حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد: بایدبرای تقویت وحدت بین ایران و عراق تلاش کنیم حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد: بایدبرای تقویت وحدت بین ایران و عراق تلاش کنیم حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد: بایدبرای تقویت وحدت بین ایران و عراق تلاش کنیم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد: بایدبرای تقویت وحدت بین ایران و عراق تلاش کنیم حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد: بایدبرای تقویت وحدت بین ایران و عراق تلاش کنیم حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد: بایدبرای تقویت وحدت بین ایران و عراق تلاش کنیم حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد: بایدبرای تقویت وحدت بین ایران و عراق تلاش کنیم حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد: بایدبرای تقویت وحدت بین ایران و عراق تلاش کنیم

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد: بایدبرای تقویت وحدت بین ایران و عراق تلاش کنیم

نشست شورای سیاستگذاری قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین روز شنبه ۲۱ مهر ماه با حضور حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام‌جمعه موقت تهران، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و تعدادی از نمایندگان نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی در دفتر امام‌جمعه موقت تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست شورای سیاستگذاری قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین روز شنبه ۲۱ مهر ماه با حضور حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام‌جمعه موقت تهران، سعید اوحدی رییس و تعدادی از معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور، سید محمدحسین حجازی مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد، علی‌محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ و تعدادی از نمایندگان نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی در دفتر حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد برگزار شد. 


سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با ارائه گزارشی از فعالیت‌های قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین عنوان کرد: این قرارگاه نخستین سالی است که تشکیل شده و اعتقاد داریم در اربعین سیدالشهدا (ع) آن قدر ظرفیت وجود دارد که می‌توان فعالیت‌های پرشماری انجام داد. مقام معظم رهبری چندی پیش در جمع بسیجیان فرمودند دو ملت در تدارک یک حماسه بزرگ هستند و امروز جهان اسلام به این حرکت بزرگ نیاز دارد.


وی اضافه کرد: دو محور کلی در قرارگاه خواهیم داشت، یکی برنامه‌هایی که در مرز ایران و عراق و مسیر راهپیمایی نجف تا کربلا داریم و یکی پیاده‌روی جاماندگان که هر سال از میدان امام حسین (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار می‌شود. یک یادواره ویژه شهدای مدافع حرم داریم که بزرگداشت شهدای ایرانی و به طور کلی محور مقاومت خواهد بود. این برنامه در حسینیه خاتم‌الانبیا (ص) در کربلا و عتبه حسینیه برگزار می‌شود. همین یادواره را در موکب‌ها و در مرز ایران و عراق نیز برگزار می‌کنیم و نگاهمان این است که زائران در اوقات خالی‌شان از برنامه‌های فرهنگی استفاده کنند. 


رییس سازمان فرهنگی هنری به برپایی سوگواره شعر آیینی با حضور شاعران ایرانی و عراقی اشاره کرد و گفت: این سوگواره در مرزها و موکب‌ها اجرا می‌شود. با هماهنگی‌هایی که با وزارت ارشاد داشتیم، سه سینمای سیار در مرزهای مهران، شلمچه و چذابه برپا می‌کنیم که در آن آثاری مانند تنگه ابوقریب، به وقت شام و... به نمایش در می‌آید. جانمایی این سه سینمای سیار هم انجام شده است. تعزیه و نمایش‌های آیینی خواهیم داشت که گروه‌هایی از تهران و خوزستان به اجرای برنامه می‌پردازند. 


وی ادامه داد: با توجه به اینکه امسال در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، نمایشگاهی از کاریکاتورهای برگزیده هنرمندانی مانند مسعود شجاعی طباطبایی و چند هنرمند دیگر برپا می‌کنیم و ۱۸۰ اثر در سه مرز ایران و عراق به نمایش در می‌آید و چند کارگاه هنری نیز برگزار می‌شود. همچنین نمایشگاه موزه عبرت در دو مرز به نمایش در می‌آید تا مفاخر انقلاب اسلامی را بیشتر به زائران بشناسانیم. همچنین یک نمایشگاه کتاب با موضوع اربعین حسینی هم برپا خواهیم کرد و چند استیج سیار روی تریلی پیش‌بینی شده که برنامه‌های فرهنگی را می‌توان روی آن اجرا کرد.


اوحدی درباره سوگواره عبرات گفت: برگزاری آیین اختتامیه سومین سوگواره بین‌المللی عبرات نیز به قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین محول شده که در این سوگواره در ۹ رشته هنری بیش از هزار و ۴۰۰ اثر از کشورهای مختلف به این سوگواره رسیده است و تعدادی از آثار برگزیده آن می‌تواند در راهپیمایی امسال به نمایش در بیاید. فراخوان چهارمین سوگواره بین‌المللی عبرات نیز اعلام می‌شود که زائرانی که امسال حضور می‌یابند در آن به رقابت می‌پردازند. 


وی افزود: اقلام فرهنگی مانند کتاب‌هایی با موضوع راهپیمایی اربعین حسینی برای توزیع بین زائران تهیه شده است. یکی از کارهایی که از آن غفلت شده، یک تحلیل آسیب‌شناسانه از اربعین است. مثلاً بحث ویزا که هر سال مطرح می‌شود و امسال نیز چالش‌برانگیز بود. در اندیشکده اربعین که راه‌اندازی شده، این پژوهش‌ها در حال پیگیری است. 


حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد: باید برای تقویت وحدت بین دو ملت ایران و عراق تلاش کنیم


حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام‌جمعه موقت تهران در این نشست عنوان کرد: از آقای اوحدی تشکر می‌کنم که این کار مهم را با جدیت انجام می‌دهند و در بهتر برگزار شدن این فریضه عبادی و سیاسی و اقدام مؤثر و الهام‌بخش برای دنیا مشارکت می‌کنند. 


وی ادامه داد: اخیرا می‌بینیم متاسفانه برای غبارآلود کردن رابطه دو ملت ایران و عراق فعالیت می‌کنند. در این حوزه باید کار جدی انجام دهیم و در راستای وحدت دو ملت تلاش کنیم. شعارهای مؤثر طراحی شود که بتواند تأثیر مثبتی بگذارد. این مسئله بسیار مهم است و به اعتقاد من باید به آن پرداخته شود. به زائرانی که می‌روند، پیغام بدهید که یکی از رسالت‌های شما مستحکم کردن این رابطه است. دشمن در این حوزه مشغول کار است و باید با استفاده از ظرفیت فضای مجازی به این حوزه ورود کنیم.


امام‌جمعه موقت تهران در پایان گفت: خوب است که از راهپیمایی اربعین فیلم مستند تهیه شود و به طور گسترده به نمایش در آید. امیدوارم توفیقات شما در این حوزه روزافزون باشد و بتوانید مؤثر کار کنید.  


حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور نیز از برپایی موکب‌های مشترک ایرانی-عراقی توسط کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور خبر داد و گفت: این موکب‌ها با هدف ایجاد دوستی و وحدت بین جوانان ایرانی و عراقی ایجاد می‌شود. تعدادی از روحانیان قصه‌گوی مسلط به زبان عربی اعزام می‌شوند و برای کودکان و نوجوانان به قصه‌گویی و ساخت کاردستی می‌پردازند. 


وی اضافه کرد: در پیاده‌روی جاماندگان که در تهران برگزار می‌شود هم می‌توانیم ظرفیت مساجد را در اختیار این برنامه قرار دهیم. چند میلیون نفر درگیر اربعین هستند و اطلاع‌رسانی لحظه به لحظه اتفاقات آن در فضای مجازی اهمیت بالایی دارد. به همین منظور گروهی از فعالان مجازی در حال فعالیت هستند. 


در این نشست نمایندگان نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی مشارکت‌کننده در راهپیمایی اربعین حسینی به بیان نظرات و پیشنهادهای خود درباره قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین پرداختند 


| شناسه مطلب: 90926




اربعین



مطالب مرتبط

نظرات کاربران