سفر 3 میلیون زائر خارجی از 21 ملیت به مشهد سفر 3 میلیون زائر خارجی از 21 ملیت به مشهد سفر 3 میلیون زائر خارجی از 21 ملیت به مشهد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سفر 3 میلیون زائر خارجی از 21 ملیت به مشهد سفر 3 میلیون زائر خارجی از 21 ملیت به مشهد سفر 3 میلیون زائر خارجی از 21 ملیت به مشهد سفر 3 میلیون زائر خارجی از 21 ملیت به مشهد سفر 3 میلیون زائر خارجی از 21 ملیت به مشهد

سفر 3 میلیون زائر خارجی از 21 ملیت به مشهد

مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی تاکید کرد، وظیفه دولت و شهرداری، تسهیل و بسترسازی زیارت و استقبال از زائر است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی حج از مشهد مقدس، سید حمید موسوی در نشست خبری تشریح برنامه‌های دهه پایانی ماه صفر درباره اقدامات استانداری اظهار داشت: مشهد ظرفیت‌ها و مؤلفه‌هایی دارد که شاید هیچ جایی نداشته باشد. ظرفیتی مانند مضجع رضوی را در عتبات عالیات هم داریم ولی ظرفیت‌های دیگر مشهد در آنجا نیست.


سفر 3 میلیون زائر خارجی از 21 ملیت به مشهد


موسوی خاطرنشان ساخت: هر آنچه هویت مشهد است امام رضا (ع) و باورهای دینی ماست. کشور ما جمهوری اسلامی است و مستقل. لذا با دشمنی کشورهای متعددی مواجه هستیم، در چنین شرایطی باورها و اعتقادات ما برای ما مهم است که ما را کنار هم قرار داده است.


وی با اشاره به اینکه وجود حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد نعمت بزرگی است، اضافه کرد: در سال 30 میلیون زائر به این شهر سفر می‌کنند که حدود 3 میلیون غیر ایرانی و از 21 ملیت هستند. در هیچ کجای دنیا چنین ظرفیتی نداریم. عربستان با همه ادعا، تنها 3 میلیون حاجی را در ایام حج پذیرایی می‌کند. همه وظیفه‌داریم به این ظرفیت نگاه ویژه داشته باشیم.


وظیفه دولت و شهرداری، تسهیل و بسترسازی زیارت و استقبال از زائر است


مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: ما دولتی‌ها باید برای تسهیل زیارت بسترسازی کنیم زیرا اعتقادات مردمی چیزی نیست که دولت‌ها آن را بسازند. ما نقشمان ایجاد هماهنگی و در کنار هم قرار دادن ظرفیت‌ها است. این هنر ماست. ادعا نمی‌کنیم ما میزبان همه این زائران هستیم بلکه مردم میزبان اصلی هستند.


موسوی با تأکید بر اینکه ظرفیت بیش از این است، اذعان داشت: 400 میلیون شیعه در دنیا هستند که تنها هرسال کمتر از یک درصد آن‌ها به مشهد سفر می‌کنند. علاوه بر مسلمانان و مسیحیان و سایر مذاهب، گردشگران غیرمذهبی هم برای دیدن بارگاه رضوی به مشهد سفر می‌کنند که ظرفیت بالایی است.


تمام مباحث حوزه زیارت باید مردمی باشد


وی افزود: از سال 94 معاونت زیارت در استان وجود دارد. در این سال‌ها با دستگاه‌های مختلف به‌ویژه شهرداری که انصافاً باانگیزه و علاقه‌مندی به دنبال آن هستند که شهر مشهد جایگاه خود را در دنیا پیدا کند تعامل کرده‌ایم. مهم‌ترین هدف‌گذاری ما این بوده که تمام مباحث حوزه زیارت باید مردمی باشد و نباید مردم احساس کنند دولت ورودی به این موضوع دارد.


مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی اذعان کرد: در دهه آخر صفر امسال هم این موضوع برقرار است. شعار دهه آخر ماه صفر امسال برای خدمت‌رسانی به زائران در شهر مشهد امسال که چراغ راهمان است «همراه با امام در مقابل دشمنان» است.


ورود بیش از 3 و نیم میلیون زائر در سال 96 به مشهد


موسوی گریزی به موضوع حاشیه‌های ایجادشده برای حضور زائران عراقی در مشهد زد و افزود: مدتی قبل هیاهویی را در مورد عراقی‌هایی که به شهر مشهد سفر می‌کنند ایجاد شد زیرا ما ارتباطات نزدیکی با این کشور و مردمانش داریم و این موضوع برای دشمن موضوع آزاردهنده‌ای است لذا ابتدا در پی ایجاد تنش در میان دولت‌ها برآمد و پس از ناکامی در پی ایجاد تنش در میان مردم این دو کشور بودند که بازهم موفق نشدند.


وی تصریح کرد: سال گذشته 400 هزار نفر زائر پیاده و بیش 3 و نیم میلیون نفر زائر غیر پیاده و درمجموع بیش از 4 میلیون نفر زائر در دهه آخر صفر به مشهد سفر کردند که امسال این تعداد افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی‌شده است 3 هزار روحانی زائران پیاده را در مسیر و در محل‌های اسکان همراهی نمایند.


پیشنهاد برای آغاز حرکت زائرین پیاده از نقاط مشخص‌شده در جاده‌های ورودی مشهد


موسوی با اشاره به اینکه سامانه‌های شهرداری در این حوزه امسال هم با شکل کامل‌تری ادامه فعالیت می‌دهد، ادامه داد: ساختاری برای خدمات رفاهی زائرین تعریف‌شده که کارگروهی در این خصوص راه‌اندازی شده است. این کارگروه موضوعاتی در حوزه سلامت و بهداشت، اقامت و اسکان زائران در مشهد، خدمات جاده‌ای و ... را با راه‌اندازی کمیته‌هایی پیگیری می‌کند.


وی گفت: امسال به کاروان‌های پیاده پیشنهاد داده شد که حرکت کاروان‌های پیاده از یک نقطه خاص در جاده‌ها آغاز شود تا ارائه خدمات بهتری صورت گیرد. به‌طور مثال از امام‌زاده جلیل در جاده قوچان یا ازملک آباد جاده نیشابور که این موضوع به کاروان‌های پیاده نیز ابلاغ‌شده است. همچنین کارگروه فرهنگی دهه آخر صفر با 8 کمیته نیز تعریف‌شده است.


نمی‌خواهیم موضوع زیارت پیاده حرم امام رضا (ع) را گسترش دهیم


مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: موضوع اربعین قله است و قرار نیست پیاده‌روی مشهد با اربعین مقایسه شود. موضوع پیاده‌روی برای زیارت حرم امام رضا (ع) هم باید از سوی علما پاسخ داده شود. ما هم نمی‌خواهیم این پدیده‌ای که با آن مواجه شده‌ایم و مبارک است را توسعه و گسترش دهیم اما برای پذیرایی از زائرینی که می‌آیند باید برنامه‌ریزی نماییم.


موسوی بیان کرد: طرح مبدأ به مبدأ زیارت حرم مطهر هم راه‌اندازی شده است. حدود 60 هزار نفر هم در قالب این طرح تاکنون حرم مطهر را زیارت کرده و بازگشته‌اند اما توسعه این طرح نیازمند زمان است.


 


| شناسه مطلب: 91099




مشهد مقدس



نظرات کاربران