بانک ملی بابت مشکلات زائران در دریافت ارز عذرخواهی کرد بانک ملی بابت مشکلات زائران در دریافت ارز عذرخواهی کرد بانک ملی بابت مشکلات زائران در دریافت ارز عذرخواهی کرد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بانک ملی بابت مشکلات زائران در دریافت ارز عذرخواهی کرد بانک ملی بابت مشکلات زائران در دریافت ارز عذرخواهی کرد بانک ملی بابت مشکلات زائران در دریافت ارز عذرخواهی کرد بانک ملی بابت مشکلات زائران در دریافت ارز عذرخواهی کرد بانک ملی بابت مشکلات زائران در دریافت ارز عذرخواهی کرد

بانک ملی بابت مشکلات زائران در دریافت ارز عذرخواهی کرد

بانک ملی ایران با انتشار بیانیه ای با عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی و با آرزوی قبولی زیارت زائران اباعبدالله الحسین (ع)، از آن دسته از زائرانی که در دریافت ارز متحمل زحمت و رنجش شدند، عذرخواهی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، بانک ملی ایران ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی، نکاتی را برای تنویر افکار عمومی در رابطه با ارز اعلام کرد.


 بنابر اعلام بانک ملی ایران، این بانک نکات زیر را جهت تنویر افکار عمومی اعلام کرد:


۱- بانک ملی ایران به پشتوانه تجربه و تخصص خود هر ساله ارز مورد نیاز زائران اربعین حسینی، عتبات عالیات و حجاج خانه خدا را در داخل کشور و به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی عرضه می‌کند.


۲- امسال نیز همانند سال‌های پیش عهده‌دار این مسئولیت خطیر شده است، لکن به سبب عدم همکاری و همراهی بانک مرکزی عراق، امکان انتقال دینارهای بانک مرکزی کشورمان از عراق به داخل کشور میسر نشده است و به ناچار باید ارز زائران معزز در داخل خاک عراق به ایشان عرضه می‌شد.


 یادآوری این نکته مهم ضروری است که با این تصمیم مهم دولت (پرداخت دینار به زائران)، دلالان ارز در داخل کشور و در عراق که به جهت تفاوت فاحش نرخ ارز متنعم بودند، سود و منافع سرشار خود را از دست می‌دادند.


۳- قبول مسئولیت مذکور توسط بانک ملی ایران و عدم همکاری بانک مرکزی عراق در شرایطی رخ داد که حدود  یکصد هزار نفر از زائران وارد خاک عراق شده بودند. بنابراین بدون فوت وقت به‌منظور دایر کردن ۲۵۰ باجه در نقاط مختلف عراق از جمله کاظمین، نجف، کربلا، مناطق مرزی مهران و شلمچه با یک شرکت پیمانکار عراقی قراردادی منعقد شد. در روز اول و دوم شروع پروژه شرایط نامساعد جوی،طوفان و بارندگی‌های شدید در منطقه مرزی مهران، امکان حمل کانکس‌ها و دایر کردن باجه‌ها را مختل کردند. اما در دیگر نقاط و با اضافه شدن کارکنان بانک ملی به آن مناطق ایجاد باجه‌ها سرعت گرفت. 


۴- ساعاتی از دایر شدن باجه‌های تحویل ارز نگذشته بود که بانک مرکزی عراق و نیروهای امنیتی کشور مذکور، بنا به دلایل مختلف از جمله عدم اخذ مجوزهای مربوطه و رعایت مسائل امنیتی بیش از ۲۰۰ باجه بانک ملی از جمله باجه‌های مستقر در فرودگاه نجف را تعطیل کردند.


در این مقطع بود که در یک کشور بیگانه با مشکلات پی‌درپی مواجه گشتیم و البته باید به مشکلات مذکور، قطعی‌های مکرر و طولانی مدت برق و اینترنت که ناشی از ضعف در زیرساخت‌های عراق می‌باشد و فعالیت باجه‌های بانکی را اضافه کردیم.


 موارد فوق موجب شد که زائران حسینی برای ساعاتی با صف‌های طولانی و معطلی مواجه گشتند که البته وظیفه خود دانستیم در همان روز و طی اطلاعیه‌ای به جهت مشکلات ناخواسته و پیش‌آمده، از این عزیزان عذرخواهی کنیم.


همزمان با اعزام بیش از ۵۰۰ نفر از کارکنان بانک ملی ایران اعم از کارمندان، مدیران، معاونان و اعضای هیات‌مدیره از طریق زمینی و هوایی، به دنبال تعیین مکان‌های جدید بوده و با همکاری تعدادی از نهادها، ساختمان‌هایی در اختیار بانک ملی قرار گرفت و چون برخی از آن ساختمان‌ها در شان زائران و بانک ملی ایران نبود، و به سرعت از مدار سرویس‌دهی خارج شد.


به هرحال، پس از ۳۰ ساعت کار مستمر اوضاع به روال عادی برگشت و توانستیم یکی پس از دیگری به این مشکلات فائق آییم و سرویس‌دهی به صورت شبانه‌روزی و بدون وقفه و کمترین زمان معطلی برای زائران صورت گرفت(تصاویر شرایط عادی پرداخت ارز از روز سوم در رسانه‌ها منتشر شد).


۵- مطابق اعلام بانک مرکزی ج.ا.ا پرداخت ارز تا یازدهم آبان ماه در کشور عراق ادامه دارد و پس از آن تاریخ اگر زائرانی که به هر دلیلی نخواسته و یا نتوانسته‌اند ارز مربوطه را دریافت کنند، بانک ملی ایران متعهد است عین مبلغ واریزی به همراه " کمک‌هزینه سفر زیارتی " را به حسابشان مسترد کند.


۶- البته از برخی رسانه‌ها که بدون عنایت به مشکلات عظیم پیش گفته بی‌محابا و غیرمنصفانه علیه بانک ملی ایران و کارکنان شریف آن که بدون هیچ منت و انتفاعی در سخت‌ترین شرایط به عاشقان حسینی خدمت صادقانه ارائه می‌دادند، مطالبی به دور از انصاف و بعضا وارونه انتشار داده‌اند، گلایه‌مند هستیم و از آن دسته از رسانه‌ها که صادقانه، منصفانه و بدون هیچ خط و رسم سیاسی، واقعیت‌ها را منعکس و روان انجام دادن امور در باجه‌های بانک ملی ایران را به زائران اطلاع‌رسانی کردند، تشکر و قدردانی می‌کنیم.


۷- لازم می‌دانیم از پشتیبانی و حمایت دولت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی و ناظر امور زائران، ستاد اربعین مستقر در داخل کشور، سفارت و کنسولگری‌های نجف و کربلا، استانداری‌های خوزستان و ایلام و فرمانداری‌های تابعه تشکر و قدردانی می‌کنیم.


 یکبار دیگر از آن دسته از زائرانی که ممکن است متحمل زحمت و رنجش شده باشند، عذرخواهی به عمل می‌آوریم.


| شناسه مطلب: 91252




اربعین



مطالب مرتبط

نظرات کاربران