اجرای ۷۵۲ برنامه از سوی کاروان قرآنی نور در موسم حج اجرای ۷۵۲ برنامه از سوی کاروان قرآنی نور در موسم حج اجرای ۷۵۲ برنامه از سوی کاروان قرآنی نور در موسم حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اجرای ۷۵۲ برنامه از سوی کاروان قرآنی نور در موسم حج اجرای ۷۵۲ برنامه از سوی کاروان قرآنی نور در موسم حج اجرای ۷۵۲ برنامه از سوی کاروان قرآنی نور در موسم حج اجرای ۷۵۲ برنامه از سوی کاروان قرآنی نور در موسم حج اجرای ۷۵۲ برنامه از سوی کاروان قرآنی نور در موسم حج

اجرای ۷۵۲ برنامه از سوی کاروان قرآنی نور در موسم حج

سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع ۹۷ از اجرای ۷۵۲ برنامه از سوی اعضای این کاروان در موسم حج امسال خبر داد و تلاوت قرآن را نیز مهم‌ترین وظیفه اعضای کاروان قرآنی دانست.

علی قاسم‌آبادی، سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع ۹۷، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا؛ به‌تشریح برنامه‌های مختلف این کاروان در مراسم حج امسال پرداخت و گفت: همان‌طور که می‌دانید قبل از اعزام کاروان به عربستان و ایام موسم حج جلسات توجیهی مختلفی برگزار و فضای کلی برنامه‌های قرآنی حج را برای اعضا ترسیم کردیم. همچنین، در این جلسات، خواسته‌هایی که بعثه مقام معظم رهبری از کاروان قرآنی داشتند برای اعضا مطرح و تشریح شد.
سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع ۹۷ ادامه داد: اولین اعضای کاروان قرآنی نور، روز دوم تیرماه امسال به سرزمین وحی رهسپار شدند به طوری‌که دوستان مدینه‌قبل در قالب سه گروه و دوستان مدینه‌بعد که باید به مکه می‌رفتند نیز در قالب سه گروه به عربستان اعزام شدند. 
وی افزود: برنامه‌هایی که بعثه مقام معظم رهبری برای ما تدارک دیده بود برنامه‌های مختلفی بود؛ یعنی تنوع زیادی در برنامه‌ها وجود داشت. همچنین، برنامه‌هایی را نیز اعضای کاروان نور برعهده داشته و انجام می‌دادند. برای مثال در مسجدالنبی(ص) حلقه‌های قرآنی با اسامی و کارکردهای مختلف تشکیل می‌شود که کاروان در این جلسات حضور یافت و آنچه را از ایشان انتظار داشتیم به‌نحو احسن انجام دادند.
قاسم‌آبادی در ادامه تصریح کرد: همچنین، در مسجدالحرام نیز محفل قرآنی برگزار کردیم. البته حساسیت‌ها بعد از فاجعه منا بیشتر شده، ولی این باعث نشد که کار خود را انجام ندهیم. حدود یک هفته در مسجدالحرام محفل قرآنی برگزار کردیم، اما هم شرایط ابنیه مسجدالحرام طوری است که کار ما را سخت کرده و هم حساسیت‌هایی که روی حجاج جمهوری اسلامی وجود دارد. این برنامه‌ها در واقع فعالیت‌های بیرونی کاروان بود. البته اعضای کاروان در جمع خصوصی حجاج دیگر کشورها نیز حاضر شدند و در جمع ایشان تلاوت می‌کردند که مورد استقبال حجاج دیگر ممالک اسلامی نیز قرار می‌گرفتند.
وی بیان کرد: در بعثه نیز تنوع برنامه‌ها زیاد بود و به‌طور متوسط روزانه دو یا سه برنامه محفل قرآن و عترت داشتیم و پنج برنامه شامل تلاوت ترتیل قرآن، تلاوت تحقیق و مجلسی، مدیحه‌سرایی و تواشیح، سخنرانی و مداحی اهل بیت(ع) در این محفل اجرا می‌شد. بنابر این، این برنامه نیز یک محفل قرآنی خاص است؛ چراکه ۶۰ درصد این برنامه را اعضای کاروان ما اجرا می‌کردند.
وی با بیان اینکه محافل و مراسمی را نیز بعثه مقام معظم رهبری برگزار می‌کرد، گفت: در ایام عید غدیر نیز برنامه‌هایی در بعثه داشتیم. همچنین، در ایام تشریق نیز اعضای محترم کاروان قرآنی شهدای قرآنی منا برنامه‌های خیلی زیادی ازجمله اذان زنده و تلاوت‌های اذانگاهی داشتند. همچنین، تواشیح اسماءالحسنی که یک سرود وحدت اسلامی است نیز در عرفات و مشعر، که خیلی در مضیقه بودیم، طنین‌انداز شد. در منا نیز اجرای خیلی خوبی داشتیم که با استقبال روبرو شد.
قاسم‌آبادی در مورد ارزیابی خود از عملکرد اعضای کاروان قرآنی نور نیز اظهار کرد: بنده به عنوان کسی که برنامه‌ریزی و خدمت به این دوستان را در حوزه فعالیت‌های قرآنی بعثه مقام معظم رهبری برعهده داشتم، از تک‌تک دوستان رضایت دارم چون وظایفی را که به عهده ایشان گذاشته بودیم، به نحو احسن انجام دادند. البته برای مثال در برخی از برنامه‌ها صدای تعدادی از اعضا گرفته بود که این مسائل اجتناب‌ناپذیر و طبیعی است، اما همه اعضا با تمام توان برای اجرای مأموریت خود تلاش کردند.



سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع ۹۷ تصریح کرد: بنده برای هر کدام از دوستان در گزارشی که به بعثه مقام معظم رهبری ارسال می‌شود، فایلی را ایجاد کرده و تمام برنامه‌های انجام شده از طرف اعضا(از جمله تعداد تلاوت‌های انجام شده) را ضبط و ثبت کرده‌ام. البته احساس من این است که همکارانمان در نظارت و ارزشیابی بعثه مقام معظم رهبری فعالیت اعضای کاروان نور را رصد می‌کردند و نیز در جلساتی که داشتیم از فعالیت اعضای کاروان اظهار رضایت داشتند. 
قاسم‌آبادی در پاسخ به این سؤال که آیا تحولات سیاسی سال‌های اخیر بر روند فعالیت کاروان قرآنی نور تأثیر داشته یا خیر؟ بیان کرد: با عربستان سعودی رابطه سیاسی نداریم، اما در هر صورت همه ما به دلیل گفتن عبارت «لا اله الا الله، محمد رسول الله» مسلمان هستیم و محور وحدت ما قرآن است. سعی بر این بود که بالأخره آبروی جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی را در میان دیگر حجاج ممالک اسلامی نیز حفظ کنیم. به همین مناسبت اعضای کاروان قرآنی نور در میان حجاج دیگر ممالک اسلامی حضور یافتند و برنامه‌هایی را نیز اجرا کردند. کلام ما کلام قرآن و حضورمان نیز توأم با انس با قرآن بود.
وی در ادامه افزود: به نظرم اگر بتوانیم حرف خود را با قرآن کریم پیش ببریم، هرچند که از لحاظ سیاسی با عربستان سعودی مشکلاتی داریم، ولی در هر صورت از این طریق رسالت خود را هم در حوزه ارتباط با مسلمانان و هم با دیگر ممالک اسلامی انجام داده‌ایم. ما قاریان و حافظان مشکلی نداریم و رسالت خود را در این زمینه انجام می‌دهیم.
سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع ۹۷ تصریح کرد: عمده برنامه‌های اجرا شده در بعثه و هتل‌هایی بود که زائران و حجاج ایرانی در آنجا اسکان داشتند. برنامه‌ای نیز که در مسجدالحرام برگزار کردیم، پس از شش شب اجرا، در شب هفتم ازدحام شد و جمعیت زیادی حضور پیدا کردند. برنامه ما نیز هر شب در طبقه دوم مسجدالحرام روبروی ناودان طلا برگزار می‌شد. در حال حاضر طبقه دوم مطاف شده و در ایامی که به دهم ذی‌الحجه و عرفه نزدیک می‌شدیم، جمعیت بسیار زیاد می‌شد و با‌وجود اینکه مایل بودیم کار خود را انجام دهیم، ولی احساس کردیم که فضای مطاف گرفته می‌شود و شاید در این زمینه مزاحمتی نیز ایجاد می‌شد. 
قاسم‌آبادی ادامه داد: البته نیروهای امنیتی عربستان نیز به‌‌گونه‌ای این امر را به ما تفهیم کردند که با افزایش جمعیت در این مکان نباید برنامه‌ای اجرا کنید و حتی ما را تهدید نیز کردند که اگر ادامه دهید، با شما برخورد می‌کنیم. ما نیز این مسئله را با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، در میان گذاشتیم و به این نتیجه رسیدیم که به همین اندازه از اجرای برنامه بسنده کنیم. 
وی در مورد برنامه‌هایی که اعضای کاروان قرآنی نور در زمینه ایجاد وحدت هرچه بیشتر میان مسلمانان داشتند، اظهار کرد: این برنامه‌ها در حوزه بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری تعریف شده و آن‌ها فعالیت‌هایی در این زمینه داشتند که البته از اعضای کاروان قرآنی نور نیز کمک گرفتند. نمایشگاه قرآنی در ضلع جنوبی مسجدالنبی(ص) برگزار می‌شود که از ما نیز برای حضور در این نمایشگاه دعوت رسمی کردند که این قضیه با حضور حجاج عراقی و تونسی و ... همزمان شد و اعضای کاروان نیز در میان ایشان به تلاوت قرآن پرداختند. 
وی افزود: همچنین، برنامه دیگری که در این راستا انجام شد این بود که دو نفر از حفاظ، آقایان مجتبی فرد فانی و موسی معتمدی در دیدار ائمه جماعت شهر مکه با بزرگان قرآنی دیگر ممالک اسلامی حضور یافتند و برنامه‌ای نیز اجرا کردند که حضار در این دیدار از حضور حافظان ما در این محفل اظهار رضایت بسیاری داشتند. البته کنفرانس‌ها و محافل بین‌المللی نیز در بعثه برگزار می‌شد که اعضای کاروان ایران نیز برای اجرای برنامه و تلاوت در این محافل حاضر می‌شدند. 
قاسم‌آبادی درباره راهکارهای ارتقای وضع مطلوب با توجه به محدودیت‌های موجود نیز بیان کرد: به هر صورت به سرزمینی رهسپار می‌شویم که محل نزول قرآن است و به‌نظرم بیش از وضع موجود فضا برای فعالیت قرآنی وجود دارد. کمااینکه امسال پیشنهادی خدمت حجت‌الاسلام‌ والمسلمین قاضی‌عسکر، سرپرست حجاج ایرانی، ارائه دادیم که فضایی را در اختیار اعضای کاروان قرآنی نور برای اجرای برنامه‌ها قرار دهند و ایشان نیز آن فضا را در اختیارمان گذاشتند. 
وی ادامه داد: یکی از کارهایی که امسال در کاروان‌ها و محافل قرآن و عترت انجام شد، تلاوت ترتیل قرآن بود. سوره‌های منتخبی را معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری مشخص کرده بود که اعضای کاروان قرآنی این سوره‌ها را تلاوت می‌کردند و مردم نیز با ایشان می‌خواندند و فضای معنوی بسیار زیبایی ایجاد می‌شد. در ابتدای هر جلسه سوره‌های مبارکه فاتحه و اخلاص را تلاوت می‌کردیم و به حجاج نیز می‌گفتیم که با ما همخوانی کنید که اگر نیاز به اصلاح قرائت داشتند، نیاز ایشان مرتفع شود.
قاسم‌آبادی گفت: همچنین، یکی از مواردی که در آن زمینه می‌توان بسیار فعالیت کرد و برخی از کاروان‌ها نیز آن را انجام می‌دادند،‌ این بود که روزانه چند نفر از برادران به‌صورت جمع‌خوانی در کاروان‌ها یک جزء از قرآن کریم را تلاوت می‌کردند، یعنی فضایی مانند ماه مبارک رمضان که برنامه‌هایی مختلفی مانند جمع‌خوانی و جزءخوانی قرآن کریم انجام می‌شود، طی ایام موسم حج نیز در مکه و مدینه وجود دارد. 
وی با بیان اینکه بضاعتمان در حد اعزام ۱۹ نفر اعضای کاروان قرآنی به‌سرزمین وحی بود، تصریح کرد: اگر این تعداد به بیست و پنج و یا حتی سی نفر برسد، می‌توانیم برنامه ترتیل‌خوانی را به شکل ویژه برگزار کنیم. البته در حوزه مفاهیم و تدبر نیز اگر شورای علمی و کارشناسی در بعثه تشکیل شود، در این حوزه نیز می‌توان فعالیت‌های زیادی انجام داد.



قاسم‌آبادی در ادامه به‌ذکر خاطرات خود از مراسم حج امسال پرداخت و اظهار کرد: لحظه ورود به‌مدینه و حضور در حرم حضرت رسول‌الله(ص)، زیارت ائمه بقیع، حضور در عرفات و حسی که از لحظه لحظه حضور در سرزمین وحی در انسان ایجاد می‌شود، اصلاً قابل بیان نیست. در همه این لحظات دعا می‌کردم و از خداوند متعال می‌خواستم که به همگان توفیق دهد تا این حضور را درک کنند. در دعای عرفه و نیز شب عرفه مردم حس بسیار زیبایی داشتند و دعاگوی همه عزیزان و کسانی که دوست دارند تا در سرزمین وحی حضور پیدا کنند بودیم.
سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع ۹۷ درمورد مهم‌ترین وظیفه اعضای کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران در سرزمین وحی گفت: به‌نظر بنده مهم‌ترین وظیفه اعضای کاروان قرآنی، خواندن ایشان به نحو احسن است. تمامی اعضای کاروان قرآنی حاضر در سرزمین وحی باید به‌وظیفه خود یعنی تلاوت قرآن و اجرای برنامه‌های قرآنی به‌خوبی عمل کنند. البته بنده شاهد بودم که تمامی اعضای کاروان قرآنی ما برنامه‌های خود را به‌خوبی اجرا کردند و در شرایطی که حتی برخی از آنان بیمار بودند، ولی در این حالت نیز برنامه‌های خود را به‌خوبی برگزار می‌کردند.
وی ضمن تشکر از تمامی اعضای کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران که در نهایت همکاری به‌وظایف خود به‌خوبی جامه‌عمل پوشاندند، تصریح کرد: در مجموع ۷۵۲ برنامه برای بعثه اجرا کردیم که به‌نظر بنده این تعداد آمار خوبی است. البته در حوزه‌هایی مانند برگزاری نمازهای جماعت (تکبیر و اذان)، اجرای برخی برنامه‌ها، انتظامات روز اول رمی جمرات و ... با همکارانمان در بعثه مقام معظم رهبری همکاری داشتیم که آن‌ها را در فهرست برنامه‌ها ذکر نکرده‌ایم.


| شناسه مطلب: 90638




قرآن حج97



مطالب مرتبط

نظرات کاربران