شکل گیری پیاده روی اربعین بازخورد فرامذهبی دارد شکل گیری پیاده روی اربعین بازخورد فرامذهبی دارد شکل گیری پیاده روی اربعین بازخورد فرامذهبی دارد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شکل گیری پیاده روی اربعین بازخورد فرامذهبی دارد شکل گیری پیاده روی اربعین بازخورد فرامذهبی دارد شکل گیری پیاده روی اربعین بازخورد فرامذهبی دارد شکل گیری پیاده روی اربعین بازخورد فرامذهبی دارد شکل گیری پیاده روی اربعین بازخورد فرامذهبی دارد

شکل گیری پیاده روی اربعین بازخورد فرامذهبی دارد

خیلی از ما ایرانی‌های شیعه، زندگی‌مان را با ماه محرم تنظیم می‌کنیم. آن‌گونه که بتوانیم از سرمستی محرم بهره‌مند شویم و توشه‌ای برای روزهای سال برداریم تا در بقچه ایمان‌مان نان و ریحانی از عشق حسین(ع) باشد تا حلاوت‌بخش زندگی‌مان باشد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، این روزها پادها آماده می‌شوند تاول بزنند! چشم‌ها مهیا می‌شوند بارانی شوند! سینه‌ها به شور می‌آیند تا بی‌تاب شوند! و حنجره‌ها هم‌نفس با خستگان کاروان، می‌خواهند سلامی عاشقانه به «اربعین» بدهند. 
اربعین، هر سال فریاد می‌زند آنها که نرفته‌اند برخیزند... اربعین وقتی می‌آید، می‌خواهد جامانده‌ها را با خود ببرد! اربعین اوج رفتن است، قله رسیدن است!
عاشورا یک روز بود اما هیچ‌وقت این یک روز تمام نشده و نمی‌شود... همان‌طور که هیئت حسین (ع) هر سال جاری است در شهر های ما و هنوز تمام نشده است. 
اربعین هم هر سال هست. همه باید بیایند همان طور که همه هیئات می‌آیند! دلم برای آنهایی می‌سوزد که سال‌های گذشته آمده‌اند و امسال نمی‌آیند. خدا کند لااقل اربعین سر به بیابان بگذارند، جایی که بتوانند با تمام حنجره‌شان حسین علیه‌السلام را فریاد بزند...
اربعین، هر سال فریاد می‌زند آنها که نرفته‌اند برخیزند... اربعین وقتی می‌آید، می‌خواهد جامانده‌ها را با خود ببرد... آنهایی هم که امسال می‌خواهند بروند باز خدا به داد دل‌شان برسد؛ اما امان از آنهایی که اربعین َکربلا را دیده‌اند، رفته‌اند، رسیده‌اند و امسال...
حرکت شمار زیادی از مسلمانان شیعه به سمت شهر کربلا، در جنوب بغداد، به منظور جمع شدن همهٔ آن‌ها در چهلمین روز پس از سالگرد کشته شدن، سومین امام شیعیان در واقعهٔ عاشورا همان پیاه روی اربعین است. 
پیاده روی اربعین یک پدیده دینی و اجتماعی جهان اسلام است
حجت‌الاسلام رحیم همزبان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌‌و گو با ایکنا، اظهار کرد: پیاده روی اربعین یک پدیده دینی و اجتماعی در مقیاس جهان اسلام و بلکه بین ادیان مختلفی است که به مبانی و چارچوب های اباعبدالله و شعارهای اساسی در قیام عاشورا معتقد هستند.
وی از بیشتر بودن اجتماع در کربلا و در ایام اربعین گفت و خاطرنشان کرد: در ایام اربعین، اجتماع در کربلا، از عاشورا بیشتر است، انبوه جمعیت خیلی بیشتر است. آن وقت عدۀ زیادی پیاده، زن، بچه، با اینکه خطراتی هم که احتمال می دهند تهدیدشان بکند می آیند، این دلیل بر این است که واقعاً عاشق این مکتب هستند. تنها عشق است که آنها را به این سمت و سو می برد.
حجت‌الاسلام همزبان، ضمن بازگو نمودن ظرفیت‌های اربعین برای جهان اسلام ادامه داد: اربعین ظرفیت‌های زیادی را حداقل برای جهان اسلام ایجاد می‌کند که منجر به انسجام و وحدت و یکپارچگی، قرابت‌های فرهنگی، شکل گیری رویکرد کلان تمدنی و رفتن به سمت امت واحده اسلامی با محوریت اباعبدالله می شود.
وی، با اشاره به فرموده ثامن الحجج امام رضا(ع) اظهار کرد: امام رضا(ع) می‌فرمایند: کسی که قبر حسین را در کربلا زیارت کند، مانند کسی است که خدا را بر فراز عرشش زیارت کرده است!
این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: این یک نوع اظهار عظمت و تجلیل از مقام شامخ اباعبدالله(ع) است. این پیاده رفتن، این دلیل بر این است، بنابراین این پیاده رویِ اربعین خیلی در دنیا صدا می کند؛ و تبلیغ خوبی برای عالم تشیّع و عالم اسلام است. 
وی، افزود: تأثیری که در این پیاده روی هست، در زیارت معمولی نیست. انسان یک حال و هوایی دیگری پیدا می کند. تا آدم نرود، توجّه پیدا نمی کند؛ یک شور و نشاط و یک عشق دیگری پیدا می کند. 
حجت‌الاسلام همزبان، پیاده روی اربعین را رژه عظیمی در راستای دوری جستن از دشمنان اهل بیت(ع) دانست و تاکید کرد: این اجتماع بزرگ مانور و رژه عظیمی در راستای تبری جستن از اقدامات ضدبشری تکفیری‌ها و دشمنان اهل بیت(ع) به شمار می‌رود، ضمن آنکه از سویی اعلام صریح وفاداری و علاقه شدید محبان و ارادتمندان به ساحت مقدس سیدالشهدا(ع) است.


حجتالاسلام جلیل حاج پورتقی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شبستر در گفتوگو با ایکنا، اظهار کرد: بازشناسی پدیده اربعین با رویکردی علمی در دنیای جدید بسیار ضرورت دارد، چراکه شکل گیری اجتماعات اینگونه بازخورد جهانی، فرامذهبی و فراگیری دارد و نباید دست کم گرفته شود.
وی‌، افزود: پیاده روی یک نوع ادای احترام، خاکساری، خضوع و خشوع است.
وی، ضمن بازگو نمودن درس اربعین خاطرنشان کرد: اربعین تجدید عهد و میثاق با امام حسین(ع) و درس اربعین نیز زنده نگه داشتن حادثه کربلا است. 
حجتالاسلام پورتقی،‌ ادامه داد: زائری که توفیق دارد با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) مشرف شود، از جریان روزمره زندگی مادی دور می شود تا از فیض روحانی زیارت بهترین توشه را برچیند. او می خواهد بیعت دوباره کند و به بهترین صورت وجود یاری و وفاداری خویش را نشان دهد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شبستر، از حال و هوای پیاده روی گفت و یادآور شد: آن تأثیری که در این پیاده روی هست، در زیارت معمولی نیست. انسان یک حال و هوایی دیگری پیدا می کند. تا آدم نرود، توجّه پیدا نمی کند؛ یک شور و نشاط و یک عشق دیگری پیدا می کند.
وی‌ با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: امام جعفزصادق(ع) می‌فرمایند: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود خداوند به هر قدمى که برمى ‏دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى ‏فرماید و یک درجه مرتبه‏ اش را بالا مى ‏برد.
حجتالاسلام پورتقی، پیاده روی اربعین را تاثیرگذار در ترویج معارف حسینی دانست و‌ تاکید کرد: پیاده روی اربعین نه برای شهرت است و نه برای ثروت، از هر قشر و مقامی در جامعه به این همایش عظیم می‌آیند. امام حسین(ع) چنین عظمتی دارند که همه نوع آدم از تحصیل کرده و دانشگاه رفته تا افراد عادی و کسانی که شاید تحصیلات عالی نداشته باشند به سوی حضرت(ع) می شتابند، این حرکت به انگیزه امام حسین(ع) انجام می شود و همین که مردم می آیند و برای مردم سایر نقاط جهان سوال ایجاد می شود یعنی ترویج معارف حسینی!


| شناسه مطلب: 90955




اربعین



مطالب مرتبط

نظرات کاربران