طرح توسعه حرم مطهر امام علی (ع) دومین پروژه عمرانی جهان اسلام

عضو شورای نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و هیئت همراه از پروژه عظیم ساخت صحن حضرت زهرا (س) بازدید و در هر زمینه توضیحات لازم از سوی مسئولان ستاد عتبات عالیات ارائه شد. طرح توسعه حرم مطهر امام علی (ع) بعد از مسجدالحرام، بزرگ‌ترین پروژه عمرانی جهان اسلام به‌حساب می‌آید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت الله محسن قمی عضو شورای نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و نماینده مجلس خبرگان رهبری به همراه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جعفر علم الهدی نماینده بعثه رهبری در نجف اشرف و حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید رضا فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان و هیئت همراه از مراحل مختلف ساخت صحن حضرت زهرا (س) بازدید کردند.


در این بازدید مهندس سید حسن خوش‌خو معاون فنی مهندسی ستاد عتبات عالیات گزارشی از مراحل گودبرداری، ساخت و زیباسازی این صحن را ارائه کرد و مختصات فنی این پروژه را برشمرد.


نماینده مجلس خبرگان رهبری در پایان ضمن تشکر از مهندسان و کارگران این پروژه برای موفقیت آنان دعا کردند.


گفتنی است، طرح توسعه حرم مطهر امام علی (ع) که مزین به نام صحن و شبستان حضرت زهرا (س) است، 220 هزار مترمربع زیربنا دارد و بعد از مسجدالحرام، بزرگ‌ترین پروژه عمرانی جهان اسلام به‌حساب می‌آید. وسعت این صحن دو برابر مساحت فعلی مسجدالنبی و سه برابر مساحت حرم امام رضا (ع) است.


این پروژه از سال 89 توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایران و با مشارکت مهندسان و هنرمندان ایرانی، پس از امضاء دیوان وقف شیعی عراق، وزارت بلدیه و تولیت حرم حضرت امیرالمؤمنین (ع) آغاز شد.


برای شروع این پروژه هتل‌های ضلع غربی حرم تخریب و خاک‌برداری با عمق 11 تا 17 متر انجام شد. در حال حاضر نیز به خاطر اجرای این پروژه بزرگ بافت قدیمی شهر نجف تا حدی دگرگون است.


صحن حضرت زهرا (س) که نام آن پس از تأیید آیت‌الله سیستانی تعیین شد، با گنبد حرم امام علی (ع) نسبت قرینه دارد و قرار است شامل موزه، کتابخانه، مهمانسرا و رستوران، شبستان و ساختمان اداری و فرهنگی باشد که در طراحی و معماری این صحن، به‌ویژه شبستان آن با ظرفیت پذیرش 100 هزار زائر، از هنر و معماری اصیل ایرانی بهره گرفته خواهد شد.


| شناسه مطلب: 90752




صحن فاطمه الزهرا



نظرات کاربران