حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر تاکید کرد؛

ضرورت توجه بیشتر به بعد بین المللی کنگره بزرگ اربعین  حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر تاکید کرد؛

ضرورت توجه بیشتر به بعد بین المللی کنگره بزرگ اربعین  حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر تاکید کرد؛

ضرورت توجه بیشتر به بعد بین المللی کنگره بزرگ اربعین  بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر تاکید کرد؛

ضرورت توجه بیشتر به بعد بین المللی کنگره بزرگ اربعین  حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر تاکید کرد؛

ضرورت توجه بیشتر به بعد بین المللی کنگره بزرگ اربعین  حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر تاکید کرد؛

ضرورت توجه بیشتر به بعد بین المللی کنگره بزرگ اربعین  حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر تاکید کرد؛

ضرورت توجه بیشتر به بعد بین المللی کنگره بزرگ اربعین  حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر تاکید کرد؛

ضرورت توجه بیشتر به بعد بین المللی کنگره بزرگ اربعین 
حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر تاکید کرد؛

ضرورت توجه بیشتر به بعد بین المللی کنگره بزرگ اربعین 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان این که باید ابعاد فرهنگی و سیاسی اربعین برای مردم تبیین شود، بر ضرورت توجه به بعد معنوی و بین المللی کنگره بزرگ اربعین تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در گردهمایی یک روزه مسئولان کمیته های فرهنگی و آموزشی اربعین حسینی در استانها ؛ با بیان آثارو برکات مراسم اربعین برای جهان، اظهارداشت: فلسفه اربعین هدایت گری است، چرا که در زیارت اربعین  نیز هدف قیام امام حسین (ع) نجات مردم از سردرگمی و گمراهی عنوان شده است " وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلَالَةِ ".
وی افزود: با توجه به آن چه در روایات یا زیارت نامه ها بیان شده هدف از بسیاری از فرایض دینی هدایت گری و ظلم ستیزی بوده است لذا باید به این هدف مهم در مراسم عاشورا و بویژه اربعین توجه ویژه ای داشته باشیم.
لزوم معرفت افزایی نسبت به امام در اربعین
حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر یکی ازاهداف مهم زیارت را معرفت افزایی نسبت به ائمه دانست و با تاکید براینکه اسلام به دنبال کار احساسی بی ثمرنیست ، گفت: اربعین موج عظیمی درجامعه و در سطح بین المللی ایجاد کرده و در روح و جان مردم تاثیرگذار است و انشاءالله شعاع نورانی آن  سراسر جهان را در خواهد گرفت.
وی پرهیز از مسائل تکراری را در سخنرانی‌های اربعین ضروری دانست و تصریح کرد: مبلغان باید به دنبال بیان مسائل کاربردی درسخنرانی‌ها باشند و ضمن دعوت به قناعت در سفر ، بر آموزش آداب زیارت اهتمام ورزند.
وی با تأکید براین که مراسم اربعین متعلق به همه علاقمندان به اهل بیت (علیهم السلام) است، خاطرنشان کرد: در این راهپیمایی عظیم علاوه بر سیل عظیم شیعیان و محبان اهل بیت (ع)، اهل تسنن و حتی مسیحیان نیز شرکت دارند و کم کم این فراگیری رو به افزایش است.
وی افزود: در شبکه های مجازی امسال اهتمام زیادی به عزاداری محرم شد و بسیاری از آنها آیین های عزاداری را در سراسر جهان منعکس کردند.
سرپرست حجاج ایرانی عنوان کرد: دسته های عزاداری در لندن ، نیویورک ، زوریخ و دیگر کشورها امسال بهتر از سال های گذشته راه افتاد و به همین دلیل دشمنان می خواهند اهداف اربعین را منحرف کنند و به موازات کارهای دردست انجام عده ای به دنبال منحرف کردن و بی اثر کردن جریان اربعین هستند.
برنامه های فرهنگی اربعین همه طبقات مردم را دربرگیرد
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه با توجه به فراگیری اربعین  برنامه های فرهنگی اربعین نیز باید همه طبقات جامعه را در برگیرد، اظهار داشت: امروز اربعین وجهه بین المللی پیدا کرده و این نشان می دهد که کارهای فرهنگی تاثیرگذار است و می تواند در کشورهای مختلف ثمربخش باشد.
وی گفت: درگذشته در خاک ایران موکبی نداشتیم ولی امروز بینش و سطح فکری مردم به حدی بالارفته که هم موکب ها زیاد شده و هم فرهنگ صحیح عزاداری گسترش پیدا کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر دولتی نشدن مراسم اربعین را یادآور شد و این سخن را کلامی پخته و جامع ارزیابی کرد و افزود: اگر این مراسم دولتی شود از اثردهی خواهد افتاد ولی اگر مردمی شد همین موجی که در شهرهای مرزی ما با عراق به وجود آمده در شهرهای دیگر نیز اتفاق می افتد، هدف هم همین است که مراسم اربعین آرام آرام به موج بزرگی تبدیل شود که جهان را تحت تأثیر قراردهد.
وی به اقدام متوکل عباسی در تخریب قبر امام حسین (ع) و مخالفت صدام با زیارت آن حضرت در اربعین اشاره کرد و اظهار داشت : این بارگاه نورانی پایگاهی برای پیروان اسلام راستین شده و ظالمان می دانند هرچه بیشتر این پایگاه تقویت شود برای آنها اتفاقاتی ناخوشایند رخ خواهد داد. 
باید جلوی تحریف اربعین گرفته شود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه اربعین و عزاداری امام حسین(ع) امروزدرجهان مطرح و شناخته شده است ، تاکید کرد:  نباید اجازه دهیم این واقعه بزرگ تحریف شود و افرادی روی این موج سوار شده و از آن بهره برداری منفی کنند هرچند هنوز موفق نشده اند.
وی با بیان این که در چند سال اخیر در حوزه اربعین کارهای خوبی صورت گرفته است، گفت: کمیته فرهنگی اربعین که مجموعه ای از نهادها و ارگان ها و سازمان های انقلابی کشورهستند کارهای خوبی انجام داده اند، از جمله بعثه مقام معظم رهبری ، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی ، بسیج و سپاه و دیگر مراکز انقلابی کارهای ارزشمند و خدمات شایسته ای داشته اند.
از کارهای شعاری فاصله بگیریم
حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر برلزوم پرهیز از کارهای شعاری و حرکت در مسیرکارهای اصیل و عملی تاکید کرد و گفت: امام حسین(ع) درشعارهای عاشورا خط مشی را مشخص کرده اند به عنوان مثال یکی از محورهای عاشورا و اربعین ظلم ستیزی است ولی کمتر در مجالس و محافل مذهبی به بیان قبح ظلم و لزوم توجه به ابعاد آن و پرهیز جدی از ستم و ستمگری پرداخته می شود.
وی افزود: باید محورفعالیت ها از کارهای تکراری و احساسی به امورعقلانی و عملی منتقل شود، همچنانکه امام محمد باقر(ع) می فرمایند: « پدرم امام سجاد(ع) درهنگام شهادت مرا به سینه چسبانده و فرمودند  بترسید از ستم کردن به کسی که هیچ یار و یاوری به جز خدا ندارد ».
حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکراضافه کرد: این مسائل می تواند در تربیت دینی مردم مؤثر باشد تا زمانی که از سفر اربعین بازمی گردند نورانیت سفر را در خود ببینند و بدنبال تحقق اهداف اربعین برآیند.
اربعین نباید تشریفاتی شود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تأکید بر اینکه نباید مراسم اربعین تشریفاتی شود، اظهار داشت: در روایات داریم که با چهره گرد و غبار گرفته و غمبار وارد کربلا شوید چون حضرت امام حسین(ع) نیز همین گونه درکربلا به شهادت رسید. 
سرپرست حجاج ایرانی عنوان کرد: مراسم اربعین باید به گونه ای برای مردم ترسیم شود که نمایشگر حالات امام حسین (ع) و یاران ایشان باشد، به همین جهت در حوزه های هنری ازجمله فیلم و عکس و امثال آن باید کارهای جدی تری صورت بگیرد و از کارهای تشریفاتی پرهیز شود.
وی تصریح کرد: نگذاریم میزبانی عراقی ها از دست برود چون آنها در حوزه اربعین با وجود شرایطی که دارند میزبانی بسیار خوبی داشته و موفق بوده اند و نباید خلاف این رویه عمل کرد.
تلاش دشمن برای سست کردن بنیه های ایمانی مردم
حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر با اشاره به این که خطرات و آسیب های زیادی متوجه اربعین است، گفت: دشمن بیکار ننشسته و برای تخریب فرهنگ عاشورا و بی تفاوت ساختن مردم ، به دنبال سست کردن بنیان های ایمانی آنها است و می خواهد میان عراقی ها  و ایرانی ها اختلاف بیاندازد.
وی حضور گسترده تر در حوزه فضای مجازی برای پاسخگویی به شبهات در اذهان عمومی را ضروری خواند و تاکید کرد: سفراربعین نباید جنبه سیاحتی و توریستی پیدا کند. 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: از نیروهای مردمی و متدین و پرانگیزه در سراسر کشور استفاده و تلاش کنید پیام اربعین به درستی منتقل شود.
جنبه خبری و اطلاع رسانی مراسم اربعین ارتقاء پیدا کند
حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکرهمچنین اهمیت خبر رسانی درخصوص مراسم اربعین را یادآور شد و با تاکید براینکه حوزه بین المللی اربعین نیز باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: در حوزه خبر رسانی ضعف هایی وجود دارد هرچند نسبت به سال های قبل بهتر شده و رشد خوبی داشته است اما هنوز بسیاری از جلوه های زیبای ایثار و مهمان نوازی و محبت به اهل بیت (علیهم السلام) به خوبی انعکاس نمی یابد. 
وی با اشاره به اینکه چند سال پیش واقعیت‌های مراسم اربعین در رسانه‌ها منعکس نمی شد، بر لزوم استفاده ازظرفیت هنرمندان در انعکاس مراسم اربعین تاکید کرد وافزود: این که عراقی ها این قدر به زائران احترام می گذارند و به آنها اعتماد دارند خیلی مهم است، باید با استفاده از فضای مجازی که موجب رساندن صدای ما به مخاطبان میلیونی می‌شود ، عشق و علاقه مردم و همچنین اهداف قیام امام حسین(ع) را با کلیپ های تأثیرگذاربه مردم منتقل کرد تا این مراسم به میعادگاه محبان اهل‌بیت (ع) از سراسر جهان تبدیل شود.
وی خطاب به حاضران تأکید کرد: از اجتماع سالیانه و بی نظیراربعین بعنوان بزرگترین تجمع علاقمندان و نه تنها پیروان اهل بیت(ع) یاد کنید و با کارهای پربار، تأثیرگذاری این مراسم را بیشتر نمایید.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تشکر از زحمات ستاد مرکزی اربعین  ابرازامیدواری کرد با تلاش این ستاد ، مراسم امسال بهتر از سال گذشته برگزار شود و اثرات بهتری را برای امت اسلامی داشته باشد.
 




نظرات کاربران