گزارشی از آغاز راهپیمایی اربعین مردم عراق گزارشی از آغاز راهپیمایی اربعین مردم عراق گزارشی از آغاز راهپیمایی اربعین مردم عراق بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گزارشی از آغاز راهپیمایی اربعین مردم عراق گزارشی از آغاز راهپیمایی اربعین مردم عراق گزارشی از آغاز راهپیمایی اربعین مردم عراق گزارشی از آغاز راهپیمایی اربعین مردم عراق گزارشی از آغاز راهپیمایی اربعین مردم عراق

گزارشی از آغاز راهپیمایی اربعین مردم عراق

جاده های عراق بعد از یکسال سکوت و انتظار بار دیگر با گام های از راه رسیده اربعینی ها جان گرفتند و دشت و بیابان های خشک این کشور با نام و یاد حسین (ع) طراوت یافته و هر جا روی می گردانی، عاشقدلی، تو را به میهمانی فرا می خواند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آوای دلنشین 'هلا بزوار' (خوش آمدید زائران) دوباره جاده های عراق را آکنده از انسانیت و برادری کرده و دوباره مسابقه خدمتگزاری به راهپویان اربعین در عراق از سرگرفته شده و جاده ها را چادر و خیمه موکب ها پوشانده است.
'ملاباسم الکربلایی' مداح معروف عراقی که آوازه ای فراتر از مرزهای عراق پیدا کرده امسال نیز با تازه ترین مداحی اربعینی خود به نام 'صلیت' (نماز خواندی) به استقبال اربعین رفته و پیام امسال او در این مداحی، نماز سر وقت است.
'قحطان البدیری' دیگر مداح معروف عراقی در نوحه امسال خود از مردم ایران به عنوان فرزندان 'امام علی بن موسی الرضا (ع)' یاد می کند و می گوید: 'شما اهل کرم و مروت هستید و عشق به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ما و شما (دو ملت ایران و عراق) را به هم نزدیک کرده و هرگز بین ما دو ملت دلخوری پایدار نمی ماند.'
بعنوان آغاز رسمی راهپیمایی اربعین امسال برای ششمین سال متوالی طی مراسمی خاص اولین کاروان اربعین حسینی همزمان با آغاز صفر از منطقه 'راس البیشه' از توابع شهرستان 'فاو' در استان بصره جنوبی ترین نقطه عراق به سمت حرم حسینی با شعار 'من البحر الی النحر' (از دریا تا گلوی بریده) از پنجشنبه گذشته به حرکت در آمد.
این مراسم پیاده روی که با حمایت مرجعیت عالی دینی عراق برگزار می شود همه ساله از 600 کیلومتری کربلا با حمل پرچم بزرگ مزین به شعار 'لبیک یاحسین (ع)' به صورت پیاده روی به سمت کربلای معلا آغاز می شود.
این کاروان هنوز به بصره نرسیده بود که مردم بصره یکباره همگی دیروز جمعه از خانه های خود بیرون زدند و ساعاتی بعد از شروع راهپیمایی اربعین از بصره تا چشم کار می کرد، جاده ها و کوچه های این شهر پر از کاروان های پذیرایی از زائران شد و داخل و خارج شهر را سیاهی زائران فراگرفت.
برای اولین بار در تاریخ شهر موصل مرکز استان نینوا (500 کیلومتری شمال کربلا) نیز جمعی از اهالی برای شرکت در مراسم اربعین حسینی پای پیاده به راه افتادند تا در مسیر به زائران کرکوک بپیوندند.
به تدریج با نزدیک شدن زائران پیاده از اقصا نقاط شمال و جنوب عراق، مردم ساکن در شهرهای مسیر راه نیز به این سیل مردمی می پیوندند و به مرور در روزهای آینده این رودهای پراکنده انسانی تبدیل به رودخانه های خروشان انسانی می شوند تا در روز 20 صفر مصادف با اربعین شهادت اباعبدالله الحسین (ع) به دریای انسانی در کربلای معلا بریزند.
در مسیرهای بین نجف – کربلا و حله – کربلا و بغداد – کربلا نیز تا قبل از آمدن فوج فوج زائران، این روزها غوغای دیگری برپا شده و موکب داران سخت مشغول فراهم کردن مقدمات پذیرایی از زائران اربعینی هستند و موکب ها به تدریج یکی پس از دیگری برپا می شوند.
همزمان با تلاش موکب داران برای برپایی موکب ها و خروج تدریجی زائران از خانه های خود و عزیمت به سمت کربلا از شهرهای دور و نزدیک، نیروهای امنیتی عراق نیز تدابیر امنیتی را در طول مسیر حرکت زائران تشدید کرده اند.
در کربلا و نجف و مسیر بغداد به کربلا این تدابیر به مراتب شدیدتر شده و نیروهای امنیتی دست به عملیات پیشگیرانه امنیتی زده اند.
فرماندهی الحشد الشعبی همانند سنوات گذشته امسال نیز در کنار دیگر نیروهای امنیتی عراق در این تدابیر امنیتی مشارکت کرده و در این راستا در صحرای الانبار و استان بابل (غرب و شمال کربلا) دست به عملیات پیشگیرانه امنیتی زده است.
تیپ 42 الحشد الشعبی در عملیات پیشگیرانه امنیتی در مناطق شمال بابل از جمله 'جرف النصر' و 'الاسکندریه' که تا همین یکی دو سال اخیر از پایگاه های فعالیت تروریست ها بوده است، توانست یک کمربند انفجاری و مقادیری سلاح کشف و ضبط کند.
با خروج مردم عراق از خانه های خود به سمت کربلا، گذرگاه های مرزی 'مهران'، 'شیب'، 'شلمچه'، 'صفوان' و فرودگاه های نجف و بغداد و بصره نیز این روزها سرگرم استقبال از زائران خارجی از جمله ایرانیان شده اند.
زائران ایرانی در کنار دیگر برادران عراقی و غیر عراقی خود بار و کوله ها را بسته و زن و مرد همانند سال های گذشته آماده عزیمت به سمت کربلا شده اند و عده ای نیز پیش از ازدحام جمعیت، سفرهای اربعینی خود را به عراق آغاز کرده اند.
در این راستا در شهرهای زیارتی کاظمین، سامراء، نجف، کربلا و گذرگاه های مرزی تدابیر لازم و استراحتگاه ها برای پذیرایی از زائران ایرانی و خارجی فراهم شده است.
هیات های مذهبی و نهادهای خیریه و دستگاه های رسمی ایرانی مانند هلال احمر، سازمان حج و زیارت، بهداشت، سفارتخانه ایران و کنسولگریهای ایرانی در عراق، استانداری های هم مرز با عراق اقدامات لازم را برای اربعین به کار بسته اند.
اربعین هرسال طعم و رایحه ای متفاوت از سال قبل دارد و همه شواهد و قرائن نیز گویای این واقعیت است که امسال اربعین بیش از گذشته میعادگاه برپایی بزرگترین تجمع برادری و انسانیت و نماد وحدت مسلمانان و بویژه همدلی و یکپارچگی دو ملت ایران و عراق خواهد بود. 
سال گذشته از حدود 14 میلیون زائر اربعین حسینی از ملیت های مختلف در عراق، دو میلیون و 350 هزار نفر ایرانی بودند. 
بیشترین حجم ورود زائران ایرانی به عراق به ترتیب از گذرگاه های مهران، چذابه، شلمچه و فرودگاه نجف انجام می شود. همچنین اتباع خارجی مقیم ایران نیز تنها از طریق گذرگاه شلمچه بشکل زمینی برای مراسم اربعین وارد خاک عراق می شوند. 
زیارت میلیونی اربعین حسینی امسال براساس تقویم شمسی مصادف با هشتم آبان ماه 97 خواهد بود. 


ایرنا


| شناسه مطلب: 90935




اربعین



نظرات کاربران