نحوه مشارکت عمومی در پذیرایی از زائران اربعین
رئیس کمیته مشارکتهای مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی از اختصاص کد دستوری #۲۳۳* جهت دریافت کمکهای نقدی هموطنان علاقهمند به مشارکت در پذیرایی و میزبانی از زائران اربعین حسینی خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات؛ حسن پلارک با بیان اینکه امسال دیگر مجوز جدیدی برای ثبت موکب داده نمیشود، گفت: هیاتهای مذهبی که موفق به برپایی موکب نشدند یا آن دسته از دوستداران اهل بیت که از کاروان اربعین جامانده و تمایل دارند بهرهای از ثواب آن ببرند، میتوانند با شمارهگیری کد دستوری #۲۳۳*(ستاره دویست و سی و سه مربع) به هر میزان دلخواه، کمکهای خود را اهداء کنند.
وی تشکیل کمیته مشارکتهای مردمی، اسکان و تغذیه را تدبیر ارزشمند ستاد اربعین حسینی دانست و گفت: این ستاد و ۱۳ کمیته آن، مردمی است و دولت نقشی در آن ندارد.
پلارک درباره ارائه خدمات به زائران اربعین گفت: یکی از خدمات عمده این است که زائران اعزامی کجا استراحت کنند، تغذیه و سایر خدمات مورد نیاز آنها، کجا و چطور تأمین شود. با توجه به ارتباطات منسجم و منظم ستاد بازسازی عتبات با دولت و مردم عراق، مدیریت کمیته مشارکتهای مردمی، اسکان و تغذیه به ما واگذار شد.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه میزبانان اصلی اربعین، مردم عزیز و دولت عراق هستند گفت: وظیفه کمیته مشارکتهای مردمی، اسکان و تغذیه، ساماندهی امور، تسهیل شرایط برای موکبها و خادمان اعزامی از ایران، جلوگیری از هدررفت منابع و تسهیل شرایط برای مشارکت خیرین است.
پلارک جمعیت خادمان اعزامی اربعین امسال را بیش از ۱۵۰ هزار نفر برشمرد و گفت: سازماندهی و اعزام آنها برعهده کمیته مشارکتهای مردمی، اسکان و تغذیه است. این خادمان از محلهای خود کمکهای مردمی را جمعآوری و با هماهنگی ستاد بازسازی عتبات به عراق منتقل انتقال کرده و به زائران خدماترسانی میکنند.
رئیس کمیته اسکان، تغذیه و کمکهای مردمی اربعین درباره داوطبان خدمت امسال اظهار کرد: امسال شاید پیشبینی میشد با توجه به شرایط اقتصادی کشور ضعیف باشیم؛ اما به قدری داوطلب داشتیم که شاهد افزایش ۲۰ درصدی موکبها بودیم به طوری که به مسئولان گفتیم این کار را متوقف کنید، چون بیش از این اسراف میشود.
وی درباره نوع کمکهای مردمی نیز گفت: هر موکبی نیازمندیهای متفاوتی دارد، موکبها معمولاً در محل خود اطلاعرسانی و کمکهایی را جمعآوری میکنند اما بعضی نیازها را خودمان باید خرید کنیم. خریدهایی متمرکز که از نظر بستهبندی و بهداشت قابل نگهداری باشد، برای مثال گوشت مصرفی را باید طی ۱۰ یا ۱۵ روز مدیریت کنیم. بیشتر، نیاز به پرداخت و کمک نقدی است تا خود کمیته برای برخی نیازها خرید انجام دهد، اما اقلام غیرنقدی مثل پتو هم نیاز است که البته باید پتوی نو اهدا کنند. خود ما هم هر سال پتوهای اهدایی را شسته و برای سال بعد بستهبندی میکنیم.