اربعین عاملی برای ابراز قدرت فرهنگ اهل بیت(ع) و همگرایی ادیان است اربعین عاملی برای ابراز قدرت فرهنگ اهل بیت(ع) و همگرایی ادیان است اربعین عاملی برای ابراز قدرت فرهنگ اهل بیت(ع) و همگرایی ادیان است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اربعین عاملی برای ابراز قدرت فرهنگ اهل بیت(ع) و همگرایی ادیان است اربعین عاملی برای ابراز قدرت فرهنگ اهل بیت(ع) و همگرایی ادیان است اربعین عاملی برای ابراز قدرت فرهنگ اهل بیت(ع) و همگرایی ادیان است اربعین عاملی برای ابراز قدرت فرهنگ اهل بیت(ع) و همگرایی ادیان است اربعین عاملی برای ابراز قدرت فرهنگ اهل بیت(ع) و همگرایی ادیان است

اربعین عاملی برای ابراز قدرت فرهنگ اهل بیت(ع) و همگرایی ادیان است

در نشست علمی نقد کتاب «اربعین، آسیب ها و فرصت ها» که با حضور مسؤول کمیته فرهنگی اربعین برگزار شد، تأکید شد که اربعین عاملی برای ابراز قدرت فرهنگ اهل بیت(ع) و همگرایی ادیان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج، نشست علمی نقد کتاب «پیاده روی اربعین، آسیب ها و فرصت ها» روز سه شنبه 24 مهرماه از سوی پژوهشکده حج و زیارت قم برگزار شد.


دکتر ضیایی رییس پژوهشکده حج و زیارت در این نشست با بیان این که پژوهشگران پژوهشکده حج و زیارت ابعاد مختلف پیاده روی اربعین از جمله پیامدها، آسیب ها و فرصت ها را مورد بررسی و تدقیق قرار داده اند، اظهار داشت: امروز از حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدی که مسؤولیت سازماندهی و مدیریت فرهنگی پیاده روی اربعین رابر عهده دارند نیز خواستیم به عنوان ناقد حضور داشته باشند تا از دیدگاه های ایشان استفاده کنیم.


حجت الاسلام والمسلمین حافظ نجفی نویسنده کتاب«پیاده روی اربعین، آسیب ها و فرصت ها و کاستی ها» در این نشست با تسلیت ایام وفات و شهادت حضرت رقیه(س) و امام حسن مجتبی(ع) اظهار داشت: لازم است ابتدا بیان کنیم در نگارش این اثر از راهنمایی های حجت الاسلام والمسلمین نجاتی به عنوان ناظر علمی بهره بردیم و همچنین از ارزیابان تقدیر و تشکر داریم.


وی افزود: در فصل اول یعنی کلیات به واکاوی واژه اربعین و جایگاه آن در آیات و روایات و همچنین نقش عدد اربعین در منابع دینی و البته فضیلت زیارت امام حسین(ع) و ارزش پیاده روی برای زیارت آن حضرت به ویژه در اربعین پرداخته شده است.


نویسنده کتاب«پیاده روی اربعین، آسیب ها و فرصت ها» با بیان این که امروزه مسأله پیاده روی اربعین به عنوان یک رخداد عظیم و بی سابقه در سطح دنیا مطرح است، ابراز داشت: به یقین هم آثار اجتماعی و هم آثار اعتقادی و تربیتی فراوانی هم برای شرکت کنندگان و به طور کلی برای عالم اسلام دارد؛ این پیاده روی عاملی برای ابراز قدرت فرهنگ اهل بیت(ع) و همگرایی ادیان است.


وی افزود: در این سفر حتی مسیحیان و یهودیان و بودائیان برای این که مرام و مکتب حسینی را راه نجات خود می‌ دانند با شور و شوق فراوانی در این راهپیمایی شرکت می‌ کنند.


پژوهشگر پژوهشکده حج و زیارت عنوان کرد: در این حرکت هر ساله بالای بیست میلیون انسان حضور پیدا می‌ کنند که چنین اجتماعی با محوریت فرهنگ اهل بیت(ع) در هیچ جای دنیا سابقه نداشته است و در میان هیچ ملتی چنین اجتماعی را نداشته ایم و موضوع دیگر بحث اطعام رایگان و فی سبیل الله است که در هیچ جای دنیا چنین چیزی دیده نمی شود.


وی با بیان این که فصل چهارم این کتاب بحث فرصت های سیاسی اربعین است، ابراز داشت: در دوره ای که دشمنان می‌ خواهند با اسلام هراسی چهره نامطلوبی از شیعیان و ایرانیان شیعه وانمود کنند، این راهپیمایی می‌ تواند تمام نقشه های دشمنان را خنثی کند چون می‌ بینند مردم در نهایت محبت و صمیمیت از ده ها کشور در این حرکت بزرگ شرکت می‌ کننند.


پژوهشگر پژوهشکده حج و زیارت عنوان کرد: این اثر گامی جدید در این مسیر است و نقایص زیادی دارد ولی قدم خوب برای تألیف و ارائه آثار علمی بهتر و کامل تر به شمار می‌ رود.


در ادامه حجت الاسلام والمسلمین احمدی مسؤول کمیته فرهنگی اربعین با بیان این که این کتاب از قلم روان و توازن فصول خوبی برخوردار است، ابراز داشت: از نظر شکلی ولی اشکالاتی دیده می‌ شود که از آنها می‌ گذریم.


وی افزود: این تحقیق در واقع یک تقریر است یعنی کاری باید ارائه بدهیم که مبتنی بر آمار دقیق و پژوهش محور باشد؛ اطلاعات ستاد مرکزی اربعین می‌ بایست در این حرکت دیده می‌ شد، سال گذشته 117 آسیب جدی در مورد این راهپیمایی دیده پیدا کردیم که در این اثر دیده نمی شود.


حجت الاسلام والمسلمین احمدی ابراز داشت: ظرفیت شناسی کار مهمی است که باید صورت بگیرد، از این رو در این کار باید ابتدا ادبیات علمی آن اصلاح شود، تعریف درستی از آسیب ارائه نشده که نقطه ضعف اصلی این اثر شمرده شده است.


وی عنوان کرد: گاهی اوقات آسیب شناسی با آسیب پذیری خلط شده است، همچنین یکی از نکته های مهم فرق راهپیمایی در سال های مختلف است به عنوان مثال راهپیمایی اربعین 95 با 97 فرق های بسیار زیادی کرده است بنابراین کار شما یک کار کلی پژوهشی کتابخانه ای است نه کار میدانی به روز.


وی افزود: به مباحثی مهمی از جمله اقتدار، قدرت نرم، هویت و تولید سرمایه اجتماعی در اربعین یا اشاره نشده یا به صورت گذرا بیان شده است در آخر کتاب هم به بیان توصیه هایی به زائران پرداخته شده که هیچ ارتباطی به عنوان اصلی بحث ندارد.


حجت الاسلام والمسلمین احمدی در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: این نکات نافی زحمات شما نیست، ولی اگر بخواهیم تحقیقی کامل داشته باشیم باید مبتنی بر داده های واقعی و ناظر به رویکردهای بیرونی باشد.


در ادامه حجت الاسلام والمسلمین روزبه برکت رضایی پژوهشگر گروه فقه پژوهشکده حج و زیارت نیز به ارائه سخنان خود در رابطه با این کار پرداخت و گفت: وقتی به فهرست کتاب نگاه می‌ کنیم برخی عناوین شبیه بایدها و نبایدهای پیاده روی اربعین است نه آسیب شناسی.


وی افزود: عنوان این کتاب در حقیقت مربوط به علم جامعه شناسی و علوم اجتماعی است و واژه آسیب شناسی در مورد مطالب کتاب درست نیست مگر این که عنوان کتاب عوض شود، بنابراین بحث آسیب شناسی مربوط به پژوهش هایی است که مبتنی بر متدهای علوم اجتماعی باشد.


حجت الاسلام والمسلمین نجاتی از پژوهشگران پژوهشکده حج و زیارت ابراز داشت: این تحقیق یک کار ترویجی گروه اخلاق است، و باید تدبیری برای پژوهش های میان رشته ای اندیشیده شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران