سامراء در اربعین حسینی، تجلی وحدت شیعه و اهل سنت سامراء در اربعین حسینی، تجلی وحدت شیعه و اهل سنت سامراء در اربعین حسینی، تجلی وحدت شیعه و اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سامراء در اربعین حسینی، تجلی وحدت شیعه و اهل سنت سامراء در اربعین حسینی، تجلی وحدت شیعه و اهل سنت سامراء در اربعین حسینی، تجلی وحدت شیعه و اهل سنت سامراء در اربعین حسینی، تجلی وحدت شیعه و اهل سنت سامراء در اربعین حسینی، تجلی وحدت شیعه و اهل سنت

سامراء در اربعین حسینی، تجلی وحدت شیعه و اهل سنت

شهر سامراء از توابع استان صلاح الدین در 120 کیلومتری شمال بغداد که در برگیرنده مراقد مطهر امام علی الهادی (ع) و امام حسن عسکری(ع) و محل غیب امام عصر (عج) است هرسال در ایام اربعین حسینی، صحنه تجلی تازه ای از وحدت شیعه و اهل سنت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج از ایرنا، اهالی سامراء که اغلب از برادران و خواهران اهل سنت هستند، همپای شیعیان، امسال نیز در ایام اربعین حسینی در این شهر مقدس، آستین ها را بالا زده و کمر به خدمت زائران اربعین حسینی بسته اند.
زائران مناطق شمالی بغداد براساس یک سنت دیرینه هرساله در ایام اربعین حسینی، پیش از عزیمت به سمت کربلای معلا، به زیارت امامین عسکریین (ع) و امامزاده سید محمد (فرزند بزرگوار امام علی الهادی (ع در شهر «بلد» 50 کیلومتری جنوب سامراء مشرف می شوند.
در سال های اخیر زائران ایرانی نیز در ایام اربعین حسینی به زیارت امامین عسکریین (ع) در سامراء و امامزاده سید محمد بن علی الهادی (ع) در شهر بلد مشرف می شوند.
علاوه بر زائران ایرانی و عراقی، بسیاری از زائران دیگر کشورها نیز ایام اربعین حسینی را فرصتی برای زیارت این بارگاه های مقدسه در شمال بغداد می دانند که از جمله هیاتی از شیعیان ترکیه از شهر استانبول بود که تحت عنوان 'هیات مذهبی ولایت امیرالمومنین علی (ع) در سامراء حضور یافتند و به زیارت امامین عسکریین (ع) مشرف شدند.
با توجه به این که بیشترین زائران امامین عسکریین (ع) در ایام اربعین حسینی را ایرانیان تشکیل می دهند، قرارگاه ویژه ای برای سازماندهی و بیتوته آنها در داخل ستاد ویژه اربعین حسینی کشورمان در عراق ایجاد شده است که با هماهنگی و همکاری ستاد اربعین عراق برای خدمات رسانی به زائران ایرانی فعالیت می کند.
امسال نیز روند ورود زائران ایرانی به سامراء در ایام اربعین به روال طبیعی ادامه دارد و اهالی خونگرم سامراء از براداران و خواهران اهل سنت از آنها پذیرایی می کنند. 
رییس ستاد ایرانی بازسازی عتبات عالیات در شهر مقدس سامراء در این راستا گفته است که موکب های ایرانی و اهل تسنن در شهر مقدس سامرا امسال نیز در خصوص تمهیدات اسکان و تغذیه زائران در این شهر به زائران ایرانی و عراقی و دیگر زوار خارجی خدمات ارزنده ای ارائه کردند.
«عباس قطب الدینی» با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای آماده‌ سازی شهرهای سامرا و بلد برای مراسم اربعین حسینی اظهار داشت: با همت خیرین و هیات‌های مذهبی، 26 موکب ایرانی در کنار 5 موکب اهل تسنن سامرا، به زائران اربعین خدمات اسکان و تغذیه ارائه کردند.
قطب الدینی افزود: از 26 موکب ایرانی، 16 موکب در شهر مقدس سامرا پذیرای زائران هستند و مابقی در مسیر منتهی به سامرا و شهر «بلد» که زیارتگاه امامزاده سید محمد عموی بزرگوار امام زمان (عج) است، برپا شده است.
مسئول قرارگاه اسکان و تغذیه اربعین در سامرا گفت: موکب‌های ایرانی از استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، قم، اصفهان، اردبیل و قرارگاه سپاه به سامرا اعزام شده‌اند.
وی با اشاره به مشارکت اهل تسنن سامرا در میزبانی از زائران اربعین اظهار داشت: طی نشست‌هایی که با بزرگان قبایل و شیوخ اهل تسنن سامرا داشتیم، به نقطه مشترکی رسیده‌ایم و با وحدت شیعه و سنی شاهد خدمت رسانی بیشتر به زوار اربعین در جوار حرم مطهر امامین عسکریین (ع) که خانه پدری امام عصر(عج) است، خواهیم بود.
قطب الدینی با بیان اینکه ظرفیت اسکان زائران اربعینی سامرا نسبت به سال گذشته 80 درصد افزایش یافته است، گفت: با همت موکب‌ها، ظرفیت اسکان و بیتوته 9 هزار نفر در روز فراهم شده که از این میزان 30 درصد برای اسکان خواهران در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: سال گذشته ظرفیت اسکان نزدیک به پنج هزار و 200 نفر در روز و در مجموع 52 هزار نفر خواب طی مدت 10 روز اربعین در سامرا فراهم شده بود. 
وی از توزیع روزانه 740 هزار میان وعده، 420 هزار وعده صبحانه، 450 هزار وعده ناهار و 400 هزار وعده شام جمعا به مقدار 2 میلیون و 10 هزار وعده غذای گرم بین زوار اربعین در شهر مقدس سامرا خبر داد.
قطب الدینی ادامه داد: از جمله اقدامات دیگر جهت رفاه حال زائران اربعین در شهر سامرا، نصب 200 سرویس‌ بهداشتی و 136چشمه حمام سیار است که در چند مکان مناسب در مسیر ورودی زوار حرم مطهر امامین عسکریین ع ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه از جمله خدمات ارزشمند دیگری که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته، برپایی نانوایی‌های سیار است، افزود: طی 10 روز 400 هزار قرص نان پخته و بین زائران اربعین در شهر سامرا توزیع خواهد شد.
در همین راستا تولیت آستان مقدس امامین عسکریین (ع) نیز در اظهاراتی از توزیع 650 هزار وعده غذا در سه نوبت و یک میان وعده، در بین زائران درشهر سامراء خبر داده است.
«مصطفی الحسینی» در اظهاراتش به سایت رسمی امام عسکریین (ع) افزوده است که این وعده های غذا در طول هفت روز پذیرایی از زائران اربعین حسینی در این شهر به زائران امامین عسکریین (ع) توزیع می شوند.
سایت تولیت مقدس امامین عتبه عسکریین (ع) همچنین از مشارکت 500 نیرو داوطلب در خدمات رسانی و اسکان زائران در این شهر خبرداده است.
همزمان با این اقدامات مسوولان عراقی با همکاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و پرسنل سفارت ایران در عراق و اعضای ستاد ایرانی اربعین حسینی به طور مستمر به وضعیت خدمات رسانی به زائران در سامراء و بلد سرکشی کرده اند.
نیروهای امنیتی عراق نیز در تامین امنیت زائران اربعین حسینی در سامراء و بلد خدمات شایان توجهی داشته به طوری که روند حرکت زائران در سامراء به صورت روان جریان داشته و تاکنون هیچ حادثه امنیتی رخ نداده است.


| شناسه مطلب: 91194




سامرا



نظرات کاربران