یاداشت: حسین (ع) هنوز نگران است یاداشت: حسین (ع) هنوز نگران است یاداشت: حسین (ع) هنوز نگران است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یاداشت: حسین (ع) هنوز نگران است یاداشت: حسین (ع) هنوز نگران است یاداشت: حسین (ع) هنوز نگران است یاداشت: حسین (ع) هنوز نگران است یاداشت: حسین (ع) هنوز نگران است

یاداشت: حسین (ع) هنوز نگران است

ظهر روز سوم شهریور سال 96 حین نبردهای سخت در یکی از خیابان های مرکزی شهر تلعفر در غرب موصل، با یک روحانی عراقی آشنا شدم که اعتقاد داشت، از داعش و تفکر تکفیری خطرناک تر خرافاتی است که به بدنه جامعه شیعه چسبیده است.

آن روز که در منطقه عملیاتی، با شیخ سالم سلطانی امام مسجد الزهرا (س) بصره در جنوب عراق هم صحبت شدم، هنوز دو هفته ای تا شروع محرم فاصله داشتیم. 
شیخ سالم که در عملیات بازپس گیری تلعفر از گروه تروریستی داعش، به همراه نیروهای موسوم به لواء علی اکبر شرکت داشت، آن روز درباره چگونگی سوء استفاده تفکیری ها از احساسات اهل سنت سخن گفت و بعد که بحث به آینده و اینکه چگونه باید با این تفکر افراط گرایانه مقابله کرد، کشیده شد، گفت، مشکل آینده ما بیش از آنکه تفکر تکفیری باشد، نحله های منحرف و خرافاتی است که به درون جوامع مسلمان نفوذ کرده است. 
در فاصله کوتاهی که از شدت نبردها تا حدودی کاسته شده و نیروهای عراقی سرگرم استراحت و صرف غذا بودند، با شیخ سالم هم سفره شدیم. نان و سیب زمینی پخته و کمی پیاز و او همچنان از نگرانی هایش می گفت؛ نگران از خرافه و نگرانی از ابتکار عمل شارلاتان ها و حقه بازها. 
حالا در کربلای معلا، این نگرانی ها محسوس است، جایی که برخی ها در طلب نان از به انحراف کشاندن اعتقادات و باورها هستند و برخی دیگر با توهین به مقدسات دیگران، به دنبال فتنه و اختلاف انگیزی. 
عده ای در پوشش مهدویت سرگرم تیشه زدن به تشیع هستند ، برخی نیز با ادعای داشتن نیابت و یا رابطه با امام زمان(عج)، دنبال انحراف از اصول و واقعیت دین اسلام و تشیع هستند. این روزها گروه هایی از این جریان های انحرافی در مسیر اربعین کمین کرده اند و چادر زده اند و تبلیغ هم می کنند؛ همانها که نیروهای امنیتی عراق می گویند سرشان به تشکیلات استخبارات سعودی وصل است.
یکی از آنها که از نیروهای حزب بعث عراق بوده، حالا خود را نه تنها رابط با امام زمان معرفی می کند، بلکه مدعی است از طرف امام عصر ماموریت دارد ، شخص دیگری هم هست که گفته می شود از بعثی هاست و اساسا شیعه نیست و حالا با پوشیدن لباس روحانیت مدعی ارتباط با امام زمان است و حتی گفته که امام عصر با خواهرش ازدواج کرده است. در عین حال دیگری هم هست که به دنبال فتنه انگیزی است و دائم با استفاده از شبکه های تلویزیونی که در اختیار دارد صحابه و بزرگان اهل سنت را هدف قرار می دهد و بهانه به دست تندروها تا آتش اختلافات را شعله ور نگه دارد. 
در همین ایام ، برخی رفتارهای غیر معقول و خرافی، مانند حرکت سینه خیز روی آسفالت و یا همانند حیوانات حرکت کردن، اصل پیام اربعین را تحت الشعاع قرار می دهد؛ آنها که عمدتا نفهمیده و ناآگاهانه وارد این شکل از بازی طراحی شده ضد شیعی شده اند. 
در عین حال، برخی نیز ناخواسته با تمرکز بیش از حد بر حاشیه ها ، کار را به جایی رسانده اند که گویی مساله اصلی اربعین همه اش پذیرایی و تدارکات است، این درحالی است که اربعین محلی برای اندیشیدن و از خواب بیدار شدن است؛ آنجا که باید چشم و گوش را باز کرد و خوب دید و خوب شنید و این چنین است که می توان تصور کرد حسین(ع) ایستاده بر بام کربلا و همچنان نگران است، نگران از انحرافات و خرافه.
گزارش از: محمدعلی حیدری هائی


| شناسه مطلب: 91229




امام حسین



نظرات کاربران