ضرورت استفاده بیشتر طلاب فرهیخته از ظرفیت فرهنگی و تبلیغی کاروان های عتبات ضرورت استفاده بیشتر طلاب فرهیخته از ظرفیت فرهنگی و تبلیغی کاروان های عتبات ضرورت استفاده بیشتر طلاب فرهیخته از ظرفیت فرهنگی و تبلیغی کاروان های عتبات بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ضرورت استفاده بیشتر طلاب فرهیخته از ظرفیت فرهنگی و تبلیغی کاروان های عتبات ضرورت استفاده بیشتر طلاب فرهیخته از ظرفیت فرهنگی و تبلیغی کاروان های عتبات ضرورت استفاده بیشتر طلاب فرهیخته از ظرفیت فرهنگی و تبلیغی کاروان های عتبات ضرورت استفاده بیشتر طلاب فرهیخته از ظرفیت فرهنگی و تبلیغی کاروان های عتبات ضرورت استفاده بیشتر طلاب فرهیخته از ظرفیت فرهنگی و تبلیغی کاروان های عتبات

ضرورت استفاده بیشتر طلاب فرهیخته از ظرفیت فرهنگی و تبلیغی کاروان های عتبات

حجت الاسلام والمسلمین حاجی ابراهیمی در دیدار نمایندگان طلاب با اشاره به نقش عتبات در ارتقای سطح فرهنگ و معرفت مردم بر ضرورت استفاده بیشتر طلاب از ظرفیت فرهنگی و تبلیغی کاروان های عتبات و حضور به عنوان روحانی کاروان تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج، نمایندگان طلاب استان های زنجان، تهران، قزوین، سمنان و البرز عصر امروز با حضور در دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت قم با حجت الاسلام والمسلمین حاجی ابراهیمی مسؤول بعثه رهبری منطقه تهران دیدار و گفت‌وگو کردند.


حجت الاسلام و المسلمین حاجی‌ابراهیمی در این دیدار به تشریح علت برگزاری این نشست پرداخت و عنوان کرد: یکی از کارهایی که جزو اولین برنامه های ما پس از ورود به فضای بعثه رهبری در منطقه تهران بوده ارتباط با اساتید و نمایندگان طلاب و روحانیون در حوزه برای پیگیری حضور روحانیون نخبه و فرهیختگان در برنامه های بعثه رهبری  است.


وی با بیان این که از ماه مبارک رمضان فعالیت‎ها شروع شده است، ابراز داشت: برخی کارهایی که باید پررنگ تر می‌‎شده را شروع کردیم و حتی جزو اولین برنامه های ما این بود که خدمت شما عزیزان برسیم و کمک بگیریم تا یک سری نکاتی را تقدیم کنیم و از نظرات شما در ادامه بهره بگیریم که امروز این توفیق نصیب ما گردید.


مسؤول بعثه رهبری منطقه تهران افزود: بحث امروز در مورد عتبات عالیات است که شما کم و بیش در جریان وضعیت کاروان ها هستید و می دانید که اعزام های رسمی و غیر رسمی را شامل می‌ شود، البته کاروان های رسمی با مزایا و برنامه هایی که دارند بدون شک بر سفرهای غیر رسمی ترجیح دارد.


وی با بیان این که اعزام های سازمان یافته مزایایی از جمله ، برنامه‎های فرهنگی مصوب و منظم، بیمه، پاسخگویی در مواقع بحران، ساختار منسجم و قابل برنامه ریزی در حوزه اعزام  و ... در کاروان دارد، خاطرنشان کرد: کلیت اعزام هایی که ما انجام می‌ دهیم یک سری خصوصیت های منحصر به فردی دارد که در سفرهای فردی و غیر رسمی نصیب زائر نمی شود.


وی عنوان کرد: با توجه به اینکه مردم ما به زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام عنایت دارند باید روند افزایش و یا کاهش مورد بررسی قرار گیرد و مزایا و منافع اعزام‎ها و آسیب‎های آن بررسی شود.


حجت الاسلام حاجی ابراهیمی ابراز داشت: بحث کاروان های ارزان قیمت مدت های زیادی است که در مورد آن بحث و بررسی می‌ شود، نکته ای که باید توجه شود و ما انتظار داریم دوستان هم نسبت به آن دقت کنند این است که وظیفه روحانی ابلاغ و ارشاد و فعالیت در حوزه فرهنگی و معرفتی است .


وی با بیان این که میزان تأثیر گذاری روحانیون و ارتباط تنگاتنگ در سفر عتبات بسیار زیاد است، گفت: تجربه خود من در مورد کاروان های عتبات به ویژه کاروان های زمینی است که فرصت بسیار طلایی به شمار می رود هرچند سختی های خاص خود را دارد.ما این فرصت بزرگ را نباید از دست بدهیم، از این رو در حوزه روحانیون و عتبات باید تلاش های زیادی صورت بگیرد. شما در هیچ سفری مثل عتبات عالیات و حج و عمره مخاطب خود را به صورت تمام‎وقت در اختیار ندارید. فرصت زندگی یک‎هفته‎ای یا ده روزه با یک روحانی یک نقطه طلایی است که باید به آن دقت کنیم. وظیفه ما ابلاغ و راهنمایی است.


حجت الاسلام والمسلمین حاجی ابراهیمی با بیان این که بسیاری از روحانیون متقاضی اعزام هستند و این در حالی است که ما در بعضی استان‎ها با کمبود روحانی ساکن و بومی استان هستیم ، خاطرنشان ساخت: این جلسه برای همین است که روحانیونی که تمایل دارند تا روحانی عتبات باشند را ترغیب کنید تا ثبت نام کنند و اگر روحانی نداریم باید جذب کنیم.


مسؤول بعثه رهبری منطقه تهران با بیان این که نیاز به روحانی فرهیخته و چابک است، گفت: یک روحانی عتبات نباید این سفر را با مسائل مالی بسنجد و نگاه دیگری به عتبات داشته باشد؛ به هرحال نسبت به حج و عمره و عتبات هزینه ای پرداخت نمی شود ولی با همین حال شاهد حضور پررنگ مداحان عزیز هستیم.


وی تصریح کرد: شما نمایندگان نخبگان حوزه هستید و دوست داریم اگر این مسأله را با اهمیت می‌ دانید روحانیون و طلاب فرهیخته را تشویق کنید، چراکه در کاروان های عتبات عالیات ضرورت طلاب فرهیخته و فاضل، که توان مدیریت بحران و پاسخگویی به شبهات و مطالبات معرفتی و مفرهنگی زائران را داشته باشد مشهود است.


حجت الاسلام والمسلمین حاجی ابراهیمی با بیان این که در گذشته جذب و گزینش روحانیون شیوه‎ای دیگری داشت، تصریح کرد: از چند سال گذشته با توجه به اهمیت کار فرهنگی و نوع سوالات متداول زائران و حضور پررنگ فضای مجازی در زندگی، نه تنها جذب و گزینش همراه با آزمون کتبی و شفاهی و فیلترهای مختلف صورت می‌ گیرد بلکه در قسمت‎هایی نیز پالایش صورت گرفته است. این پالایش فقط مخصوص مداحان نبوده است بلکه در مورد معینه های حج نیز انجام شد.


مسؤول بعثه رهبری منطقه تهران تأکید کرد: هدف ما تقویت بعد فرهنگی و آموزشی و تبلیغی کاروان ها و تأثیر گذاری بیشتر این سفر بر مردم است. که محور تاثیر گذاری آن روحانیون فاضل و نخبه هستند.


حجت الاسلام والمسلمین حاجی ابراهیمی در ادامه با اشاره به شیوه های جذب بعثه برای روحانیون عتبات ابراز داشت: نوع اول جذب عمومی است که شامل طلابی است که پایه هفتم را تکمیل کرده اند، حداقل 27 و حدااکثر 55 سال دارند که باید از آزمون کتبی و شفاهی و همین طور سی دی سخنرانی که تحویل می‌ دهند و پذیرفته می‎شوند و در دوره آموزشی شرکت خواهند کرد. این آزمونها از طریق مدیریت جذب و سازماندهی بعثه مقام معظم رهبری اعلام می‎شود.


وی با بیان این که جذب دیگری به نام جذب خاص وجود دارد گفت: این جذب آزمون ورودی ندارد، و ویژه کسانی است که دروس کتبی و شفاهی پایه دهم را تمام کرده اند، در کنار این شرط باید شش ماه در سه سال فعالیت های تبلیغی و فرهنگی داشته باشند.


مسؤول بعثه رهبری منطقه تهران ادامه داد: مدرسان سطوح عالی و متوسطه، اساتید دروس معارف اسلامی که معاونت نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها تأیید کرده باشد، اعضای هیأت علمی مراکز آموزش عالی نیز در صورت اتمام پایه دهم حوزه از آزمون کتبی معاف هستند.


وی در پایان با بیان این که دارندگان گواهی اتمام دروس کتبی و شفاهی پایه هفتم نیز در چهار قشر از آزمون کتبی معاف هستند، گفت: این افراد ائمه جمعه، مسؤولان حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه، خطبا و مبلغان معروف منطقه و مؤلفان آثار قابل قبول در حوزه دینی و مذهبی هستند.


در ادامه این جلسه نمایندگان طلاب نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:


-دوره های مختلف برگزار شود تا طلاب علاقه مند شوند.


-استفاده از ظرفیت طلابی که به صورت آزاد در اربعین به مردم خدمت رسانی می کنند.


-ضروت کار میدانی برای جذب طلاب و برگزاری جلسات آموزشی به صورت غیر حضوری.


-پرورش تیم آموزش دهنده مسائل عتبات برای تدریس به  طلاب سطح یک و دو.


-اعزام طلاب سطوح پایین‎تر به همراه روحانیون قدیمی کاروان ها به عتبات برای یادگیری کار در آینده.


-حذف نگاه حداقلی به عتبات به صرف یک زیارت که باید تبدیل به یک فرصت موثر شود.


-برنامه ریزی دقیق و جریان شناسی برای پیگیری مسائل پیش رو و شبهات پیش آمده در حوزه زیارت اهل بیت علیهم السلام.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران