تشریح آخرین جزئیات حادثه مسجدالحرام و فاجعه منا تشریح آخرین جزئیات حادثه مسجدالحرام و فاجعه منا تشریح آخرین جزئیات حادثه مسجدالحرام و فاجعه منا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تشریح آخرین جزئیات حادثه مسجدالحرام و فاجعه منا تشریح آخرین جزئیات حادثه مسجدالحرام و فاجعه منا تشریح آخرین جزئیات حادثه مسجدالحرام و فاجعه منا تشریح آخرین جزئیات حادثه مسجدالحرام و فاجعه منا تشریح آخرین جزئیات حادثه مسجدالحرام و فاجعه منا

تشریح آخرین جزئیات حادثه مسجدالحرام و فاجعه منا

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از ارسال نامه رسمی نمایندگی عربستان در سازمان ملل به وزارت امورخارجه کشورمان خبر داد و گفت: آنها در این نامه اسامی شهدا و وراث حادثه مسجدالحرام را خواستار شده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود پیگیری های سازمان حج و زیارت و مسئولان وزارت امور خارجه درخصوص فاجعه منا، خانواده شهدای این فاجعه از روند پیگیری ها رضایت کاملی ندارند؟ اظهار داشت: وقتی حادثه ای برای ایرانی ها در یک کشور دیگر اتفاق می افتد پیگیری آن از نظر قانونی وظیفه وزارت امور خارجه است و راه دیگری هم وجود ندارد چرا که آنچه که در کشورها مورد توافق است و به رسمیت شناخته می شود، سفارتخانه ها و نمایندگان دولتی ما هستند.
وی درعین حال گفت: ما با وجود این شرایط از همان سال 94 که فاجعه منا رخ داد تا به امروز از هیچ تلاشی فروگذار نکرده ایم و با اینکه شرایط به گونه ای است که اکنون ارتباط کشورمان با عربستان از لحاظ دیپلماسی قطع است اما نخستین سخنی که در مذاکراتمان با مسئولان حج عربستان داشته ایم پیگیری حادثه مسجدالحرام و فاجعه منا بوده است.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما دراین باره افزود: امسال تا حدودی جلو رفتیم و درملاقات با امیرمدینه که فرزند پادشاه است مجددا این موضوع را مطرح کردیم و وقتی مطرح شد اولویت مباحث  کدام است تاکید کردیم اولین مسئله ما مسئله شهدای مسجدالحرام و مناست.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر گفت: هم اکنون نامه رسمی نمایندگی عربستان در سازمان ملل به وزارت امور خارجه ارسال شده مبنی بر اینکه اسامی شهدا و وراث حادثه مسجدالحرام را به آنها اعلام کنیم.
وی افزود: در دو سال گذشته نیز وکیلی انتخاب شد تا با پیگری های اوغرامت پرداخت شود که در عمل با مشکلاتی مواجه شدیم لیکن در چند روز گذشته اقداماتی انجام گردید و برخی خانواده ها به دلیل شرایطی که داشتند با تأخیر وکالت دادند اما وکالت ها آماده شده و منتظریم مذاکره بعدی هم نتیجه بدهد چون اگر اینها بخواهند غرامت را در آمریکا بدهند به احتمال قوی باز این مبلغ آنجا بلوکه خواهد شد و شاید با توجه به موضوع تحریم نتوانیم آن را منتقل کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر گفت: پیشنهاد ما این بود که این مبلغ را در کشور ثالثی که با ما ارتباط بهتری دارد ، بدهند تا بتوانیم بموقع آن را به خانواده ها پرداخت کنیم. 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: با وجود اینکه بودجه ای برای این کار در اختیار نداشتیم و وزارت امور خارجه هم اظهار می کرد بودجه ای ندارد، با همکاری  سازمان حج و زیارت و هماهنگی با دادستانی کل کشور، وکیلی را در عربستان انتخاب کرده ایم و تاکنون نزدیک به صد هزار رالت سعودی به او داده شده است تا این مسئله را در درون عربستان پیگیری کند.
وی گفت: به طور روشن و صریح باید بگویم که محاکم بین المللی در اختیار قدرت های بزرگ هستند و اینها را با پول و قدرت خریداری می کنند و ما نمی توانیم در این محاکم کاری انجام دهیم و اگر کاری هم بخواهد انجام شود باید از طریق وزارت امور خارجه باشد.
وی افزود: بنابراین ما راهی در آن طرف نداشتیم و راهمان در خود عربستان است که از این طریق پیش می رویم.
نماینده ولی فقیه درامورحج و زیارت گفت: نکته بعدی کمیته حقیقت یاب است که  درخصوص این کمیته نیز مرتب صحبت کرده ایم لیکن وزیر حج عربستان اظهار داشته است به دلایل مختلف گزارش نهایی کمیته حقیقت یاب آماده نشده است و وقتی گفته شد چرا پس از گذشت سه سال هنوز این گزارش آماده نشده است به ما گفتند که اطلاعات زیادی از این طرف و آن طرف جمع کرده ایم لذا منتظریم آن را به ما اعلام کنند.
وی افزود: اگر آنها بخواهند خودشان بدون اطلاع ما این کار را بکنند مورد قبول ما نیست و ما خواسته ایم تا فیلم ها و مدارکی را که دارند در اختیار ما هم بگذارند ، ما نیز تحقیق کرده ایم و نگذاشتیم این حادثه مخفی بماند یا فراموش شود و در همان سال نخست با حدود 800 نفر از کسانی که از نزدیک حادثه را دیده بودند مصاحبه انجام شده است وآنها دقیق گزارش کردند و خودمان هم تحقیق کردیم و بیش از 10 جلد کتاب منتشر شده است و به طور پیوسته در حال پیگیری هستیم.
وی گفت : شاید برخی خانواده های شهدا در جریان این امور قرار نگرفته اند و به آنها حق می دهیم چون آنها داغدیده هستند اما من شهادت می دهم که از همان زمان وقوع حادثه تا الان هفته ای نبوده است که این موضوع را پیگیری نکرده باشم.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود:همکاران ما در بعثه و در سازمان حج و زیارت و وزارت امور خارجه مکرر این مهم را پیگیری کرده اند و امیدواریم خداوند توفیق دهد تا بتوانیم این پرونده را به طور کامل رسیدگی و به پایان ببریم تا رضایت خانواده ها حاصل شود.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر گفت: برای شفاف شدن هر چه بیشتر موضوع باید بگویم که برخی خانواده ها بر مجازات سعودی ها تاکید می کنند در حالی که این موضوع در اختیار ما و سازمان حج و زیارت نیست و چنین انتظاری را از ما نباید داشته باشند.
وی افزود: ما در حد مقدورات، امکانات و روابطی که در حج با طرف مقابل مان داریم به تلاش خود ادامه می دهیم و براساس شواهد تا این لحظه هیچ دلیلی بر عمدی بودن حادثه پیدا نکرده ایم.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت : در فاجعه منا سوءمدیریت و سوءتدبیر و سهل انگاری وجود داشته و متأسفانه به دلیل برنامه ریزی های غلط در گذشته نیزمشابه این حوادث در حج رخ داده است که چون جنبه حقوقی و قضایی پیدا می کند باید از همان مسیر و در محیطی آرام و بدور از حب و بغض های شخصی آنها را پیگیری کرد تا به نتیجه برسد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران