانستند باید چه پاسخی به خانواده‌های‌ خود دهند.
رحیمیان اظهار کرد: اعمال من و مادر به پایان رسیده بود و خوشحال بودیم که به ایران برمی‌گردیم و نمی‌دانستیم فاجعه عظیمی در حال رخ دادن است. فاجعه اندک اندک بود که در منا به اوج خود رسید و حج ۹۴ حجی ماندگار نه تنها در تاریخ ایران، بلکه در تاریخ اسلام بود.


 


بغض‌هایی که در سوگ شهدای منا سر باز کرد/ چرا یاد این فاجعه را زنده می‌‌داریم؟


 


وی بیان کرد: عید قربان اگر برای همه عید باشد، برای ما خانواده شهدا روز عزا و یادآور تلخ‌ترین روز زندگی‌مان است. پدران‌مان در راه خدا با لباس احرام در روز عید قربان به ملکوت اعلی پیوستند و داغ‌شان همیشه برای ما تازه است.
رحیمیان ادامه داد: همان شب به واسطه مسئولان به بیمارستان رفتم تا پدر را ببینم و در آخرین لحظات کنارش بودم. در همان بیمارستان، شش نفر از آشنایان را شناسایی کردم. همه آنها پس از آنکه به هتل برگشتم، شهید شدند.
وی بیان کرد: آقای اوحدی در همان زمان لحظه به لحظه کنار خانواده شهدا بود. بحران همیشه در مملکت ماست و ما نیازمند مسئولانی همچون آقای اوحدی هستیم. او دلسوزانه کنار خانواده شهدا بود و مدبرانه بحران را هدایت می‌کرد.
رحیمیان اظهار کرد: ما از برخی مسئولان دل‌رنجیده و دل‌آزرده هستیم، چون نسبت به خواسته‌های ما بی‌توجه هستند. در جلسات کمیسیون امنیت ملی عنوان شد تا اقداماتی همچون ثبت اسم شهدای فاجعه منا در میادین استان‌ها، ثبت روز شهدای منا در تقویم در دوم مهرماه، تشکیل کمیته حقیقت‌یاب براساس فرمایشات مقام معظم رهبری انجام شود که متأسفانه هیچ یک از این اقدامات را شاهد نبودیم و به فراموشی سپرده شد.
وی افزود: عربستان خود را بی‌تقصیر می‌داند، اما من شاهد ماجرا بودم، نمی‌تواند خود را بی‌تقصیر بداند، چراکه ما شاهد بودیم که عربستان مقصر اصلی است. ما درخواست می‌کنیم تا دیدار و جلسات مداومی با مسئولان برگزار شود. همچنین نیازمند تشکیل انجمن خانواده شهدای منا هستیم.


 


در ادامه از خانواده‌های شهدای منا با اهدای تندیس و لوح سپاس تقدیر شد.


 


بغض‌هایی که در سوگ شهدای منا سر باز کرد/ چرا یاد این فاجعه را زنده می‌‌داریم؟
همچنین در پایان کتاب شرح غم‌‌بار فاجعه منا، نوشته سعید اوحدی که توسط مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد دفاع مقدس، منتشر شده، رونمایی شد.


| شناسه مطلب: 90562




منا



نظرات کاربران