پیام آیت‌الله‌ نوری همدانی به مناسبت افتتاح رادیو اربعین پیام آیت‌الله‌ نوری همدانی به مناسبت افتتاح رادیو اربعین پیام آیت‌الله‌ نوری همدانی به مناسبت افتتاح رادیو اربعین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پیام آیت‌الله‌ نوری همدانی به مناسبت افتتاح رادیو اربعین پیام آیت‌الله‌ نوری همدانی به مناسبت افتتاح رادیو اربعین پیام آیت‌الله‌ نوری همدانی به مناسبت افتتاح رادیو اربعین پیام آیت‌الله‌ نوری همدانی به مناسبت افتتاح رادیو اربعین پیام آیت‌الله‌ نوری همدانی به مناسبت افتتاح رادیو اربعین

پیام آیت‌الله‌ نوری همدانی به مناسبت افتتاح رادیو اربعین

بیم آن می‌رود که بسیاری از ضعفا که فقط از همین اربعین‌ها به علت کمی هزینه‌ها سفر کربلا برایشان میسر می‌شد، دیگر نتوانند با این هزینه‌های سنگین در اثر کاهش ارزش پول‌مان، خود را به کربلا برسانند و مسئولین باید برای حل این موضوع بیش از پیش چاره‌اندیشی کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، متن پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله‌ نوری همدانی به مناسبت افتتاح رادیو اربعین که ساعت ۱۴ امروز توسط مرتضی نجفی قدسی، مدیر دارالقرآن علامه طباطبائی در استودیوی شهدای رادیو در سازمان صدا و سیمای تهران قرائت شد، به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
﴿وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ﴾﴿الحج،۳۲﴾
در باب زیارت حضرت سید الشهداء(ع) در کربلا احادیث فراوانی از اهل بیت علیهم‌السلام نقل گردیده است که تعداد کثیر این روایات نشان از اهمیت پاسداشت نهضت عاشورا دارد.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:{إنّ لِقَتلِ الحُسینِ حَرارَةً فی‌ قُلوبِ المُؤمِنینَ لاتَبرُدُ اَبَداً}یعنی حقیقتاً کشته شدن امام حسین(ع) چنان حرارتی در دلها و قلوب مومنین ایجاد کرده است که هیچگاه به سردی نمی گراید و یا در توصیف بقعه آن حضرت در کربلا می فرمایند: {هِیَ أَطْهَرُ بِقَاعِ الْأَرْضِ وَ أَعْظَمُهَا حُرْمَةً وَ إِنَّهَا لَمِنْ بَطْحَاءِ الْجَنَّة} یعنی کربلا پاکترین بقعه روی زمین و از نظر حرمت واحترام از بزرگترین بقعه هاست و حقیقتاً کربلا از بوستان‌های بهشت است.
در وسائل الشیعه از امام صادق(ع) منقول است که فرمودند:{فِی طِینِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) شِفَاءٌ مِنْ کُلِّ دَاءٍ وَ هُوَ الدَّوَاءُ الْأَکْبَرُ} یعنی در تربت قبر امام حسین شفای هر دردی است و بزرگترین دارو همان است.
در کامل الزیارات از حضرت امام جعفرصادق(ع) منقول است که فرمودند: { مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ اَلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلاَمُ إِنْ کَانَ مَاشِیاً کُتِبَ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةٌ وَ مُحِیَ عَنْهُ سَیِّئَةٌ فَإِنْ کَانَ رَاکِباً کَتَبَ اَللَّهُ لَهُ بِکُلِّ حَافِرٍ حَسَنَةً وَ حَطَّ بِهَا عَنْهُ سَیِّئَةً حَتَّى إِذَا صَارَ فِی اَلْحَائِرِ کَتَبَهُ اَللَّهُ مِنَ اَلْمُفْلِحِینَ اَلْمُنْجِحِینَ حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اَللَّهُ مِنَ اَلْفَائِزِینَ حَتَّى إِذَا أَرَادَ اَلاِنْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ لَهُ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یُقْرِئُکَ اَلسَّلاَمَ وَ یَقُولُ لَکَ اِسْتَأْنِفِ اَلْعَمَلَ فَقَدْ غَفَرَ اَللَّهُ لَکَ مَا مَضَى}
یعنی کسی که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت قبر حسین بن علی علیه السلام باشد، اگر پیاده رود، خداوند به هر قدمی که بر می‌دارد یک حسنه می‌نویسد و یک گناه از او محو می‌کند تا زمانی که به حائر حسینی برسد خداوند او را از جمله مصلحین و رستگاران و برگزیدگان می نویسد و هنگامی که اعمال زیارت و مناسکش تمام می شود خداوند او را از جمله فائزین محسوب می فرماید و هنگامی که بخواهد مراجعت کند فرشتگان نزد او آمده و ابلاغ سلام رسول خدا (ص) را می کنند و می گویند که پبامبر به شما پیام داد که اعمال زندگی خود را از نو شروع کن چرا که تمام گناهان گذشته ات آمرزیده شده است.
از این گونه روایات در فضائل زیارت امام حسین (ع) مخصوصا در ایام اربعین آن حضرت در بحار الانوار و دیگر کتب حدیثی فراوان است و به حدی بر آن تأکید شده که در بعضی از روایات از وجوب و فرض بودن زیارت آن حضرت یاد شده و حتی برخی از فقهاء مانند علامه محمد تقی مجلسی و علامه محمد باقر مجلسی رضوان الله علیهما نظر مبارکشان بر این بوده است که برای کسانی که استطاعت این سفر را دارند زیارت حضرت سید الشهداء (ع) در کربلا در عمرشان حداقل یکبار واجب است.
در حدیث مشهوری هم از حضرت امام حسن عسگری (ع) علامات مومن پنج چیز شمرده است که یکی از آنها زیارت اربعین امام حسین (ع) است.
زیارت اربعین حسینی از اولین اربعین که اهل بیت (ع) در بازگشت از سفر شام در سال ۶۱ هجری قمری به کربلا رسیدند و سر های مطهر شهداء را در کنار پیکر های مطهر آنان دفن کردند و از طرفی اولین زائر حسینی یعنی جابر بن عبدالله انصاری از صحابی پیامبر اکرم (ص) از مدینه به همراه عطیه کوفی هم به کربلا آمدند، تاکنون ادامه داشته است و خداوند در این جنبش و شور و شوق حسینی فوایدی را برای عالم اسلام قرار داده است که قابل شمارش نیست.
بعضی اشکال می کنند که امروزه با وجود وسایل نقلیه مختلف چه لزومی بر پیاده روی برای اربعین هست؟ که باید در جواب گفت این پیاده روی یک نوع احترام است و باعث خود سازی و خشوع و خضوع انسان می شود، کما اینکه امام حسن و امام حسین علیهما السلام بارها برای تشرف به بیت الله از مدینه با پای پیاده حرکت می کردند و در حالی که محمل ها و کجاوه ها روی اشتران همراه آنان در حرکت بودند و می توانستند بر مرکب سوار شوند ولیکن به احترام خانه خدا با پای پیاده برای حج رهسپار می شدند.
راهپیمایی ایام اربعین از قدیم الایام در بین علماء و طلاب حوزه نجف مرسوم بوده و خاطرات زیادی از این سفر ها در کتابها آمده است ولیکن پس از سقوط رژیم بعثی صدام که ملت عراق فرصتی برای تنفس پیدا کرد و راه ورود ایرانیان نیز به کربلا باز شد،هر ساله خیل عظیم و میلیونی زائران حسینی در اربعین را شاهد هستیم و بحمد الله روز به روز بر عظمت و ابهت آن افزوده می شود کما اینکه در سال گذشته بیش از بیست میلیون نفر به این فیض بزرگ نائل شدند و از جمله زوار اربعین گشتند.
امروزه راهپیمایی اربعین علاوه بر همه کمالات معنوی که در بر دارد،پیام سیاسی بزرگی برای جهانیان نیز دارد. در عاشورای امسال همگان شاهد بودید که در یک روز ندای هیهات من الذله

هیهات من الذله
توسط میلیونها مسلمان همزمان در بیروت پایتخت لبنان، در صنعا پایتخت یمن و مناطق شیعه نشین عربستان، در سر تا سر عراق، ایران اسلامی، هند و پاکستان و افغانستان و آسیای دور و آذربایجان و قفقاز و استانبول و بسیاری از نقاط جهان حتی اروپا و آمریکا طنین انداز شد و این یعنی امام حسین (ع) زنده است و نهضت ظلم ستیز او نیز تمامی عرصه سرزمینهای اسلامی را فرا گرفته است و انشا الله یکی از فواید بزرگ راهپیمایی اربعین همین معرفی امام مظلوم ما حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) به جهانیان است و روزی فرا رسد که همه عالم او را و راه اورا بخوبی بشناسد و الگو بگیرند.
در روایات آمده است که در عصر ظهور یکی از ندا هایی که امام زمان (عج) خطاب به همه جهانیان می فرمایند این است که {یَا أَهلَ الْعالَم إِنَّ جَدِّیَ الْحُسَین قتل عَطشاناً} یعنی آن حضرت خود را به واسطه جد بزرگوارشان امام حسین (ع) معرفی می کنند و این بدان معناست که در زمان ظهور آن حضرت، همه جهانیان امام حسین (ع) را به خوبی می شناسند. به هر حال در این زمان راهپیمایی اربعین به مانوربزرگ سیاسی مسلمانان و شیعیان در مقابل اسرائیل و آمریکا و دیگر اذناب آنها در منطقه تبدیل شده و روز به روز باید بر شکوه و عظمت آن افزوده شود.
در این سالها ملت عراق با بذل مال و با عشق وافر به حضرت ابا عبدالله خالصانه در خدمت زائران آن حضرت بوده اند و از هیچ کمکی دریغ ندارند، غذای خود را به زائران می دهند، وسیله نقلیه خود را برای خدمت رسانی زائرین قرار می دهند و منازلشان را مسکن زائران کرده و امتحان خود را بخوبی پس داده و باید از این ملت عراق برای این میزبانی مخلصانه حقیقتاً تشکر کرد، البته بسیاری از مردم ونهاد های انقلابی جمهوری اسلامی نیز در این سالها به خدمت زائرین همت گمارده و با ایجاد موکب هایی چه در داخل ایران و چه در کشور عراق سعی بر همیاری و همکاری با مردم عزیز عراق داشته اند ولیکن اینها کفایت نمی کند و مخصوصاً امسال که ملت ایران گرفتار تنزل ارزش پول خود شده، بیم آن می رود که بسیاری از ضعفا که فقط در همین اربعین ها به علت کمی هزینه ها سفر کربلا برایشان میسر می شد دیگر نتوانند با این هزینه های سنگین خود را به عراق برسانند و مسولین باید برای حل این موضوع بیش از پیش چاره اندیشی کنند.
همگان شاهد بودید که در یک مقطع زمانی برای کسانی که سفر های خارجی اروپایی و یا تفریحی مانند تایلند را داشتند مبلغ یک هزار یورو ارز مسافرتی به نرخ هر یورو ۵۴۰۰تومان عرضه می کرد و آنقدر ما به التفاوت آن با نرخ آزاد زیاد بود که بعضی از آژانس های مسافرتی مردم را مجانی و رایگان به مسافرت می بردند تا از ما به التفاوت ارز اختصاصی آنها استفاده کنند و حال آنکه در همان مقطع حتی یک دلار و یا یک یورو به زائران عتبات عالیات اختصاص نمی دادند!
گرچه کل این سیاست ارزی آنها غلط بود و میلیاردها پول ارز ذخایر بانک مرکزی را چند ماهه هدر دادند و ادعای تخصص اقتصادی هم می کنند!
مسئولان بانک مرکزی به خاطر سیاست های غلط اقتصادی که منجر به کاهش ارزش پول ملی شد باید مواخذه بشوند تا دست افراد خیانتکار به کشور و منافع ملت رو شود و ملت ایران از این حقی که از حقوق آنان ضایع شده است و هنوز هم جبران نشده، نمی گذرد.
اما مسئولان دولتی بدانند تمام رفتار های آنان از چشم مردم مسلمان می گذرد و روز حساب هم می رسد، حتی همین الان هم به مسافران کشور های خارجی ارز مناسب اختصاص می دهند ولی برای سفر های زیارتی نباید ارزی اختصاص داده شود! مسئولان بانک مرکزی باید در برابر این سیاست های یک بام و دو هوای خود پاسخگو باشند.
ازجمله کارهای خوب برای اربعینی ها همین راه اندازی رادیو اربعین است که کمک مهمی برای خبر رسانی زائران کربلا و عموم هموطنان می تواند داشته باشد و این عمل صدا و سیما در خدمت به زائرین حسینی مأجور هست انشاالله.
از خدای متعال مسئلت داریم که این اربعین ها را مقدمه ظهور موفورالسرور قطب عالم امکان و واسطه غیب و شهود امام زمان مهدی موعود قرار دهد و انقلاب اسلامی ملت ایران و این شور حسینی آنان را وصل به ظهور حضرتش بگرداند.
حسین نوری همدانی


| شناسه مطلب: 90843




اربعین امام حسین



مطالب مرتبط

نظرات کاربران