در دهه آخر ماه صفر، 180 هزار زائر پیاده عازم مشهد مقدس می شوند

رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی گفت : در دهه آخر صفر 180 هزار زائر پیاده عازم مشهد مقدس می شوند .

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج از مشهد مقدس، سید مهدی طباطبایی رئیس شورای هیئات مذهبی استان خراسان رضوی در نشست خبری گفت: شورای هیئات مذهبی استان در سال 81 با توصیه مقام معظم رهبری شکل گرفت، این شورا با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی است.


وی افزود: در حال حاضر 90 هزار هیئت در کشور به ثبت رسیده که از این تعداد 5 هزار و 138 هیئت مربوط به خراسان رضوی و 2 هزار 534 عدد آن متعلق به مشهد است. تعداد یک هزار و 100 هیئت مذهبی هم متعلق به بانوان است، هیئت‌های بانوان از آقایان تفکیک و مستقل هستند.


طباطبایی اظهار کرد: هیئات مذهبی می‌توانند در کارکردهای اجتماعی نقش‌آفرینی کنند و به موضوعاتی چون کاهش طلاق، کاهش آسیب‌های اجتماعی بپردازند. بر این باوریم که هیئات مذهبی می‌توانند نقش یک سنگر اجتماعی را در جامعه داشته باشند، مناسب است که دولت از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کند.


وی تصریح کرد: هیئات مذهبی پیاده‌نظام دولت هستند و هیچ‌گاه مقابل دولت نخواهند ایستاد. هیئت مذهبی حسینیه پیروان قرآن و عترت جزو یک درصد هیئات مذهبی است که مجوز ندارند و توسط اعضای سابق شورای شهر اداره می‌شود. هیئات مذهبی همیشه یار و یاور دولت هستند.


رئیس شورای هیئات مذهبی استان خراسان رضوی در ادامه همچنین گفت: توهین و تخریب دولت توسط هیئات مذهبی ممنوع است، اما انتظار داریم دولت به‌درستی پاسخ مطالبه مردم و هیئات مذهبی را بدهد. ما آمادگی کمک به دولت راداریم.


وی افزود: امسال عاشقان حضرت رضا (ع) در قالب کاروان‌های پیاده‌روی به مشهد مقدس می‌آیند. ما به دنبال گسترش این راهپیمایی نیستیم، چراکه معتقدیم پیاده‌روی همان راهپیمایی اربعین است که بزرگ‌ترین شعائر شیعه در جهان اسلام است.


طباطبایی خاطرنشان کرد: حرکت زائرین کاری فرهنگی است که توسط قرارگاه فرهنگی متشکل از آستان قدس رضوی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه خراسان و ... اداره می‌شود. امسال تعداد 2 هزار و هشت‌صد روحانی در کاروان‌ها و ایستگاه‌های صلواتی حضور دارند.


وی یادآور شد: ایستگاه‌های صلواتی در سطح جاده‌ها ایجاد می‌شود و امسال 275 ایستگاه صلواتی در مسیرهای منتهی به مشهد داریم. 25 ایستگاه متعلق به هیئات مذهبی استان‌هاست و در سطح شهر مشهد 621 ایستگاه داریم که خود ترویج شعائر مذهبی است.


رئیس شورای هیئات مذهبی استان خراسان رضوی تصریح کرد: هیئات ساختارشکن یک درصد هیئات مذهبی را تشکیل و تعداد آن‌ها 25 هیئت است. سامانه طوبی سامانه کشوری ثبت هیئت‌های مجوز دار است و در حال حاضر 2 هزار و 100 هیئت خراسانی در آن ثبت‌شده است.


وی افزود: امسال به استان‌ها پیشنهاد داده‌ایم تا فاصله راهپیمایی دهه آخر صفر را کم کنند و راهپیمایی‌ها از شهرستان قوچان و نیشابور آغاز می‌شود. علیرغم وعده دولت مبنی بر توزیع اقلام ضروری هیئات با ارز 4 هزار و 200 تومانی متأسفانه اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.


طباطبایی خاطرنشان کرد: بااین‌حال در روز عاشورا هیئات مذهبی 13 میلیون پرس غذا به زائران و مجاوران توزیع کردند. در دهه آخر صفر در 6 محور استقراریافته و از زائران پیاده پذیرایی می‌کنیم. امسال 180 هزار زائر پیاده داریم که این آمار مربوط به زائران خارج از استان است.


 وی یادآور شد: در هسته مرکزی شهر محدودیت‌هایی داریم، دوستان ما در نیروی انتظامی و سپاه و.. ملاحظاتی دارند، باتدبیر مسئولین استان باید این محدودیت‌ها برداشته شود تا ان شاالله بتوانیم بهتر از گذشته به زائران حضرت رضا (ع) خدمت کنیم.


| شناسه مطلب: 91042




مشهد مقدس



نظرات کاربران