حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر:مردم در اربعین با برپایی موکب به کمک عراقی‌ها آمده اند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: درایام اربعین حسینی مردم در استان های مختلف با برپایی موکب به زوار اربعین خدمت‌رسانی می‌کنند و به مساعدت و کمک مردم عراق آمده اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، در جمع خبرنگاران درباره اهمیت بزرگداشت حماسه زیارت اربعین گفت: این پیاده روی و حرکت درمسیرحسینی اهمیت ویژه ای دارد و مردم در این مسیر با حوادث عاشورا از نزدیک آشنا می‌شوند.
نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت  با مهم خواندن تبیین اهداف پیاده روی اربعین برای مردم اظهارداشت: اگر بتوان اهداف اربعین را برای مردم به درستی تببین وتشریح کرد، مطمئنا اربعین به یک حرکت بزرگ جهانی و بین المللی مقابله با ظلم تبدیل می‌شود.
وی با اشاره به روایات ائمه اطهار درخصوص پیاده رفتن به زیارت ، افزود: مقام معظم رهبری بارها درباره گرامیداشت پیاده روی اربعین مطالبی را مطرح و اهمیت این حماسه را بیان کرده اند و وقتی مسئولان عراقی خدمت ایشان می‌آمدند، معظم له صمیمانه از آنها برای فراهم کردن زمینه این زیارت تقدیرمی‌کردند. ایشان همواره مردم را برای حضور دراین حماسه بزرگ تشویق و حمایت می‌کنند تا این حماسه  با شور بیشتری گسترش یابد.
حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی‌عسکرهمچنین درباره نقش کمیته آموزشی فرهنگی اربعین اظهارکرد: دراین چند سال که مسئولیت کمیته فرهنگی به بعثه مقام معظم رهبری واگذار شده، کارهای بسیارخوبی با مشارکت همه نهادها و ارگان‌هایی که کار فرهنگی درحوزه اربعین داشتند، انجام داده است.
وی با تاکید بر پرهیز از کارموازی دراین حوزه، افزود: تلاش شده تا برنامه‌ها کاملاً با هم هماهنگ باشد و از کارهای موازی پرهیز گردد. همانطور که می‌دانید با توجه به این همه موکبی که درعراق شکل می گیرد اگرناهماهنگی وجود داشته باشد ممکن است دریک موکب پنج مبلغ و پنج مداح حضورداشته باشند و درموکب دیگر هیچکس نباشد هم اکنون به شکلی برنامه ریزی شده تا این اتفاق نیفتد.
نماینده ولی فقیه درامورحج و زیارت ادامه داد: چاپ کتب و جزوات و تولید سی ‌دی ‌هایی با محتوای اربعین ازجمله کارهای دیگری بود که انجام شد وکارهای خیلی خوبی نیز در حوزه اطلاع‌رسانی به مردم صورت گرفت.
وی افزود: دراین زمینه با رایزنی جمهوری اسلامی ایران درعراق نیز هماهنگی‌های خوبی صورت گرفته است تا کارها کاملا در دو سوی مرز با هم هماهنگ باشد. همچنین در سال گذشته اقدام خیلی خوبی صورت گرفت و کمیته آموزشی  فرهنگی اربعین با اهداء لوح و هدایایی ازصاحبان موکب های عراقی  تقدیر و تشکر کرد.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر بیان کرد: این فعالیت‌ها همه‌ تأثیرگذار است و امیدوار هستم که روزبه‌روز این حرکت شتاب بیشتری بگیرد. کارهای هنری، مسابقات فرهنگی و عکس و فیلم ازجمله کارهای دیگری است که انجام می‌گیرد. شعرای آیینی هم تشویق شده اند تا در این حوزه شعر بسرایند و این کار انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه فعالیت های آموزشی و فرهنگی درمجموع نسبت به چند سال گذشته رشد قابل قبولی دارد و روزبروزهم شتاب بیشتری می گیرد، اظهار داشت: نهادهای فرهنگی و تبلیغی کشور ازجمله صدا و سیما درکمیته فرهنگی درحوزه اطلاع‌رسانی بسیار فعال اند و همین امر موجب تاثیرگذاری بیشتراین کمیته شده است.
نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با بیان اینکه درسالهای اول پیاده روی اربعین در طرف ایران موکب‌ نداشتیم، افزود: الان مردم خونگرم خوزستان با همه گرفتاری‌های مادی تعداد زیادی موکب ایجاد کرده اند وخدمات مختلف از جمله غذا، جای خواب و... به زوار ارائه می کنند که حقیقتا قابل توصیف نیست، در ایلام نیز مردم خانه‌های‌شان را در اختیار زائران می‌گذارند ودرعمل عمق عشق و باورهای شان را به مکتب اهل بیت (علیهم السلام) نشان می دهند.
وی اضافه کرد: درآن سوی مرز ، پذیرایی عراقی ها بسیار ستودنی و قابل توجه است، ایثار و از خود گذشتگی و فداکاری شیعیان و محبین اهل بیت درعراق به حدی گسترده است که نمی توان تمامی آن را به تصویر کشید و یا بیان کرد. هرکس هرچه دارد عرضه می کند و دوست می دارد به زائران ابی عبدالله (ع) خدمت کند و این را باعث افتخار برای خود و قبیله و عشیره خود می داند.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر ادامه داد: بسیار زیبا و ارزشمند است که ایرانی ها  در آن سوی مرز نقش کمک کار پیدا کنند و اقلامی را که می‌خواستند برای زوار مصرف شود، به خود عراقی‌ها بدهند و آنها در موکب‌شان استفاده ‌کنند، یعنی به عراقی ها کمک کنند تا آنها خودشان پخت‌‌وپز نمایند و به زوار خدمات بیشتری ارائه دهند و در نتیجه جلو رقابت های کاذب گرفته شود.
 




نظرات کاربران