مهمترین شگردهای رسانه های غربی و عربی درباره اربعین مهمترین شگردهای رسانه های غربی و عربی درباره اربعین مهمترین شگردهای رسانه های غربی و عربی درباره اربعین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مهمترین شگردهای رسانه های غربی و عربی درباره اربعین مهمترین شگردهای رسانه های غربی و عربی درباره اربعین مهمترین شگردهای رسانه های غربی و عربی درباره اربعین مهمترین شگردهای رسانه های غربی و عربی درباره اربعین مهمترین شگردهای رسانه های غربی و عربی درباره اربعین

مهمترین شگردهای رسانه های غربی و عربی درباره اربعین

در اربعین سال 95 بیشتر رسانه های جریان اصلی، از نمایش مراحل پیشین مراسم اربعین و حین برگزاری اجتناب کردند و تنها به بازتاب انفجار حله و شهادت هشتاد تن از ایرانیان در آن پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، بر اساس آمارهای فرمانداری کربلا 27 میلیون نفر در مراسم اربعین سال 1395 شرکت کردند که از این جمعیت 5/17 میلیون زائر عراقی و 5/8 میلیون نفر زائر خارجی بودند؛ 60 درصد از زائران خارجی ایرانی بودند. زائران ایرانی در اربعین در چند سال گذشته رشد بسیاری داشته اند. این تعداد در سال 90 هشتاد هزار نفر، در سال 91 چهارصد و هشتاد هزار نفر، سال 92 هشتصد هزار نفر، سال 93 یک میلیون و دویست هزار نفر، سال 94 یک میلیون و هفتصدهزار نفر و در سال 95 و 96 بالای دومیلیون و دویست هزار نفر بوده اند.


خبرنگاران حاضر در مراسم اربعین سال 95 نیز ششصد نفر برآورد شده که 150 نفر از صدا و سیما و کمتر از پنجاه نفر از خبرگزاری ها و رسانه های مکتوب ایرانی بودند و بیشتر به صورت خودجوش و بدون ساماندهی و ایجاد بسترهای فنی و رفاهی اولی هدر این مراسم شرکت کردند.


در اربعین سال 95 بیشتر رسانه های جریان اصلی، از نمایش مراحل پیشین مراسم اربعین و حین برگزاری اجتناب کردند و تنها به بازتاب انفجار حله و شهادت هشتاد تن از ایرانیان در آن پرداختند و در واقع انفجار حله محور اصلی خبر آنها بود. برای نمونه روزنامه ایندیپندنت انگلستان با عنوانی بزرگ، از اجتماع میلیونی شیعیان در کربلا برای مراسم اربعین خبر داد و در ادامه به عملیات انتحاری داعش اشاره کرد.


این روزنامه عکس هایی نیز در لا به لای این گزارش چاپ کرد. روزنامه های مشهور آمریکایی مانند نیویورک تایمز، کریستین ساینس مانیوتو و واشنگتن پست نیز به همین شیوه برخورد کردند. برخی دیگر با ادعای دروغ در تحریف این پدیده کوشیدند مثلا روزنامه الشرق الاوسط عربستان که در لندن منتشر می شود ادعا کرد به گفته سخنگوی سازمان بهداشت جهانی در سال گذشته زائران ایرانی به آزار جنسی زنام عراقی پرداخته اند.


خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که مقالات سازمان بهداشت جهانی این ادعای روزنامه عربستانی را تکذیب کردند. بدین ترتیب اشرق الاسوط ناگزیر اعلام کرد خبرنگارش را اخراج کرده تا اعتبار خود راز دست ندهد.


از این رو مهمترین شگردهای رسانه های غربی و عربی درباره اربعین عبارتند از:


پنهان کاری و سانسور خبری
پرداختن به موضوعاتی مانند موصل و داعش و عاقلانه نبودن سفر به دلیل ناامنی عراق یا جایگزینی اربعین به جای حج
قالب بندی و نشان دادن تنعا بعدی از گوچگ از یک موضوع بزرگ
برجشت زدن هایی همچون معرفی راهپیمایی اربعین به عنوان اقدامی ایرانی یا حرکتی برای ایجاد اختلاغ مذهبی و طایفه ای
خبرگزاری اسپوتینک روسیه در توصیف برجسته مراسم اربعین نوشت: «ایران کربلا را به رخ عربستان می کشد». از سوی دیگر شیطنت های رسانه ای الاشرق الاوسط در اتهام زنی ادامه داشت.


عدم اشاره به چرایی این موضوع که چنین جمعیت میلیونی چرا با وجود ناامنی، نبود زیرساخت های رفاهی و در عصر تکنولوژی و رفاه، سختی کیلومترها راه را تحمل می کنند و هدف و پیام این جمعیت چیست.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران