حمایت از پایان‌نامه‌های با موضوع اربعین حمایت از پایان‌نامه‌های با موضوع اربعین حمایت از پایان‌نامه‌های با موضوع اربعین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حمایت از پایان‌نامه‌های با موضوع اربعین حمایت از پایان‌نامه‌های با موضوع اربعین حمایت از پایان‌نامه‌های با موضوع اربعین حمایت از پایان‌نامه‌های با موضوع اربعین حمایت از پایان‌نامه‌های با موضوع اربعین

حمایت از پایان‌نامه‌های با موضوع اربعین

رئیس پژوهشکده حج و زیارت اعلام کرد: از پایان نامه‌هایی دوره کارشناسی ارشد و دکتری که در حوزه اربعین و حج و زیارت تدوین شود حمایت مادی و معنوی می‌کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، علی‌اکبر ضیائی، رئیس پژوهشکده حج و زیارت در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تشریح پژوهش‌های صورت گرفته با محوریت اربعین پرداخت و اظهار کرد: مجموعه مقالات اربعین که در مجله‌ها نوشته شده بود گرداوری، ویرایش و در سال ۹۴ منتشر شده که شامل ۱۸ مقاله از مجلات و ۲۲ مقاله از روزنامه‌های منتخب بود البته کتاب شناسی توصیفی این مجموعه نیز به صورت مستقل منتشر شد.


وی از انتشار کتاب «چراغ هدایت» که پاسخ به پرسش‌های اربعین هست نیز خبر داد و گفت: این کتاب در اسفند ماه ۹۵ در پاسخ به ۲۰ پرسش و شبهه در خصوص پیاده روی اربعین منتشر شد. شبهاتی مانند اساس پیاده روی اربعین و روایت‌هایی که در این خصوص وجود دارد، ثواب‌هایی که برای این زیارت در نظر گرفته شده است، نقش ائمه(ع) در زیارت اربعین، پیاده روی اربعین و خودآزاری، مشروعیت عزاداری و سینه زنی در روایت‌ها، تاریخچه اربعین و بازنگشتن اسیران به کربلا، اربعین و اهل سنت و ... از جمله سؤال‌هایی بود که در این کتاب به آنها پاسخ داده شده است.


ضیائی یکی از نشریات پژوهشکده حج و زیارت که بیشتر به موضوع اربعین پرداخته است را نشریه فرهنگ زیارت عنوان و اعلام کرد: شماره ۱۹ و ۲۰ این نشریه به اربعین اخصاص داده شد و ۲۳ مقاله در خصوص ابعاد انسانی، تاریخی، فقهی و رجالی اربعین و گزارش‌هایی که در خصوص اربعین ابا عبدالله آمده است و نیز مأخذشناسی اربعین شامل معرفی ۱۱۱ اثر ارزشمند در خصوص اربعین چاپ شده‌ است. در نشریه فرهنگ زیارت شماره ۲۷ نیز ۹ مقاله از پژوهشگران حج و زیارت در ابعاد مختلف اربعین بحث کرده‌اند.


وی از برگزاری نشست‌های مختلف در حوزه اربعین توسط این پژوهشکده نیز سخن گفت و اظهار کرد: از جمله این نشست‌ها می‌توان به نشست «اربعین حسینی فرصت‌ها و تهدیدها» اشاره کرد که هفته گذشته برگزار شد. نشست «کارکردهای اجتماعی و تربیتی اربعین» در مشهد و نشست «وجه اختصاص زیارت اربعین به سید الشهداء (ع)» نیز در قم برگزار شد. نشستی تحت عنوان «اربعین پژوهشی و نقش علما در ترویج آن» نیز برگزار شد تا محققان تشویق شوند ابعاد علمی اربعین و نقش علما در آن را مورد پژوهش قرار دهند همچنین با برگزاری نشستی «مسئله اربعین از دیدگاه اهل سنت» بررسی شد.


رئیس پژوهشکده حج و زیارت در ادامه از برگزاری نشست «تاریخچه اربعین و نقش آن در احیای نهضت امام حسین(ع)» و «جلوه‌های زیبا شناختی همایش جهانی اربعین» نیز سخن گفت و اظهار کرد: اباذر نصر اصفهانی یکی از اعضای علمی پژوهشکده نیز مأخذشناسی اربعین یا اربعین پژوهشی در کتاب‌ها و نشریات عربی و فارسی را تدوین کرده است که این مأخدشناسی در سایت پژوهشکده قابل دسترسی است.


وی از پژوهش‌های صورت گرفته در قالب پایان نامه‌های دانشجویی در خصوص اربعین که در مأخذشناسی اربعین آورده شده است نیز سخن گفت و عنوان کرد: موضوع سه پایان نامه که در خصوص اربعین انجام شده شامل: ارائه ساختار مناسب مستند دینی آئینی با مطالعه موردی اربعین حسینی در عراق، بررسی سیمای امام حسین(ع) در زیارت اربعین و پیاده روی اربعین به مثابه ارتباطات آئینی شیعی است.


ضیائی با اشاره به اینکه بیشتر کتاب‌ها در سایت پژوهشکده حج و زیارت در دسترس علاقه مندان است، گفت: از پایان نامه‌هایی دوره کارشناسی ارشد و دکتری که در حوزه اربعین و حج و زیارت تدوین شود در صورتی که پروپوزال پایان نامه به پژوهشکده ارائه و تأیید دریافت کند حمایت‌های مادی و معنوی می کنیم و پس از دفاع از پایان نامه و چاپ آن نسخه‌ای در شورای پژوهشی ارائه و در صورت تصویب مبلغی به عنوان کمک به پایان نامه داده می شود. ضمن اینکه مقاله ای عملی پژوهشی از این پایان نامه هم می‌تواند در مجلات ما که دارای رتبه علمی هستند چاپ شود.


وی در پاسخ به این سؤال که مخاطب شما در این پژوهش‌ها کیست و چگونه نتایج به مخاطبان و زائران اربعین ارائده می‌شود؟ گفت: یکی از بخش‌های مهمی که تعامل مستقیم با آنها داریم ستاد فرهنگی اربعین است. کتاب‌هایی که آنها علاقه‌مند هستند به زائران ارائه می‌شود را ما تهیه و ارائه می‌کنیم.  


رئیس پژوهشکده حج و زیارت در پایان اعلام آمادگی کرد خاطرات و سفرنامه‌های مردم منتشر شود و گفت: علاقه‌مند هستیم کسانی که در این مراسم شرکت می‌کنند اگر خاطرات خوب و برجسته‌ای دارند و رخدادهای خاصی برای آنها اتفاق افتاده و علاقه‌مند هستند آن را به مردم منتقل کنند را به صورت سفرنامه‌های مستقل یا به صورت مجموعه خاطرات منتشر کنیم.


| شناسه مطلب: 90975




اربعین



مطالب مرتبط

نظرات کاربران