سخنران بعثه درکربلا: فلسفه دعا اقرار به بندگی خداوند متعال است

خطیب بعثه مقام معظم رهبری در کربلا در مراسم سخنرانی و عزاداری زائران در حرم حضرت ابالفضل(ع) گفت: فلسفه دعا، بندگی و پرستش خدای متعال است عدم استجابت آن نباید موجب تضعیف ایمان شود .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین رجائی خراسانی، خطیب بعثه مقام معظم رهبری در مراسم سخنرانی و عزاداری در حرم امام حسین(ع)، حرم حضرت را یکی از مکان های استجابت خواند و گفت امام صادق علیه ‌السلام فرمودند: خدا در عِوَضِ شهادت امام حسین علیه ‌السلام سه چیز به وی عطا کرد:اول، امامت را در ذریه‌ او قرار داد، دوم در خاک او شفا قرار داد و سوم اگر کسی در کنار قبر او هر چه دعا کند، دعایش قبول می‌شود.


خطیب بعثه مقام معظم رهبری افزود که عدم استجابت دعا نباید موجب تضعیف ایمان شود و مراقب باشیم در طلب حاجات برای خدای متعال تکلیف نکنیم، فلسفه دعا بندگی و پرستش خدای متعال است. دعا موجب رشد و تعالی وجود انسان می شود و فرصتی است مناسب برای اظهار بندگی و فقر محض در برابر خداوند قادرمتعال است.


وی با اشاره به عدم تغییر حکت خداوند متعال اضافه کرد که برخی از مردم که دعا می کنند، هدفشان کاهش فشارهای زندگی است. دچار بیماری و سختی های زندگی هستند و از خدا رفع آن را طلب می کنند. گاهی اصرار می کنند که خدایا فقر مرا به ثروت تبدیل کن، یا بیماری مرا به صحت بدل نما، خدایا از این همه سختی به ستوه آمده ام، زندگی ام را آسان نما، غافل از اینکه سختی کشیدن در این دنیا سنت الهی است. انسان با سختی ساخته می شود و دنیا محفوف به دشواری ها است. بنابراین گاهی که دعای ما مستجاب نمی شود یا دیر مستجاب می شود به خاطر این است که در معرض امتحان الهی هستیم. انسان باید سنت های این عالم را به خوبی بشناسد و با آن همراه شود و در مسیر احسن عمل ( بهترین عمل ) گام بر دارد.


خطیب بعثه مقام معظم رهبری در پایان به زائرین توصیه کرد که نیازمان را درخواست کنیم تا به ما داده شود، ولی برای خدا تکلیف تعیین نکنیم. خداوند معجزات خود را به شیوه‌هایی اسرار‌آمیز به انجام می‌رساند. مشکل بیشتر مردم این است که می‌خواهند پیشاپیش راه‌ها و چاره‌ها را بدانند، می‌خواهند به عقل کل بگویند چگونه دعای‌شان را مستجاب کند. به‌خرد و کاردانی و تدابیر خدا توکّل نمی‌کنند. وقتی دست به‌دعا بر‌می‌دارند برای خرد لایتناهی تکلیف تعیین می‌کنند که ازکدام راه خواسته آنها را بر‌آورد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران