راهپیمایی اربعین ، جبهه‌ای بین‌المللی در برابر ظلم و ستم 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه هدف گذاری درپیام های عاشورا همان پیام های اربعین حسینی است، تصریح کرد: اربعین ، عاشورا و زیارت حسینی می خواهد تمام کسانی را که آزادیخواه و در صدد دفاع از مظلوم هستند و با ظلم و ستم   می جنگند گردهم آورد و یک جبهه بین المللی در برابر ظلم ایجاد کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، امروز (چهارشنبه 18 مهرماه) در مراسم افتتاح رسمی رادیو اربعین در سخنانی نظام خلقت را هدفمند و برنامه های دینی را هدف گذاری شده توصیف کرد و گفت: نگاهی به مجموعه‌ای از آموزه های دینی همچون اقامه نمازهای یومیه، جمعه، برپایی کنگره حج و اربعین و نظایر آن حاکی است که برنامه‌های دینی با اهداف‌ بلندی به مرحله اجرا در می‌آیند که باید به آنها توجه کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه خداوند برای اقامه نمازهای یومیه به جماعت ثواب بسیار زیادی در نظر گرفته است، افزود: خداوند هر هفته  نمازجمعه را قرار داده و با حذف دو رکعت از آن دو خطبه جایگزین کرده است تا مردم در شعاع وسیع تری نسبت به مسایل زمان خود آگاهی پیدا کنند. 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: سالانه شاهد برپایی کنگره بین‌المللی حج درکنارخانه خدا هستیم و مسلمانان از گوشه و کنار دنیا گرد هم می‌آیند، همین مسئله در مورد اربعین نیز وجود دارد و آنچه در روایات نسبت به این زیارت تشریق شده است و مردم را به گریه و عزاداری اباعبدالله‌الحسین (ع) ترغیب کردند اهداف بلندی پشت آن نهفته است. 
وی ادامه داد: امام حسین (ع) جان خود را دراین مسیرفدا کرد تا مردم از گمراهی و جهالت نجات پیدا کنند و این یک هدف بسیار مهم در حوزه زیارت و زیارت امام حسین (ع) و بویژه اربعین است. 
سرپرست حجاج ایرانی افزود: روایات به ما می فهماند که هدف از زیارت و پیاده روی این نیست که جمعیتی را جایی ببرند و یک مقدار پیاده حرکت کنند و برگردند، بلکه هدف گذاری که درپیام های عاشورا وجود دارد همان پیام های اربعین حسینی است.
وی با اشاره به اینکه شعار ”هَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة " یکی ازشعارهای عاشورا است، اظهار داشت: آزادگی ، مقابله با ظلم وستم ، آگاه ساختن مردم برای جبهه گیری در برابر ظلم وستم ، فرهنگ شهادت و جانبازی ازشعارها و پیام های عاشوراست و ویژگی اربعین و زیارت امام حسین (ع) این است که راه را برکسی نمی بندد. 
وی گفت: نگاه به مراسم اربعین در چند سال گذشته گویای آن است که شیعیان، برادران اهل سنت، مسیحیان وارامنه وحتی کسانی که ممکن است به دین خاصی اعتقاد نداشته باشند اما پیام های حسینی را دریافت کرده اند دراین مراسم حضور می یابند.
وی افزود: اربعین ، عاشورا و زیارت حسینی می خواهد تمام کسانی را که آزادیخواه و در صدد دفاع از مظلوم هستند و با ظلم و ستم می جنگند گردهم آورد و یک جبهه بین المللی در برابر ظلم ایجاد کند. 
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان علت اقدام متوکل درخراب کردن قبراباعبدالله الحسین (ع) تصریح کرد: تاریخ به ما می گوید که بارگاه امام حسین پایگاهی برای مقابله با ظلم و ستم ومبارزان و مجاهدان بوده که با حسین بن علی بیعت می کردند و پیمان می بستند.
وی گفت: در دوره صدام نیز نمی گذاشتند کسی به زیارت اربعین بیاید چرا که هرفردی با حسین بن علی (ع) و شعارهای عاشورا آشنا شود با گرفتن پیام حسینی به یک عنصر ضد ظلم تبدیل می شود و راه برای نابودی ظلم در سطح جهان فراهم خواهد شد. 
نماینده ولی فقیه افزود: شاهد هستیم که درمراسم عاشورا در نیویورک ، لندن ، زوریخ و بسیاری از کشورهای اروپایی محبین اهل بیت که بسیاری از اهل سنت نیز در میان آنان بودند با دادن گل و بروشور به مردم دنیا، امام حسین را معرفی کردند.
وی اضافه کرد: امام حسین اگر آنگونه که هست ، معرفی شود همه آزادیخواهان جهان کنار او اجتماع خواهند کرد و می شود این نهضت ضد ظلم را در پرتو اربعین ایجاد کرد.
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه در زیارت به چند نکته مهم از جمله اعتقاد به امامت و معرفت نسبت به امام توجه شده است ، اظهار داشت: شناخت امام در زیارت نقش اساسی دارد و در روایات داریم گرسنه ، گرد و غبار روی چهره نشسته و عطشان به زیارت امام حسین بروید.
وی با اشاره به اینکه امام حسین گرسنه و با لبان تشنه شهید شد، افزود: با این کار می خواهند صحنه در ذهن ما تداعی کند تا شور بیافرینند و ما با تمام وجودمان معرفت پیدا کنیم و برگردیم واین جبهه ضد ظلم را توسعه دهیم واین دارد اتفاق می افتد.
وی عزاداری هایی را که در برخی کشورهای آفریقایی درمحرم برگزار می شود یادآور شد و با اشاره به اینکه محبین حضرت امام حسین از گوشه و کنار دنیا در مراسم اربعین حضور می یابند ، تصریح کرد: باید مراقب باشیم این مراسم به کانونی برای اختلاف تبدیل نشود و تلاش کنیم همه حتی غیر مسلمان ها دراین مراسم جمع شوند و روی اهداف مورد نظرتکیه کنیم.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب نسبت به این مسایل کاملا آگاه و هوشیارند و چند سال پیش به من فرمودند در راهپیمایی اربعین توصیه کنید جنبه مردمی مراسم اربعین حفظ شود و در آن از تصاویر من استفاده نگردد تا دراین مراسم فقط اهداف حسینی مورد توجه قرار گیرد.
نماینده ولی فقیه همچنین از تلاش های صدا و سیما ، معاونت صدا و مدیر و دست اندرکاران رادیو اربعین درانعکاس صحنه های زیبای زیارت بزرگ اربعین تقدیر و ابراز امیدواری کرد این جلوه ها که درهیچ کجای دیگر نمونه ندارد به برادری بیشتر دو ملت ایران و عراق و توسعه فرهنگ ایثار، فداکاری و شهادت کمک کند .
وی در پایان ازعراقی ها ، ایرانی ها و بویژه مرزنشینان کشورمان که به برپایی هرچه باشکوه تر مراسم اربعین کمک می کنند تقدیر و تاکید کرد: با تکیه بر این محورها مطمئنا آن حرکت شورآفرینی که ائمه ما مورد نظر داشته اند محقق خواهد شد.    
این گزارش حاکی است، دراین مراسم که درساختمان شهدای رادیو برگزار شد حاج محمود کریمی، مداح اهل بیت نیز در سخنانی  به ظرفیت‌های بالای فرهنگی رادیو اربعین اشاره و ابراز امیدواری کرد این شبکه رادیویی در مقاطع و مناسبت‌های دینی همچون ایام فاطمیه، هفته وحدت و نظایرآن تبدیل به یک جریان مداوم فرهنگی در راستای نشر مفاهیم و معارف اهل بیت شود.
حجت‌الاسلام رفیعی دیگر سخنران این مراسم بود که درباره اشکال نصرت سخن گفت و از نصرت های علمی، جانی ، مالی ، اخلاقی ، اجتماعی ، زبانی و هنری بعنوان نمونه نام برد. 


وی افزود: ابزار هنر در ترویج فرهنگ قرآنی و اسلامی بسیار حائز اهمیت است وما می‌توانیم با استفاده از ابزار هنر بسیاری از ناگفته‌های تاریخ اسلام و روایات دینی را برای مردم تبیین کرده و آنها را نسبت به آگاهی از این مسائل ترغیب کنیم.
برپایه این گزارش در بخش پایانی این مراسم از جمعی ازخانواده های شهدا و شهدای مدافع حرم تجلیل به عمل آمد.
گفتنی است مخاطبان علاقمند به شنیدن رادیو اربعین می‌توانند این شبکه رادیوی را در تهران روی موج اف ام ردیف موج ۹۵,۵ مگاهرتز در نجف ردیف ۹۱.۹ مگاهرتز و در کربلا ردیف ۹۰.۹ مگاهرتز دریافت کنند.  




مطالب مرتبط

نظرات کاربران