توصیه‌هایی راهگشا برای یک زیارت بامعرفت در اربعین توصیه‌هایی راهگشا برای یک زیارت بامعرفت در اربعین توصیه‌هایی راهگشا برای یک زیارت بامعرفت در اربعین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
توصیه‌هایی راهگشا برای یک زیارت بامعرفت در اربعین توصیه‌هایی راهگشا برای یک زیارت بامعرفت در اربعین توصیه‌هایی راهگشا برای یک زیارت بامعرفت در اربعین توصیه‌هایی راهگشا برای یک زیارت بامعرفت در اربعین توصیه‌هایی راهگشا برای یک زیارت بامعرفت در اربعین

توصیه‌هایی راهگشا برای یک زیارت بامعرفت در اربعین

رئیس سابق ستاد مردمی اربعین قزوین با اعلام اینکه هر کسی که نمی‌تواند در ایام اربعین به زیارت امام حسین(ع) برود حداقل یک‌قدمی برای این جریان بردارد، گفت: ما امتی هستیم که برای زیارت امام حسین(ع) جان‌نثار می‌کنیم در این میان پول ارزشی ندارد؛ چرا که ما خواهان نشان دادن قدرت و صلابت امام حسین(ع) و اهل‌بیت به جهانیان هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ایسنا نوشت: حجت‌الاسلام سید مطهر سید علیزاده با اشاره به اینکه برای استفاده بهتر از این سفر باید به هدف زیارت اربعین توجه داشته باشیم، اظهار کرد: روی این موضوع فکر کنیم که این جریان برای چه و به دنبال چیست؟ در سفر اربعین فرازهای زیارت اربعین که یک صفحه بیشتر نیست را همراه داشته باشیم، ترجمه فرازها را بخوانیم و بر نکته‌های آن به‌ویژه فراز اصلی که یاری امام زمان(عج) است توجه و تفکر داشته باشیم. نگاه کردن به زیبایی اربعین بر ایمان می‌افزاید و جلوه‌های ایمان مردم این‌گونه در اربعین بروز می‌کند، برای مثال فردی که پیاده و با پای تاول‌زده حرکت می‌کند ایمانش را نشان می‌دهد که تماشای آن ایمان را زیاد می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه در این سفر با دور شدن از حواشی تلاش کنیم اصل زیارت اربعین و زیبایی آن را ببینیم، بیان کرد: سکوت کردن در مسیر، پرداختن به ذکر، صلوات و استغفار و قرائت زیارت عاشورا از آدابی است که خوب است زوار انجام دهند. 


حجت‌الاسلام سید علیزاده توصیه کرد: اگر زوار در قالب کاروان به سفر اربعین می‌روند تلاش کنند کمتر صحبت و شوخی داشته باشند و بیشتر به تفکر و ذکر بپردازند که بی‌شک این امر به استفاده بهتر از سفر کمک می‌کند.


این کارشناس مذهبی با بیان اینکه کسی که می‌خواهد به زیارت امام حسین(ع) برود باید این آمادگی را پیدا کند که مخاطب سلام حضرت زهرا(س) قرار بگیرد، ادامه داد: هر جا که فرصتی شد سعی کنیم واگویه‌ای با امام حسین(ع) داشته باشیم و یا در مجلس روضه آن حضرت شرکت کنیم.


وی با اعلام اینکه زوار به احکام شرعی توجه داشته، نمازشان را به خاطر پیاده‌روی و خستگی عقب نیندازند، تأکید کرد: بعضی از بانوان که به اربعین مشرف می‌شوند بدانند حضرت زینب(س) در سخت‌ترین شرایط بر حجاب و چادر تأکید داشتند لذا حجاب خود را حفظ کنند و در سفر کم‌توجهی به خاطر گرما و خستگی  نسبت به آن نداشته باشند.  


رئیس سابق ستاد مردمی اربعین قزوین اظهار کرد: موکب‌ها تمام تلاش خود را برای برآورده کردن نیازهای زائران داشته باشند، از سوی دیگر باید دقت کنیم و اسراف و پرخوری نداشته باشیم چراکه حال معنوی را می‌کاهد و با مسیر سازگار نیست، باید به‌اندازه‌ای که برای ادامه مسیر انرژی نیاز است، غذا مصرف شود. 


حجت‌الاسلام سید علیزاده بیان کرد: گاهی اتفاق می‌افتد زائرین داخل موکب یا منزلی از عراقی‌ها می‌روند و آن‌ها وظیفه خود را در پذیرای از زائران می‌دانند، بی‌شک اگر آداب لازم از سوی میهمان رعایت شود آن‌ها دوست خواهند داشت و برای خدمت به زائرین تلاششان بیشتر می‌شود.


 وی با بیان اینکه گاهی برخی موکب داران عراقی گله می‌کنند که زوار زمان زیادی در موکب‌ها هستند در حالی که باید بعد از استراحت، حرکت کرده و جا را به زائر بعدی بدهند، عنوان کرد: زوار عراقی بعد از رسیدن به کربلا به مولایمان سلام می‌دهند و باز می‌گردند و یا به خاطر ازدحام  جمعیت بعد از زیارت نهایتاً یک‌شب مانده و سپس بازگردند تا فرصت باشد که همه بیایند و برای خدمت امام حسین(ع) اعلام حضور کنند. 


این کارشناس مذهبی با بیان اینکه کربلا ظرفیت و گنجایش حضور ۲۰ میلیون نفر زائر را برای ماندن در این شهر ندارد، عنوان کرد: خوب است ما نیز به‌رسم زوار عراقی مراعات حال میزبانان را داشته باشیم و بعد از زیارتی کوتاه به کشور بازگردیم. از میزبانان عراقی تشکر کنیم و اگر عربی بلد نیستیم کلمه «شُکراً» را بگوییم.


رئیس سابق ستاد مردمی اربعین قزوین با اشاره به فرمایش امام راحل مبنی بر  اتحاد ملت ایران و عراق، تأکید کرد: استکبار از این اجتماع باشکوه ترس و وحشت دارد لذا با ایجاد بستر چنین شرایط اقتصادی و یا مطرح کردن شبهاتی به‌زعم خود می‌خواهد از تعداد زائرین بکاهد اما با عنایت امام زمان(عج) امسال و سال آینده که گرما را در پیش خواهیم شد خواهیم دید که به تعداد زائرین بیشتر خواهد شد.در گذشته مردم برای زیارت امام حسین(ع) دست‌وپا می‌دادند و در حال حاضر نیز با وجود افزایش قیمت دلار باز هم مردم به این امور توجهی نداشته و باشکوه فراوان در پیاده‌روی اربعین حاضر خواهند شد.


وی با اعلام اینکه هر کسی که نمی‌تواند برود حداقل یک‌قدمی برای این جریان برداد، افزود: ما امتی هستیم که برای زیارت امام حسین(ع) جان‌نثار می‌کنیم در این میان پول ارزشی ندارد، چرا که ما خواهان نشان دادن قدرت و صلابت امام حسین(ع) و اهل‌بیت به جهانیان هستیم.


| شناسه مطلب: 91049




اربعین



نظرات کاربران