اختتامیه چهارمین دوره جایزه جهانی اربعین برگزار شد اختتامیه چهارمین دوره جایزه جهانی اربعین برگزار شد اختتامیه چهارمین دوره جایزه جهانی اربعین برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اختتامیه چهارمین دوره جایزه جهانی اربعین برگزار شد اختتامیه چهارمین دوره جایزه جهانی اربعین برگزار شد اختتامیه چهارمین دوره جایزه جهانی اربعین برگزار شد اختتامیه چهارمین دوره جایزه جهانی اربعین برگزار شد اختتامیه چهارمین دوره جایزه جهانی اربعین برگزار شد

اختتامیه چهارمین دوره جایزه جهانی اربعین برگزار شد

مراسم اختتامیه چهارمین دوره جایزه جهانی اربعین، با حضور آیت‌الله تسخیری مشاور مقام معظم رهبری ، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، دکترابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شماری از سفرا و نمایندگان و شخصیت‌های فرهنگی و برگزیدگان از کشورهای مختلف پیش از ظهر امروز در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج،سید محمدحسین هاشمی، معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در مراسم اختتامیه چهارمین دوره جایزه جهانی اربعین گفت: گردهمایی باشکوه اربعین حسینی، بزرگترین اجتماع مذهبی جهان و افتخار عالم اسلام و جهان تشیع محسوب می‌شود؛ خلق جلوه‌های عاشقانه و راز و نیاز خالصانه جمع عظیمی از زائران و دلباختگان حضرت سیدالشهدا (ع) از بیش از 50 کشور جهان که نمودی از اقتدار امت اسلامی است، از صحنه‌های بیادماندنی این رویداد عظیم به حساب می‌آید.


دبیر برگزاری این جایزه افزود: مستندسازی جلوه‌های ماندگار این کنگره عظیم از طریق دریافت عکس، فیلم و سفرنامه از نگاه رهپویان راه حسینی از جایگاه ارزنده‌ای برخوردار است.


وی ادامه داد: جایزه جهانی اربعین که توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بنیان نهاده شده در نظر دارد، ضمن ارج نهادن و تقدیر از کسانی که در مستندنگاری این رویداد بی نظیر مشارکت کرده‌اند، با نگاه هنری به آثار دریافت شده به رسم یادبود از برترین‌های هر حوزه قدردانی کند.


هاشمی تصریح کرد: چهارمین جایزه جهانی اربعین از اولین روزهای اعلام فراخوان با استقبال خوب مردمی در سه بخش عکس، فیلم و خاطره مواجه شد. آثار رسیده به دبیرخانه بسیار ارزنده و در مقایسه با سال گذشته، از رشد دو برابری برخوردار بود.


وی به جمع آثار رسیده به دبیرخانه جایزه جهانی اربعین اشاره کرد و گفت: آثار رسیده به دبیرخانه جایزه جهانی اربعین از 25 کشور بوده که در بخش عکس 5127 اثر و در بخش فیلم 173 فیلم کوتاه، بلند، مستند و داستانی و در حوزه سفرنامه و خاطره 215 اثر است.


هاشمی خاطرنشان کرد: هیأت داوران چهارمین جایزه جهانی اربعین که از شخصیت‌های برگزیده هر سه حوزه است، آثار دریافتی از کشورهای عراق، بوسنی، پاکستان، هند، افغانستان، ایتالیا، استرالیا، آذربایجان و ترکیه را به عنوان آثار برگزیده انتخاب کردند.


وی در پایان سخنان خود، افزود: براین اساس 15 تندیس و جایزه نقدی به برگزیدگان هر سه بخش اعطا خواهد شد و 45 لوح تقدیر به راه یافتگان به چهارمین دور جایزه جهانی اربعین تقدیم می‌شود.


ترکمان: قیام امام حسین بندگان را از جهالت و گمراهی نجات داد
در ادامه این مراسم ، ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان این موضوع که علت اصلی ماندگاری قیام امام حسین (ع) و حادثه کربلا، خداوند است، گفت: خیلی از حوادث در طول تاریخ رخ می‌دهد اما ماندگار نیست. مولفی که کتاب می‌نویسد در به وجود آمدن تأثیر دارد اما در بقای آن تاثیری ندارد. امام حسین (ع) یک شخصیتی بی‌بدیل در میان تشیع است. به دلیل عشقی که از امام حسین (ع) در قلب مومنین خداوند ایجاد کرده است، حادثه اربعین ماندگار شده است.


رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: تمام شخصیت‌های آزاده جهان نسبت به قیام امام حسین (ع) توجه داشتند. امثال گاندی راه خود را از امام حسین (ع) گرفته‌اند چون قیام امام حسین (ع) انسان‌ها را از جهالت و گمراهی نجات می‌دهد. هدف از برگزاری این جشنواره این بود که ما هم سهمی کوچک در این حادثه عظیم داشته باشیم.


ترکمان افزود: انسان یک زمانی فقط دوربین می‌خرد اما گاهی از لنز دوربین تصاویری را ثبت می‌کند که با احساسات انسان سر و کار دارد. در هنر تمام جنبه‌های احساسی انسان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از چندین سال پیش برای اینکه سهمی را در این حادثه عظیم ایفا کند این جایزه جهانی را با همکاری دستگاه‌های دیگر برگزار کرد.


 


| شناسه مطلب: 91092




اربعین



مطالب مرتبط

نظرات کاربران