حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌‌عسکر: 

هدفمند بودن راهپیمایی اربعین باید تبیین شود

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی گفت: هدفمند بودن زیارت اربعین باید برای همگان روشن و تبیین شود و نباید جنبه سیاحتی پیدا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکرنماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی درآیین پایانی چهارمین جایزه جهانی اربعین درسخنانی بر لزوم ثبت لحظات و صحنه های تکان دهنده و شور آفرین و همراه با عشق و ایثارمراسم اربعین تاکید کرد و گفت: امروز دراین همایش بخش هایی ازجلوه‌های اربعین حسینی  قابل مشاهده است اما هنوز هم بسیاری از صحنه‌های مربوط به این حماسه بزرگ به تصویر کشیده نشده است.
نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با تاکید براینکه اربعین برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست، افزود: حماسه حسینی به گونه‌ای است که می‌تواند همه آزادی خواهان جهان را بدون نگاه به مذهب و دین و آیین در مبارزه با ضد ظلم متحد کند و در برابر ستمگران قرار دهد.
وی با اشاره به اینکه در راهپیمایی اربعین فقط مسلمانان حضورنمی‌بایند، اظهار داشت: دراین مراسم مسیحیان و ایزدی‌ها و یهودی‌ها و حتی کسانی که خیلی به دین ملتزم نیستند هم شرکت می کنند واین حماسه بزرگ آنها را شیفته خود کرده و در این پیاده‌روی حضور می‌یابند.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر رغبت و تمایل وجدان های بیدار را نسبت به شعارهایی که درحوزه عاشورا مطرح می‌شود، یادآور شد و با بیان این بخش از سخنان امام حسین (ع) در روز عاشورا " أَلَا وَإنَّ الدَّعِی ابْنَ الدَّعِی قَدْ رَکزَ بَینَ اثْنَتَینِ: بَینَ السِّلَّه وَالذِّلَّه؛ وَهَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه " تصریح کرد: تاکید بر عدم ذلت‌پذیری و تن ندادن به خواری و ذلت که درهمه جای دنیا قابل ارایه است یکی از این شعارهاست و از جمله شعارهایی است که همه مظلومان جهان می‌توانند به آن ملتزم و به دنبال آن حرکت کنند و محور مبارزه مظلومان جهان در برابر ظلم و ستم قرار گیرد.
وی محور اصلی حماسه بزرگ اربعین را علاقمندان به اهل بیت (ع) و شیعیان دانست و با تاکید براینکه اهل سنت عراق هم دراین حرکت بزرگ و شورآفرین بسیار سهیم‌اند، تصریح کرد: در راهپیمایی اربعین تضادی بین افراد نیست ، همه می آیند و باید تلاش کرد تا با استفاده از این ظرفیت، حماسه اربعین روزبروز توسعه یابد و اهداف نهضت حسینی در پرتو پیاده روی و زیارت اربعین محقق شود.
سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه قضیه اربعین به ‌گونه‌ای است که جدای از مسئله ثواب داشتن، انگیزه مردم را هم در مقابله با ظلم و ستم بیشترمی کند، اظهار داشت: در پیشینه اربعین و دلایل مخالفت با پیاده‌روی اربعین این نکته وجود دارد که آنها می خواستند  زیارت امام حسین(ع) به پایگاهی برای مقابله و مبارزه با ظلم و ستم تبدیل نشود.
وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته توسط منصور، هارون ، متوکل و وهابیون برای تخریب مزارامام حسین(ع) و در این اواخر اقدامات صدام برای ممانعت از زیارت بارگاه شیدالشهداء ، تاکید کرد: علی رغم همه توطئه هایی که در طول تاریخ صورت گرفت اما امروزمی‌بینیم که میلیون‌ها انسان مشتاق با عشق و علاقه و با تکرارهمان شعارها و نیز با هدف ایجاد جبهه ای متحد برای ایستادگی مقابل ظالمان و ستمگران دنیا، به زیارت اربعین می‌آیند و این وحدت و تجمع دینی برای ما بسیارمهم و غنیمت است.
حجت السلام والمسلمین قاضی‌عسکر در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه باید روی اهداف زیارت اربعین بیشتر تکیه کنیم و برخورد شعاری با قضیه اربعین نداشته باشیم ، گفت: از کارهایی که موجب می‌شود از رسیدن به اهداف اربعین باز بمانیم باید اجتناب شود.
وی افزود: زیارت اربعین نباید جنبه سیاحتی پیدا کند وعده ای بیانید و تصور کنند همه چیز برای شان آماده است و می توانند از امکاناتی که بوجود آمده استفاده کنند، بلکه در تبلیغات رسانه ای ، سخنرانی ها و درهمه جا هدفمند بودن زیارت اربعین باید برای همگان روشن و تبیین شود.
وی با بیان این بخش از سخنان امام حسین(ع) " وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَک من الْجَهَالَةِ و حَیرةِ الضَّلَالَة " گفت: این هدف اصلی از پیاده روی اربعین و عزاداری برای امام حسین(ع) است، امروز آنها که پرچم هیهات منا الذله را در مراسم اربعین بدست گرفته اند ، هدفشان باید این باشد که مردم دنیا را از جهالت برهانند و از  سرگردانی نجات دهند و با حق و حقیقت آشنا سازند.
نماینده ولی فقیه با تاکید براینکه روایات ما را دقیقا به این مسیر هدایت می کند، اظهار داشت: هرچند صرف زیارت و اشک بر امام حسین ارزش دارد و اصلش درست است ولی در نگاه روایات نکات ارزشمند دیگری نیز در بحث زیارت مطرح شده که مهمترین آنها تکیه برمسئله معرفت نسبت به امام است" اللَّهُمَّ إِنِّی زُرْتُ هَذَا الْإِمَامَ مُقِرّاً بِإِمَامَتِهِ عارفا بحقه" لذا بعد از اعتقاد به امامت حسین بن علی (ع) مهمترین نکته معرفت و شناخت است.
وی با اشاره به این روایت از امام صادق (ع) " مَن زار الحسین علیه السلام مُحتسِباً، لا أشِراً ولا بَطِراً، ولا ریاءً ولا سمعة، مُحِّصت عنه ذنوبه " ، افزود: کسی که می خواهد در این مسیر حرکت کند باید با اخلاص کامل و بدور از دنیا طلبی و قدرت جویی و ریا در این مسیر گام بردارد.
نماینده ولی فقیه با بیان اینکه در روایات تاکید شده کسانی که به زیارت می روند از غذای ساده استفاده کنند وگرسنه و تشنه و با حالت غمگین و گردو غبار برچهره نشسته در کنار بارگاه امام حسین  حضور یابند ، گفت: امام در روایت می فرمایند که حسین بن علی (ع) با لب تشنه و گرسنه و در حالی به شهادت رسید که گرد وغبار بر چهره ایشان و یارانش نشسته بود و رفتن به این پیاده روی برای آن است که مردم از نزدیک با این صحنه ها آشنا شده و به ندای هل من ناصر ینصرنی حسین پاسخ دهند.
وی با تاکید براینکه در اربعین باید از اسراف و تشریفات پرهیز نمود، تصریح کرد: زیارت اربعین جلوه‌های بسیار زیبایی دارد و اگر این جلوه‌ها را با آن اهدافی که مشخص شده است توسعه دهیم، سال‌های آینده هم جمعیت بییشتری را شاهد خواهیم بود واثرگذاری آن بیشتر خواهد شد.
وی در پایان به جلوه های زیبای ایثاردر پذیرایی از زائران اربعین دربین مردم عراق و کشورمان اشاره کرد و گفت: این ایثارها و فداکاری ها بسیار دیدنی و شنیدنی است و تلاشی که در این همایش صورت گرفته بخشی از این جلوها را به نمایش گذاشته است و ما امیدواریم این حرکت روبروز توسعه یابد.
بر پایه این گزارش ، شرکت کنندگان در این مراسم همچنین از نمایشگاهی برگرفته از آثار برگزیدگان چهارمین دوره جایزه جهانی اربعین با موضوع راهپیمایی عظیم اربعین حسینی و جلوه‌های ماندگار زیارت اباعبدالله الحسین (ع) و صحنه‌های دلدادگی و ابراز ارادت به آن حضرت در ایام اربعین که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برپا شده است دیدن کردند.
این گزارش حاکیست چهارمین دوره جایزه جهانی اربعین با قرائت بیانیه هیئت داوران و تجلیل از نفرات برتر سه بخش فیلم، عکس و سفرنامه به کار خود پایان داد.
گفتنی است آیین اختتامیه چهارمین دوره جایزه جهانی اربعین و رونمایی از فراخوان پنجمین دور این جایزه، همزمان با ایام اربعین حسینی و خلق حماسه‌ای دیگر از جنس شور و شعور حسینی، پیش ازظهرامروز(سه‌شنبه اول آبان‌ماه) با حضور شخصیت‌های فرهنگی و دینی و جمعی از سفرا و نمایندگان فرهنگی ایران و دانشجویان خارجی در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.
 




نظرات کاربران